عطوان: هیچ ائتلاف آمریکایی یارای مقابله با اراده ایران را ندارد

سردبیر رای الیوم به غرب درباره اراده قوی تهران برای پاسخ به هر گونه تجاوز هشدار داد و تاکید کرد هیچ ائتلافی به سرکردگی آمریکا، یارای مقابله با ایران را ندارد.

­عطوان: هیچ ائتلاف غربی یارای مقابله با اراده ایران را نداردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان در یادداشتی در روزنامه اینترنتی رای الیوم که از لندن بروز می‌شود نوشت: کشور‌های غربی که این روز‌ها دشمنی خود را به ایران نشان می‌دهند، بزرگ‌ترین اشتباهی که مرتکب می‌شوند این است که در ارزیابی قدرت ایران و همپیمانان آن و واکنش‌های احتمالی آن‌ها در برابر تحریک‌های سیاسی و نظامی و فشار کنونی در منطقه خلیج فارس و بحران‌های ناشی از آن همچون جنگ توقیف نفتکش ها، خطا کرده اند.

بنابر این گزارش، زمانیکه آیت الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران یک هفته پیش درباره اقدام انگلیس در توقیف نفتکش حامل نفت ایران هنگام عبور از تنگه جبل طارق هشدار داد، مسئولان انگلیسی در لندن گمان می‌کردند این تهدید‌ها فقط در حد حرف است و هرگز به گام‌های عملی تبدیل نخواهد شد، اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قدم به قدم این تهدید‌ها را اجرا و نفتکش انگلیسی را در تنگه هرمز توقیف کرد. طبق گفته سخنگوی سپاه، این نفتکش قوانین دریانوردی را نقض و به یک شناور ایرانی برخورد کرد و باعث آلودگی آب‌های خلیج فارس شد.

مسئولان ایران می‌خواهند پیام آشکاری به کشور‌های غربی و به طور مشخص آمریکا بدهند؛ مبنی بر اینکه اگر سخنی بگویند به آن عمل می‌کنند و هرگز در برابر هیچ گونه اقدام خصمانه علیه ایران و منافع آن سکوت نخواهند کرد و بدون هیچ ترسی تا آخر ایستاده اند. آن‌ها امیدوارند که این پیام (به غرب) رسیده و آن را درک کرده باشد.

مسئولان ایرانی اجازه جلوگیری از صادرات نفت را نخواهند داد و ناوگان و ناو‌های هواپیمابر آمریکایی آن‌ها را نخواهد ترساند. آن‌ها فقط با شروط خود بر سر میز مذاکرات خواهند نشست و یک لحظه هم در سرنگونی پهپاد جاسوسی که ماه گذشته حریم هوایی ایران را نقض کرده بود، تردید نکردند. زمانیکه آن‌ها تهدید‌های خود را مبنی بر بازگشت به غنی سازی اورانیوم با میانگین بیشتر از مقدار تعیین شده در توافق هسته‌ای و افزایش مخازن اورانیوم اجرا کردند در واقع به عهد و پیمان خود وفا کردند و به اقدام‌های بزرگ تری هم دست خواهند زد.

دریانوردی در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز، چندین دهه در امنیت انجام می‌شد و با هیچ مشکلی رو به رو نشده بود تا اینکه دولت آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد و صادرات نفت ایران را برای خریداران آن ممنوع کرد. به همین علت زمانیکه دولت ترامپ درباره تشکیل ائتلاف کشور‌های متمایل به تامین امنیت دریانوردی در تنگه هرمز سخن می‌گوید، باید همه کشور‌هایی که احتمالا به این درخواست پاسخ مثبت می‌دهند، این واقعیت را درک کنند.

هیچ ائتلاف بین المللی به فرماندهی آمریکا و عضویت برخی کشور‌های حوزه خلیج فارس و اروپا، آن‌ها (مسئولان ایرانی) را از هدفشان بازنخواهد داشت. هر کسی خلاف این فکر می‌کند، در واقع مسئولان ایرانی، راهبرد‌های دفاعی و منحصر به فرد آن‌ها و همچنین ساختار روانی و نظامی‌شان را نمی‌شناسد و در این صورت است که این کشور‌ها به سمت اشتباه راهبردی و فاجعه بار دیگری سوق داده خواهند شد که تاوان سنگین آن، امنیت و ثبات این کشور‌ها و منافع همپیمانان آن‌ها در منطقه خواهد بود.

تا لحظه نگارش این مقاله، هیچ کشوری از پیوستن به ائتلاف جدید و پیشنهادی آمریکا استقبال نکرده است؛ به جز عربستان و امارات که تحت فشار‌های آمریکا و برای انجام ماموریت قدیمی و باج خواهی آمریکا یعنی کمک مالی به چنین ائتلاف پرهزینه، پرداخت هزینه سوخت کشتی‌های شرکت کننده در این ائتلاف و حفاظت از این کشتی‌ها از جیب مردم و نسل‌های آینده خود به این پیشنهاد آمریکا پاسخ مثبت دادند.

قدرت ایران تنها در داشتن زرادخانه عظیم موشک‌های بالستیک، کشتی‌ها و شناور‌های کوچک و تندروی رادارگریز نیست، بلکه به سبب آن است که مسئولان ایرانی برای تصمیم گیری و واکنش انتقامجویانه به هر گونه تجاوز از هر طرفی که پشت پرده این تجاوز باشد، اراده و قدرت دارند.

عطوان در ادامه نوشت: در برنامه هفتگی مشهوری که شبکه تلویزیونی جهانی بی‌بی‌سی انگلیسی پخش می‌کند، مجری برنامه از من پرسید اگر مشاور ترزا می‌، نخست وزیر انگلیس بودید به وی درباره ایران چه نصیحتی می‌کردید که در پاسخ گفتم «اول اینکه من مشاور ترزا می‌ نیستم و نخواهم بود. دوم آنکه او را نصیحت می‌کردم تا نفتکش حامل نفت ایران را فورا و بدون هیچ تاخیری آزاد کند. سوم آنکه کاملا از ترامپ و سیاست‌های گستاخانه او دور شود و چهارم اینکه در غیر این صورت، وی با مشکلات بزرگی در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) و به طور مشخص در منطقه خلیج فارس رو به رو خواهد شد.»

سردبیر رای الیوم افزود: در پایان این مقاله هشدار می‌دهیم فقط مسئولان ایرانی نیستند که اراده‌ای قوی برای واکنش دارند و همه همپیمانان ایران در محور مقاومت در سوریه، عراق، لبنان، یمن و نوار غزه هم چنین اراده قوی دارند. ترامپ باید به خوبی بداند اکنون دیگر آن زمان گذشته که کشور‌ها برای مشارکت در رویا‌ها و جنگ‌های وی در خاورمیانه (غرب آسیا) تقلا می‌کردند و اینگونه نیست که در آن جنگ‌ها هیچ گونه مقاومت سرسختانه‌ای برای دفاع از حیثیت ملی به ویژه در کشور‌های وابسته به محور مقاومت صورت نگیرد. ما با دوره جدید و مختلف یعنی دوران دلاوری، فداکاری و مخالفت با دیکته کردن‌ها و تحریک‌های خصمانه غرب و مقابله با آن رو به رو هستیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م.ه.د.ی
۰۷:۴۰ ۳۱ تير ۱۳۹۸
چه دوست و چه دشمن بداند که ما در حال گذر از مهمترین مرحله ی تاریخ ایران زمین هستیم، به جایی رسیده ایم که نه دشمن دیگر میتواند متوقفمان کند و نه آنقد ضعیف هستیم که دشمن بتواند این جرات را به خود بدهد که اقدامی عملی علیه ما انجام دهد.
Iran (Islamic Republic of)
م.ه.د.ی
۰۷:۳۱ ۳۱ تير ۱۳۹۸
تمام ترس دشمن از این است که ما میگوییم قران کریم میگوید یا فلان آیه میگوید یا این امام این را میگوید...
میدانند با کسی که دست به دامان ولایت و قران شد نمشود در افتاد.
Iran (Islamic Republic of)
مرگ بر سعودی
۰۱:۵۱ ۳۱ تير ۱۳۹۸
کاش همه مثل سپاه با مسولیت و انقلابی عمل میکردن دیگه ما مردم غمی نداشتیم
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا شاهسوندی
۰۱:۳۴ ۳۱ تير ۱۳۹۸
سلام دست تک تک دلاورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ایرانی می بوسم که مایه افتخار می باشند خدایارتآن مردان باغیرت
Iran (Islamic Republic of)
اریا
۰۰:۰۰ ۳۱ تير ۱۳۹۸
دروووووووووووووود بر حزب الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۳۰ تير ۱۳۹۸
هر چی بوده دم سربازان وطن گرم . طبق قانون دوم نیوتون(دانشمند معروف انگلیسی) هر عملی را عکس العملی است مساوی ولی در جهت مخالف.
Germany
ناشناس
۲۲:۴۲ ۳۰ تير ۱۳۹۸
اوضاع منطقه حساس است و لزوم آگاهی و دقت همگان را طلب میکند. باید همه ظرفیت ها را با دقت بکار برد و از ابعاد روانی، اقتصادی و نظامی به شکل مطلوب بهره برد. علیه کسانی که منافع و امنیت ایران را هدف اقدامات و سیاست خود قرار داده اند ولو رییس جمهور یک کشور باشد اعلام جرم شود و در دادگاه های داخلی و بین المللی مطرح و پرونده او مورد بررسی قرار گیرد. به طرق مختلف به کشور های هدف آمریکا که مقامات آمریکایی قصد فریب آنها را دارند، اطلاع رسانی لازم و کافی صورت گیرد. با دقت گردهم آیی ها و اقدامات و اظهارنظرهای احتمالی مسؤلان کشورها مورد تحلیل قرار گیرد. در نهایت، اگر چنانچه کشوری قصد میزبانی تشکیل هر گونه ائتلاف مشکوک را داشته باشد، اخطارهای لازم داده شود و آمادگی لازم جهت اقدام نظامی به موقع در دستور کار قرار گیرد.
Germany
ناشناس
۲۲:۱۴ ۳۰ تير ۱۳۹۸
ترامپ و همکارانش بیش از یک سال است که دنیا را به سمت جنگ می کشانند و برخی کشورها که فریب سیاست های آنها را خورده اند و میزبان اقدامات و گردهم آیی های خطرناک در منطقه هستند، در واقع مسأله بودن و نبودن خود را مطرح میکنند و خیلی غافل از تبعات اقداماتشان هستند.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۲:۰۳ ۳۰ تير ۱۳۹۸
لازم نیست شیعه باشی یا ایرانی،کافیست انسان باشی،آزاده باشی،آگاه واقعی باشی،اونوقت شخصیت و کلام حضرت آقا،به دل و جانت میشینه،کلامی که پشتوانه مستحکم عملی داره،اینطوری انسان معتبر میشود،بین کلام تا عمل رهبر فرزانه ایران،فاصله داره هی کمتر و کمتر میشه،از سخنرانی معروفشون با لباس تقریبا نظامی در زمان جنگ نفتکشها که بشارت دادن ایران به قدرتی میرسد که ابرقدرتها بترسن که بهش حمله کنن،تا فرمایشات هفته پیشش،که فقط یک هفته زمان لازم بود تا جامه عمل پوشیده شود،مردانگی اینه ای انگلیس خبیث که با اخطار قبلی و آگاهی قبلی،نفتکشت رو در جایی که ناو و نظامی داری ،توقیف کنن،نه غریبکشی و غافلگیرانه در جایی که ایران نیروی نظامی نداره،بگردمت حضرت اقا که عزتمند کردی این ملک و ملت رو
Iran (Islamic Republic of)
علی طاهری
۲۱:۲۲ ۳۰ تير ۱۳۹۸
آفرین به آقای عبد الباری العطوان
Afghanistan
ناشناس
۲۱:۰۶ ۳۰ تير ۱۳۹۸
بسیار غرور آفرین و مایه مباهات است. درود . درود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۳۰ تير ۱۳۹۸
این امریکا یه زمانی با کلک و تبلیغات ای کشورهای سعودی و امارات رو و.....به نیابت از خودش پیش می کرد حالا دستش برای این ها رو شده میخواد اینا رو به زور و با پول خودشون وادار به ادامه تشنج در منطقه کنند اگر دوباره خودشون رو به نفهمی بزنن واقعاً دیگه مستحق از بین رفتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۳۰ تير ۱۳۹۸
امان از اين کشورهاي عربي حاشيه خليج هميشه فارس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۳۰ تير ۱۳۹۸
اینشاا... یه چند تا نفت کش دیگه هم توقیف بشه و مال آمریکا هم بود ضبط بشه نه اینکه آمریکا به بهانه های واهی هی اموال ایران رو بالا می کشه خب این نفتکشا جبرانشون می کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۷ ۳۱ تير ۱۳۹۸
موافقیم درود بر شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۳۱ تير ۱۳۹۸
باید مثل کره شمالی سلاح هایی داشته باشیم که خاک آمریکارا بتواند بزند آن وقت به دست بوسی می افتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۳۰ تير ۱۳۹۸
درود بر شرف انسانهای ازاده دنیا
Iran (Islamic Republic of)
Hosseini
۱۵:۱۴ ۳۰ تير ۱۳۹۸
کاش این اراده قوی رو در همه زمینه ها بکار میبردیم.
Iran (Islamic Republic of)
محمدامین
۱۴:۳۵ ۳۰ تير ۱۳۹۸
دولت آمریکامثل یه بچه فضولی که باباش میگه اذیت نکن بازم فضولی میکنی،بعدبایه توگوشی ادب میشه
حالاآمریکاپیش خودش فکرمیکنه زرنگه، زرنگ ماییم که کوچکترین خطایی کنی تمام مکانهای حیاطی عربستان،امارات،قطر،.....برمیگردونیم به قرن حجر،تازمانی که دست خدابالای سراین امت اسلامی،دشمن هیچ غلطی نمیتونه بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۳۰ تير ۱۳۹۸
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۳۰ تير ۱۳۹۸
اراده مردان آهنینی که در قرآن کریم به آن اشاره شده همانند مردان آهنینی است که در همان آیه به آن اشاره شده و هیچ قدرتی توانائی مقابله با اراده خداوند را نخواهد داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۳۰ تير ۱۳۹۸
چقد کیف کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۳۰ تير ۱۳۹۸
درود بی پایان ، این دیگه همه می دانند که دوره ظلم تمام شده وقتی سید علی خامنه ای با لحنی آرام می‌گوید دزدی دریای انگلیس بی جواب نمی ماند یعنی ما حرف می‌زنیم عمل می‌کنیم پس بقول رهبر عزیز، نه تنها ایران بلکه جهان اسلام این هم دشمنان بدانند هم او دسته از دوستان ایران که گاهی دلشان می لرزد
Germany
امید
۱۳:۴۱ ۳۰ تير ۱۳۹۸
درود بر اراده ایران و ایرانی که وقتی بخواهد، چیزی جلودارش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۳۰ تير ۱۳۹۸
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۳۰ تير ۱۳۹۸
پرچم بالاست
Iran (Islamic Republic of)
یاسین
۱۲:۵۷ ۳۰ تير ۱۳۹۸
الله اکبر... درود خدا به مجاهدان فی سبیل الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۳۰ تير ۱۳۹۸
فقط می توانم این شعر حامد زمانی بگم که می گه:
باتیر نشد تیغ نشد چوب نشد سنگ/با هرچه که دستم برسد آمدم جنگ/گردست تعدی است گرپای تجاوز/ ان دست کنم کوته وان پای کنم لنگ
درودبرخاک پاکت ایران
آخرین اخبار