اجرای طرح پاکسازی موریانه‌ها در بقعه سیدون علی نقیا

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: طرح پاکسازی موریانه‌ها در بقعه سیدون علی نقیا شهرستان ابرکوه اجرا شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: به علت آسیب موریانه‌ها به بنای تاریخی بقعه سیدون علی نقیا، کنترل و پاکسازی موریانه‌های این بنا در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی یزد قرار گرفت.

موریانه‌ها از بقعه سیدون علی نقیا ابرکوه پاکسازی شدندعلی اصغر صمدیانی افزود: اجزای اصلی ساختمان این بنا، خشت و کاهگل است که به دلیل شرایط اقلیمی حاکم و همچنین نوع مصالح به کار رفته در آن، محل مناسبی برای تغذیه و آسیب موریانه است.

وی با اشاره به اینکه بر اثر تغذیه موریانه از لایه‌های سطح زیرین، اتصال با لایه تزئینات سست شده و بسیاری از آن‌ها ریزش کرده، افزود: در طرح پاکسازی موریانه ها، از سموم فسفره و نیکوتینوئید‌ها برای کنترل آسیب موریانه استفاده شده است.

بقعه سیدون علی نقیا ابرکوه بنایی چهار ضلعی از خشت با گنبدی بلند و آجری است که در بالای پنجره این بقعه کتیبه‌ای از کاشی معرق و با خطوط آبی کار شده است.

بالای سردر ورودی از سمت شرق و غرب دو شمسه با نقوش هندسی و آیات قرآنی به خط کوفی و با رنگ‌های الوان آبی، سبز، خاکستری و قهوه‌ای به صورت محو شده‌ای دیده می‌شود.

بقعه سیدون علی نقیا ابرکوه مربوط به دوران سلجوقی است و در سال ۷۸ با شماره ۲۴۵۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ غ

 طرح پاکسازی موریانه‌ها در بقعه سیدون علی نقیا ابرکوه اجرا شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.