دعوت ویژه انگلیس از عربستان برای حضور در بزرگترین نمایشگاه بین‌المللی تسلیحات دنیا

علیرغم رای دادگاه انگلیس مبنی بر غیرقانونی بودن فروش سلاح به ریاض، لندن از نمایندگان عربستان برای حضور در بزرگترین نمایشگاه تسلیحاتی دنیا دعوت کرد.

دعوت انگلیس از عربستان برای حضور در بزرگترین نمایشگاه بین المللی تسلیحات دنیابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه ایندیپندنت، دولت انگلیس از نمایندگان عربستان برای شرکت در بزرگترین نمایشگاه تسلیحاتی دنیا دعوت کرد و این علیرغم حکم قضات درباره غیرقانونی بودن فروش سلاح به ریاض، که در جنگ یمن استفاده می‌شوند، است.

گراهام استورات، وزیر بازرگانی انگلیس حضور هئیتی از عربستان را در نمایشگاه بین المللی تجهیزات دفاعی و امنیتی، پیرو درخواست پارلمان این کشور تائید کرد.

ورا هوبهاس، از نمایندگان لیبرال دموکرات انگلیس دعوت از نمایندگان ریاض برای حضور در این نمایشگاه را به شدت غیرمسئولانه دانست. وی گفت: سوابق بد و ملالت انگیز حقوق بشری از مدت‌ها پیش عربستان را به عنوان یک شریک تجاری تسلیحاتی رد صلاحیت کرده است.

این نماینده انگلیسی دعوت از هئیت سعودی برای حضور در این رویداد بین المللی را حاوی پیامی اشتباه دانست و گفت: این نشان می‌دهد ما همچنان آماده تجارت با آن‌ها هستیم و تائید ضمنی از رژیم سعودی است.

از ابتدای جنگ یمن که در آن ائتلاف به سرکردگی ریاض حملات هوایی بیشماری را علیه غیرنظامیان یمنی به راه انداخته و جان بیش از ۸ هزار نفر را گرفته، انگلیس نزدیک به ۵ میلیارد پوند تسلیحات نظامی به عربستان صادر کرده است.

بنا به گزارش ایندیپندنت قرار است همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تسلیحات نظامی انگلیس در سپتامبر سال میلادی جاری در مرکز اکسل لندن، اعتراضاتی نیز برگزار شود.

وزاری دولت انگلیس قرار است در این نمایشگاه بین المللی سخنرانی داشته باشند و همزمان بزرگترین تولیدکنندگان سلاح دنیا نیز به فروش تسلیحات خود از جمله بمب ها، هواپیماها، پهپاد‌ها و تانک‌ها بپردازند. جنگنده‌های یوروفایتر و بمب‌های «پیو دی وی» که از جمله تسلیحات مورد استفاده عربستان در جنگ یمن هستند، قرار است توسط دیگر ارتش‌های دنیا مورد استفاده قرار بگیرد.

همزمان کمپین ضد تجارت سلاح خواهان تعطیلی نمایشگاه بین المللی سلاح انگلیس شد. در وب سایت رسمی این نمایشگاه امارات، عضو ائتلاف متجاوز سعودی در جنگ یمن، به عنوان یک شریک اصلی فهرست شده است. همچنین در این وب سایت آمده است شرکت صنایع نظامی عربستان از جمله غرفه داران در این نمایشگاه خواهد بود.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، انگلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار