راه یابی ۷ نمایش به مرحله نهایی جشنواره استانی تئاتر قم

دبیر بیست و یکمین جشنواره استانی تئاتر قم گفت: ۳۹ نمایشنامه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که با ارزیابی‌های صورت گرفته ۷ نمایش به مرحله نهایی جشنواره تئاتر استانی قم راه یافت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛علی فرحناک دبیر بیست و یکمین جشنواره استانی تئاتر قم با اشاره به انتشار فراخوان این جشنواره در اواخر سال گذشته گفت: پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری به عنوان آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه بیست و یکمین جشنواره تئاتر استانی قم تعیین که در این مدت ۳۹ نمایشنامه از سوی گروه‌های نمایشی استان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

دبیر بیست و یکمین جشنواره استانی تئاتر قم، با بیان اینکه گروه‌های نمایشی پذیرفته‌شده در محل‌های مختلف مشغول تمرین شدند، افزود: انجمن هنر‌های نمایشی نیز با استفاده از فضا‌های موجود در تالار مرکزی قم، تلاش کرد تا شرایط مطلوبی را برای تمرین تعدادی از گروه‌ها را فراهم نماید.

فرحناک عنوان کرد:در جلسه هماهنگی صورت گرفته با حضور کارگردان‌های نمایش‌های شرکت‌کننده در جشنواره، بنا به درخواست اکثر این گروه‌ها، تاریخ بازبینی آثار از ۳۰ و ۳۱ خرداد به ۲۰، ۲۱ و ۲۲ تیرماه سال جاری تغییر یافت.

وی ادامه داد: با ارزیابی‌های صورت گرفته توسط شورای بازخوانی جشنواره ۳۳ نمایشنامه پذیرش و اسامی این گروه‌ها برای آماده سازی و تمرین به گروه‌های نمایشی اعلام شد.

دبیر بیست و یکمین جشنواره استانی تئاتر قم تاکید کرد: در نهایت ۲۰ نمایش در تاریخ‌های یادشده توسط هیأت انتخاب جشنواره مورد بازبینی قرارگرفته و از میان آن‌ها تعداد ۷ نمایش با توجه به اولویت‌های مشخص‌شده در شورای سیاست‌گذاری و فراخوان جشنواره و کیفیت فنی آثار، جهت اجرای عمومی و حضور در مرحله نهایی جشنواره در آبان ماه ۱۳۹۸ انتخاب شد.

وی ادامه داد: از میان گروه‌های در حال تمرین، تعداد ۱۳ نمایش به دلیل مشکلات مربوط به هماهنگی و جمع‌آوری عوامل و دیگر ملزومات تشکیل گروه و تمرین، از ادامه راه بازمانده و قبل از مرحله بازبینی انصراف خود را اعلام نمودند.

فرحناک بیان کرد: نمایش «بمانی رفتی، بمانی رفته ای» به کارگردانی محمدرضا شاهمردی با موضوع خودشناسی و توجه به تاریخ و ادبیات کهن ملی، نمایش «وداع با اسلحه» به کارگردانی شاهین سلطانی با موضوع ارزش‌های دفاع مقدس، نمایش «مهندس واشینگ کلوز» به کارگردانی ابوالفضل بلغندر با موضوع اجتماعی ارزش‌های انسانی و همچنین نمایش «اشک خدا» با کارگردانی مرضیه بنی علی با موضوع آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر از جمله آثار راه‌یافته به مرحله نهایی این جشنواره است.

دبیر بیست و یکمین جشنواره استانی تئاتر قم تصریح کرد: با توجه به بودجه تعریف‌شده در برآورد جشنواره، قرار بر این بود که پنج نمایش به عنوان نمایش‌های جشنواره مورد حمایت قرار گیرند، اما با توجه به نظر مثبت هیأت انتخاب در مورد دو نمایش «اشک خدا» و «رأس ساعت پنج» با توجه به موضوع و تلاش دو گروه اجرایی، این دو نمایش نیز به جدول جشنواره اضافه شدند.

وی ادامه داد: نمایش «ژنج متری اول، بن بست سوم» به کارگردانی احمد شریفی فرد با موضوع نقش خانواده ناسالم در ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی و لاابالی‌گری و اعتیاد، نمایش «رأس ساعت پنج» به کارگردانی مهناز رود ساز با موضوع جنایت منافقین در بمب‌گذاری حرم امام رضا (ع) و کرامات امام رضا ع (و همچنین نمایش «غسال خانه» به کارگردانی رضا جعفری و با موضوع تاریخ انقلابی ایران و مبارزات ستارخان از دیگر آثار راه‌یافته به مرحله نهایی بیست و یکمین جشنواره تئاتر استانی قم است.

وجود ۵۰۰ هنرمند تئاتر، ۲۰ استاد هنر تئاتر و ۷۰ لیسانس تئاتر در حوزه‌های مختلف کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی، طراحی لباس، طراحی صحنه و گریم از جمله ظرفیت‌های تئاتر استان قم است.

تئاتر قم در زمینه‌های مذهبی- آئینی، کودک و نوجوان و دفاع مقدس ید طولایی داشته و اساتید و پیشکسوتان زیادی در این شهر تلاش فراوان برای تئاتر استان و کشور را متحمل شده‌اند.

قم دارای بیش از هشت گروه تئاتر فعال از جمله گروه تئاتر آئین، امروز، ایده، عرشیان، طراوت، سایه روشن، خانه پرواز و گروه تئاتر گاراژ تیاتر می‌باشد.

انتهای پیام/ح

۷ نمایش به مرحله نهایی جشنواره استانی تئاتر قم راه یافت

برچسب ها: تئاتر ، نمایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار