تنهایی انسان‌ها سوژه نمایشی کودکانه شد

تا چند روز دیگر نمایشی برای کودکان روی صحنه می‌رود که تنهایی انسان‌ها را دستمایه خود قرار داده است.

آناهیتا غنی زاده کارگردان نمایش های کودک و نوجوان که پیش از این نمایش هایی همچون « آدم برفی », « اسب و سیب و بهار » و « زیبای بی اعتنا» را روی صحنه برده بود, در خصوص نمایش  «شازده کوچولو»، به خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: ما سال گذشته نمایش «شازده کوچولو» را در تالار هنر به روی صحنه بردیم و به دلیل استقبال بسیار خوب از نمایش, تصمیم گرفتیم آن را دوباره در فرهنگسرای ابن سینا روی صحنه ببریم.

وی افزود: انگیزه اصلی من برای اجرای این نمایش به مضمون و فلسفه متن «شازده کوچولو»  که تنهایی انسان هاست, بازمی‌گردد. «شازده کوچولو» یک متن ادبی فوق العاده برجسته در جهان است و درک این مسئله و فلسفه پشت این جریان برای هر گروه سنی می تواند مناسب باشد. ارتباط من به سال های گذشته بازمی گردد و از سالی که کار خود را آغاز کردم, «شازده کوچولو» با من بوده است. حتی زمانی که به دانش آموزان مقطع دبستان و دبیرستان  تئاتر را آموزش می دادم، از این متن استفاده کرده ام.

« شازده کوچولو» همیشه همراه من است

وی ادامه داد: در دانشگاه قبرس ورکشاپی برگزار کردم که نتیجه آن در سه ماه, یک فیلم کوتاه از «شازده کوچولو» بود. ممکن است در سال های آینده «شازده کوچولو» را با سبک دیگری مجدد کار کنم. به سفارش  ما و دغدغه دکتر بهرام  جلالی پور متن ادبی «شازده کوچولو» نگارش شد  و سپس آن را با همگاری گروه به اجرا رساندیم.

غنی زاده با اشاره به اینکه من موافق سن از ۰ تا ۹۹ سال برای تئاتر کودک نیستم و ترجیح می‌دهم نمایشی که روی صحنه دارم برای مقطع سنی خاصی باشد، بیان کرد: در حال حاضر این مشکل برای تئاتر کودک وجود دارد. سالن‌های حرفه‌ای که ما برای نمایش‌های کودک داریم سالن‌های محدودی است و به همین دلیل ما هیچ تعریفی برای سالن نمایش‌های نوجوان در کشور و حتی در تهران نداریم، زمانی که بچه‌ها به سن بلوغ می‌رسند، تمایلی به تماشای تئاتر کودک ندارند و از آن جایی که این امکان موجود نیست، طبیعی است که نگاه ما به تمامی گروه‌های سنی به اجرای یک نمایش معطوف شود و حتی والدینی را که معمولا با بچه‌ها به تماشای نمایش می‌نشینند، دربرگیرد. من به عنوان کسی که کار آموزش، پژوهش و اجرایی انجام می‌دهد، با این موضوع موافق نیستم؛ زیرا خردسال هویت، دایره لغات و درک خود را دارد و ارتباط خود را با نمایش‌ها برقرار می‌کند و این موضوع نیز برای نوجوان‌ها صادق است. نمایش ما برای گروه سنی کودک و نوجوان است.

غنی زاده در خصوص گروه نمایشی نمایش «شازده کوچولو» گفت: همه ما ترجیح می‌دهیم گروه ثابتی برای کار‌ها داشته باشیم، اما باید دو الی سه نمایش در سال داشته باشید تا بتوانید گروه خود را تامین کنید، شرایط اقتصادی باید برای شما تامین باشد تا بتوانید گروه را متقاعد کنید که همراه شما باشند. با توجه به شرایط من از تجربه کار با گروه‌های مختلف نیز استقبال می‌کنم و طبیعی است که تجربه‌های متفاوتی را در اختیار بگیرم.

گفتنی است؛ علی باروتی، هدیه حاج طاهری، هانی حسینی، گلبن رسولی، سوده سعدایی بازیگران نمایش «شازده کوچولو» هستند.

در خلاصه نمایش آمده است:

شازده کوچولو، در سیاره‌ی کوچک خود زندگی می‌کند. به دنبال مشاجره با گل سرخش، برای یافتن دوستی جدید و همدل به سیاره‌های مختلف از جمله زمین سفر می‌کند، در سیر این سفر و در مواجهه با آدم‌ها و موجودات مختلف و دستیابی به تجربه‌هایی با ارزش در می‌یابد که دوستی چیزی نیست که یک باره اتفاق بیافتد و شکل بگیرد. او به سیاره‌ی خود، نزد گل سرخش باز‌می‌گردد.

قرار است نمایش «شازده کوچولو» از تاریخ ۶ مرداد تا ۱ شهریور هر روز ساعت ۱۷ در فرهنگسرای ابن سینا بر روی صحنه برود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار