ثبت ۳ گونه پرنده و پستاندار جدید نخستین بار در همدان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: نیرو‌های اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان ۳ گونه جدید پرنده و پستاندار در استان همدان برای نخستین بار مشاهده کردند .

ثبت ۳ گونه پرنده و پستاندار جدید برای نخستین بار در همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، سید عادل عربی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان افزود: طی اسفند ماه سال ۹۷ با مشاهده یک گونه مرغ حق جنوبی یا رنگ پریده در شهر همدان در ابتدا تصور بر این بود گونه یافت شده مرغ حق معمولی بوده، اما با بررسی‌های دقیق‌تر توسط پرنده شناسان مشخص شد که گونه این مرغ حق جنوبی از خانواده جغد‌های معمولی است.

وی گفت: بر اساس رکورد‌های پیشین تصور بر این بود که پراکنش این گونه محدود به جنوب و جنوب غرب کشور بوده، اما رکورد‌های اخیر به خصوص از استان همدان محدوده پراکنش گسترده‌تری را برای مرغ حق رنگ پریده پیشنهاد می‌کنند.

این گونه در مناطق دارای درخت و علفزار، باغات و مزارع و همچنین حواشی رودخانه‌ها یافت می‌شود و به طور معمول از حشرات تغذیه می کند ، اما مارمولک‌ها و پستانداران کوچک نیز در رژیم غذایی آن‌ها محسوب می‌شود .

وی افزود: اردیبهشت امسال هم کارکنان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان یک پرنده نابالغ کنار آبزی در محوطه شهرک صنعتی بوعلی واقع در محور همدان – تهران مشاهده کردند که با بررسی‌های انجام شده مشخص شد گونه یافت شده یلوه کوچک با نام انگلیسی Little Crake و نام علمی Porzana parva است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: این پرنده یک عضو کوچک جثه از پرندگان کنار آبزی و از تیره یلوییان است که این گونه در بخش‌هایی از قاره اروپا به ویژه اروپای شرقی و مرکزی و قسمت‌هایی از روسیه تولید مثل دارد ، اما در نواحی جنوبی ایران، پاکستان و بخش‌های از آسیای میانه زمستان گذرانی می‌کنند، به علاوه این نوع پرنده در بخش‌های شمالی قاره آفریقا نیز یافت می‌شود، اما نکته جالب توجه این است که پرنده یافت شده نابالغ بوده و احتمال این وجود دارد که استان همدان نیز جزو محدوده تولید مثل این گونه باشد.

وی با تشریح خصوصیات این گونه بیان کرد: از لحاظ زیستگاهی به قسمت‌های مجاور دارای پوشش گیاهی دریاچه‌ها و تالاب‌ها وابسته هستند بنابراین مدیریت و حفاظت اکوسیستم‌های آب شیرین برای حفاظت از این گونه لازم است.

وی اضافه کرد: تغذیه آن‌ها نیز اغلب از حشرات به ویژه حشرات آبزی است و یلوه کوچک از نظر حفاظتی در گروه کمترین نگرانی قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان اظهار کرد: مأموران یگان حفاظت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان به تازگی موفق به یافتن یک قطعه خفاش از شهر همدان شده‌اند که با بررسی انجام شده مشخص شد گونه یافت شده خفاش ساوی با نام علمی Hypsugo savii از تیره خفاشان شامگاهی است که نخستین بار است این گونه در استان همدان مشاهده می‌شود.

عربی ادامه داد: پراکنش جهانی این گونه شامل بخش مدیترانه‌ای جنوب قاره اروپا، شمال غرب قاره آفریقا، خاورمیانه، آسیای مرکزی، مغولستان، شمال ژاپن و همچنین سوئیس، اتریش، اسلواکی و جزایر قناری است.

وی گفت: خفاش ساوی در زیستگاه‌های کوهستانی تا ارتفاع ۲۵۰۰ متر یافت شده و دامنه‌های دارای درختچه و درخت، صخره‌ها، گودال‌ها و خرابه‌ها را می‌پسندند و در طول روز در زیر این نوع مکان‌ها مخفی می‌شوند.

انتهای پیام/ا

نوع جدیدی از خفاش در همدان مشاهده شد

برچسب ها: پرنده ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.