قزوین، دومین استان در معرض زلزله / نصب ایستگاه‌های شتاب نگار جدید در قزوین

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی هشدار دارد: شهر قزوین پس از پایتخت دومین استان در معرض وقوع زمین لرزه است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،علی بیت اللهی دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی، در کارگروه زلزله استان با بیان اینکه قزوین جزء استان‌های نخست در معرض زلزله است گفت: بر اساس پژوهش‌های انجام شده قزوین در ردیف دوم استان‌های پر خطر از نظر زلزله قرار دارد.

 بیت اللهی افزود: این استان دارای تراکم جمعیتی بالاست و گسل‌های متعددی وجود دارد و شهر‌های زیادی در استان هستند که در معرض زلزله‌های بزرگ قرار دارند.

وی اضافه کرد: در قزوین با گسل‌های ۱۰ کیلومتری مواجه هستیم که بیشتر در شهر قزوین مشاهده می‌شود و در صورت وقوع زلزله چندین روستا در فاصله ۱۵ کیلومتری مرکز شهر آسیب شدید خواهند دید.

 بیت‌اللهی افزود: در این شهر ساختمان‌های با اهمیت احداث شدهِ در حریم گسل باید مقام سازی شود و اجازه ساخت ساختمان‌های بیشتر از ۸ طبقه هم داده نشود.

به گفته دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی در ۱۰ سال اخیر به شعاع ۱۰۰ کیلونتری شهر قزوین بیش از ۸۰۰ زلزله ثبت شده است.

وی افزود: این آمار‌های بیانگر گسل‌های فعال در اطراف شهر قزوین است و نشان می‌دهد که این استان توانایی لرزه زایی بالایی دارد.

بیت اللهی با اشاره به بالا بودن شاخص کیفیت ساختمان‌های احداثی در استان قزوین ادامه داد: قزوین در احداث ساختمان‌های مقاوم و دارای اسکلت بعد از تهران در جایگاه دوم قرار دارد و این نشان از رشد ساختمان‌های دارای اسکلت و کاهش بَنّایی سازی (فاقد اسکلت) است.

وی افزود: در مناطق شهری قزوثین بیش از ۵۰ هزار واحد فاقد اسکلت (بنایی ساز) وجود دارید که حدود ۲۰۰ هزار نفر در آن‌ها زندگی می‌کنند و در معرض آسیب ناشی از تخریب زلزله قرار دارند.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: زلزله بوئین زهرا و آوج نشان دهنده زلزله خیز بودن استان قزوین است و مسئولان باید به این موضوع بیشتر رسیدگی کنند.

بیت‌اللهی افزود: در استان قزوین ۲۴ ایستگاه شتاب نگار دیجیتال برای اطلاع از مخاطرات طبیعی در حال جایگزینی با دستگاه‌های قدیمی است.

افشار مدیرکل و دبیر شورای پدافند غیرعامل استان هم در این کارگروه گفت:دشمن زمان و مکان را برای آسیب رساندن مشخص نمی‌کند و به همین علت مسائل پدافندی باید در اولویت کار مدیران قرار گیرد.

افشار افزود :  یکی از اهداف مهم پدافند ، تکمیل و اجرایی نمودن طرح جامع پدافند غیر عامل استان می‌باشد، که با توجه به اهمیت آن جزء اسناد بالا دستی استان قرار می‌گیرد.

وی در ادامه اضافه کرد : یکی از اهداف این طرح استفاده آن به عنوان یک سند فرادست در تمام دستگاه‌های استان می‌باشد و تلاش ما نیز بر این است که این پروژه صرفا یک طرح مطالعاتی و غیرقابل استفاده نباشد.

انتهای پیام/

کارگروه زلزله استان قزوین 

برچسب ها: زلزله ، مدیریت بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار