نیکزادی‌پناه در سوال از وزیر نیرو:

طرح‌های قدیمی حوزه آب عملا رها شده است/ در کشور حدود ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد

نماینده مردم بم گفت: با وجود عدم اقدام برای بهره‌برداری از سد‌ها، این وزارتخانه طرح‌های جدیدی را آغاز کرده است.

طرح‌های قدیمی حوزه آب عملا رها شده است/ در کشور حدود ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود داردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حبیب‌الله نیکزادی‌پناه نماینده مردم بم در مجلس طی سؤال خود از رضا اردکانیان وزیر نیرو درباره اینکه علت عدم اعمال مدیریت علمی و عملی در امور آب کشور چیست، گفت: در کشور حدود ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که هیچ راهکار علمی و عملی برای ساماندهی و تعیین تکلیف آنها و عدم برداشت غیرمجاز وجود ندارد.

نماینده مردم بم بیان کرد: عدم استفاده اقتصادی از سد‌های کشور از جمله سد نساء بم و عدم تکمیل کانال‌های درجه یک و دو توسط وزارت نیرو برای خروجی آب اجرا نشده و عملا بهره‌برداری از آن را دچار مشکل کرده است، با وجود اینکه وزارت نیرو اقدام عملی و علمی برای بهره‌برداری اقتصادی از سد‌ها انجام نداده، اما این وزارتخانه طرح‌های جدیدی را آغاز کرده و عملاً طرح‌های قدیمی رها شده است.

نیکزادی پناه اظهار کرد: حقابه کشاورزان مشخص نشده و مدیریت علمی و عملی در هر سال از سوی وزارت نیرو در این خصوص معلوم نیست، ضمن اینکه مدیران و مدیریت سد‌ها شخصا و به میل خود آب را در زمین‌های پشت سد رها کرده و یا تحویل نمی‌دهند که همین موضوع منجر به خسارت‌های زیادی برای کشاورزان و عدم برنامه‌ریزی برای کشت و تولید شده است.

وی ادامه داد: به دلیل عدم مدیریت نگهداری آب، آب‌های شیرین در کشور وارد دریا و دریاچه‌ها شده و کار‌های کارشناسی در این خصوص انجام نشده است، عملیات آبرسانی به بم و بروات به کندی صورت می‌گیرد و برنامه‌ریزی لازم از سوی وزارت نیرو در این باره انجام نشده و اگر این کار محقق می‌شد، قطعا کشاورزان به آب‌های زیرزمینی برای برداشت مراجعه نمی‌کردند.

نماینده مردم بم در مجلس گفت: مدیریت آب در استان کرمان و ضعف برخی از مدیران در این وزارتخانه مشکلاتی را برای کشور به وجود آورده است.

نیکزادی‌پناه تاکید کرد: این مدیران تاکنون برای مدیریت آب کشور اقدامات در خوری را انجام نداده اند و نتوانسته اند میزان پرت آب را کاهش دهند و شیوه مدیریت آب از سوی آنان خوب نیست و انتظار ما از وزیر نیرو آن است که برای حفظ منافع ملی و پیشگیری از تخلیه شهر‌هایی که دچار کم آبی شده اند، بکوشد.

وی گفت: البته مشکلات مذکور مختص وزیر فعلی نیرو نیست و برخی از این مشکلات به وی به ارث رسیده است و امیدواریم این وزیر، مشکلات ذکر شده را حل و فصل کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار