شرایط خلیج فارس بهای نفت را افزایش داد

توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز موجب افزایش بهای نفت در معاملات روز دوشنبه بازار نیویورک و لندن شد.

شرایط خلیج فارس بهای نفت را افزایش دادبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از آن که ایران یک نفتکش انگلیسی را در تنگه هرمز واقع در منطقه خلیج فارس توقیف کرد، قیمت نفت در بازار افزایش یافت.

در معاملات روز دوشنبه بازار لندن بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه سپتامبر با ۷۹ سنت افزایش (۱/۳ درصد) به ۶۳ دلار و ۲۶ سنت رسید.

در بازار نیویورک نیز قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه اوت ۵۹ سنت (۱/۱ درصد) افزایش یافت و به ۵۶ دلار و ۲۲ سنت رسید.

هفته گذشته هر بشکه نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب ۶/۴ و ۷/۶ درصد ارزش خود را از دست داده بودند. اما روند صعودی بهای نفت در بازار جهانی از روز جمعه و زمانی از سر گرفته شد که ایران اعلام کرد کشتی نفتکش انگلیسی استینا ایمپرو را که با پرچم انگلیس حرکت می‌کرد در تنگه هرمز توقیف کرده است. 

این تنگه برای تجارت جهانی نفت از ارزشی راهبردی برخوردار است چرا که طبق اعلام آژانس اطلاعات انرژی آمریکا ۲۱ درصد محصولات نفتی مصرفی در جهان از طریق این تنگه ترانزیت می‌شود.

کارستن فریش، تحلیلگر موسسه کامرتس بانک اعلام کرد با توجه به کاهش قیمت طلای سیاه در هفته گذشته و تنش‌ میان قدرت‌های غربی و ایران بر سر نفتکش‌های توقیف شده، واکنشی که بازار نفت به این تحولات نشان داد، نسبتا محتاطانه است.

آژانس بین المللی انرژی که ذخایر اضطراری در اختیار دارد روز دوشنبه اعلام کرد در پی تنش‌هایی که در تنگه هرمز به وجود آمده حاضر است وارد عمل شود، اما این نهاد اطمینان داد که نیاز‌های بازار نفت در حال حاضر به خوبی تامین می‌شود و میزان تولید نفت در شرایط کنونی بیشتر از میزان تقاضا در شش ماهه اول سال است.

سرمایه گذاران از ماه‌ها پیش می‌گویند جنگ تجاری آشکاری که میان آمریکا و برخی کشور‌ها به ویژه چین به وجود آمده، رشد اقتصادی جهان را کند کرده و در نتیجه میزان تقاضای طلای سیاه را نیز کاهش داده است.

در چنین شرایطی سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و شرکایش اوایل ژوئیه امسال تصمیم گرفتند توافقنامه کاهش میزان تولید را که به منظور حمایت از قیمت نفت در بازار جهانی منعقد کرده بودند تا مارس سال ۲۰۲۰ تمدید کنند، اما این تصمیم به علت شرایط موجود نتوانسته است در حمایت پایدار از قیمت‌ها چندان موثر عمل کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: قیمت نفت ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار