پیش بینی برداشت ۱۰ تُن گیاهان دارویی در خراسان شمالی

مسئول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی:برداشت ۱۰ تُن گیاه دارویی در خراسان شمالی پیش بینی می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، علیرضا اسکوئی مسئول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: امسال ۶ طرح احیاء و بهره برداری گیاهان دارویی در چهار شهرستان اجرا می‌شود.

اسکوئی افزود: طرح‌های بهره برداری در ۱۳ هزار و ۵۰ هکتار به مزایده گذاشته شد که با میانگین برداشت، ۷ هزار و ۸۵۰ کیلوگرم شیره باریجه و کتیرا برداشت شود.

وی تصریح کرد: مزایده ۲ طرح بهره برداری زرشک کوهی، اواخر تابستان و اوایل پاییز برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برداشت گیاهانی همچون شیرین بیان، ثعلب، گونه‌های گیاهی پیاز دار و انواع لاله‌ها همچون لاله واژگون ممنوع است، اظهار کرد: برداشت گیاهان دارویی از جمله باریجه، کتیرا، زرشک وحشی، آویشن، کلپوره، مرزه کوهی هم مجاز مشروط است.

اسکوئی گفت: برداشت گیاهان دارویی که ممنوعیت برای بهره برداری از آن نیست، در حد مصرف خوراک خانواده و در حد چند کیلوگرم، منعی ندارد، اما برداشت گیاه دارویی در زمانی که حالت تجاری داشته باشد، تخلف است و با آن برخورد می‌شود.

عملیات توسعه و احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی استان در هزار و ۲۹ هکتاربه صورت کپه کاری با توزیع بذر باریجه در قالب مشارکت‌های مردمی و دولتی انجام شده است.

سال گذشته بهره برداران، ۵ هزارو ۶۱۰ کیلوگرم شیره باریجه و کتیرا در قالب طرح، براشت کردند که ارزش ریالی آن ۱۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

انتهای پیام/ ر

پیش بینی برداشت ۱۰ تُن گیاهان دارویی در خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.