عمران خان: پاکستان به سیا در یافتن بن لادن کمک کرد

نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرد سازمان اطلاعات این کشور سرنخ‌هایی را در اختیار آمریکا قرار داد که به یافتن و کشته شدن اسامه بن لادن، سرکرده شبکه القاعده کمک کرد.

عمران خان: پاکستان به سیا در یافتن بن لادن کمک کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، پاکستان تاکنون هر گونه اطلاع و آگاهی از محل اختفای اسامه بن لادن را تا زمان کشته شدنش در عملیات شبانه نیرو‌های ویژه آمریکایی در تاریخ دوم ماه مه ۲۰۱۱ به طور رسمی رد کرده بود.

عمران خان که در نخستین سفر رسمی خود سرگرم دیدار از واشنگتن است، در مصاحبه با فاکس نیوز اعلام کرد سازمان اطلاعات پاکستان سرنخ‌هایی را در اختیار آمریکا قرار داد که به یافتن و کشته شدن اسامه بن لادن، سرکرده شبکه القاعده کمک کرد.

وقتی از وی درباره این موضوع سؤال شد که آیا پاکستان سرانجام دکتر زندانی را که در زمینه اجرای طرح واکسیناسیون قلابی که به یافتن اسامه بن لادن و کشته شدن وی در سال ۲۰۱۱ منجر شد، آزاد خواهد کرد، نخست وزیر پاکستان در پاسخ گفت این موضوع بسیار تحریک کننده و احساس برانگیز است چرا که دکتر شکیل افریدی در پاکستان به عنوان یک جاسوس در نظر گرفته می‌شود.

نخست وزیر پاکستان در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به این سؤال که آیا از تردید و بدگمانی‌ها درباره سازمان اطلاعات پاکستان (ISI) در خصوص درز برخی اطلاعات مطلع است، گفت: «این سازمان اطلاعات پاکستان بود که اطلاعاتی را ارائه کرد که منجر به یافتن محل اختفای اسامه بن لادن شد و اگر شما از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) سؤال کنید متوجه می‌شوید که این سازمان اطلاعات پاکستان بود که از طریق تماس تلفنی، اطلاعاتی را درباره مکان اولیه اختفای اسامه بن لادن ارائه کرد.»

با وجود آن که پاکستان هر گونه اطلاع را از این که اسامه بن لادن در خاک این کشور زندگی می‌کرد به طور رسمی رد کرده است، اسد دورانی، رئیس سابق سازمان اطلاعات پاکستان در سال ۲۰۱۵ در مصاحبه با شبکه الجزیره اعلام کرد سازمان اطلاعات پاکستان احتمالا از محل اختفای بن لادن اطلاع داشته است.

یک گزارش دولتی پاکستان که در سال ۲۰۱۳ فاش شد، نشان می‌دهد اسامه بن لادن در بهار یا تابستان سال ۲۰۰۲ - پس از تهاجم سال ۲۰۰۱ تحت فرماندهی آمریکا به افغانستان - وارد خاک پاکستان شد و در اوت سال ۲۰۰۵ در ابوت آباد پاکستان ساکن شد.

دو نفر از مقامات بلندپایه نظامی سابق پاکستان در سال ۲۰۱۵ به خبرگزاری فرانسه گفتند یکی از اعضای سابق اطلاعات پاکستان به آمریکا در یافتن محل اختفای اسامه بن لادن کمک کرد، اما از مطرح کردن این موضوع سر باز زدند که دو کشور به طور رسمی همکاری‌هایی داشته اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: پاکستان ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار