مسئول دفتر موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی مطرح کرد؛

کتاب «غنا» از منظر رهبر معظم انقلاب در قم معرفی شد

حجت الاسلام صلح میرزایی گفت: کتاب «غنا» از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، حاوی درس‌های خارج فقه مقام معظم رهبری امروز در قم معرفی شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ حجت الاسلام صلح میرزایی مسئول دفتر موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای گفت: کتاب «غنا» از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، حاوی درس‌های خارج فقه مقام معظم رهبری امروز در قم معرفی شد.این کتابی که به صورت درسنامه تنظیم شده است، مجموعه متون ۷۵ جلسه درس خارج فقه و مکاسب محرمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های ۸۷ و ۸۸ است.

وی افزود: مقام معظم رهبری تمام اقسام غنا و موسیقی را حرام نمی‌دانند بلکه از نظر ایشان آن غنا آواز و موسیقی حرام شمرده می‌شود که انسان را از هدایت فکری و عملی بازدارد.

حجت الاسلام مقیمی دبیر همایش کتاب سال حوزه هم در خصوص ویژگی‌های این اثر گفت: این کتاب در ساختار درسنامه تنظیم شده است که در آن به آرا سایر فق‌ها نیز اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه در این اثر به ۴۸ پرسش جدید در زمینه غنا و موسیقی پاسخ داده شده است افزود: توجه به معنای لغوی و مرزبندی‌های آن در زمینه غنا و موسیقی نیز در این کتاب گنجانده شده است.

آیت الله شب زنده دار عضو فق‌های شورای نگهبان در این مراسم تدوین دروس مقام معظم رهبری را در این زمینه کاری ارزشمند دانست که کمک شایانی به محافل علمی خواهد کرد.

وی با اشاره به ممارست رهبرمعظم انقلاب اسلامی در تدوین، ارتباط با دروس اسلامی به ویژه فقه را برای طلاب ضروری خواند و گفت: طلاب علاوه بر شرکت در کلاس‌های درس، نسبت به تقریر دروس هم که مکمل آموزش است توجه ویژه داشته باشند.

آیت الله شب زنده دار با بیان خاطره‌ای گفت: یکی از علمای بزرگ در گذشته گفته بود که رادیو نباید زیرعمامه ما قرار گیرد و این گفته نشان می‌دهد که طلبه برخی از امور حلال را هم نباید انجام دهد.

وی بر حفظ زی طلبگی تاکید کرد و گفت: طلاب باید نسبت به حفظ ارزش عمامه خود که مال اسلام است توجه ویژه کنند.

آیت الله شب زنده دار خاطرنشان کرد: لذت طلبگی در ایجاد ارتباط نزدیک با حضرت حق است درحالیکه برخی موانع از این امر جلوگیری می‌کنند.

دیگر سخنران این مراسم دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی بود که غنا را از زیرمجموعه‌های فرهنگ برشمرد و گفت: این موضوع باعث هویت سازی جامعه می‌شود.

آیت الله اراکی افزود: خاصیت فقه ما هویت سازی است بنابراین آنچه در ساخت هویت محمدی و علوی نقش دارد باید به نحوی در جامعه تبیین شود.

وی گفت: ولایت هم، از طریق عمل به فقه اسلام موجب هویت سازی جامعه است.

آیت الله اراکی تصریح کرد ساخت فرهنگ بدون جامعه و جامعه بدون رهبر امکان پذیر نیست.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه حاکمیت سیاسی فرهنگ را به مردم آموزش می‌دهد گفت: با این وجود وزیرفرهنگ دولت اصلاحات معتقد بود که فرهنگ کار حکومت نیست که این حرف، از غلط‌ترین حرف هاست.

آیت الله اراکی رسانه را دیگر عنصر مهم و اثرگذار حکومت در ایجاد هویت فرهنگی دانست و افزود: از آنجا که رسانه به دنبال فراخوانی اذهان است نمی‌توان هرچیزی را در آن گفت.

وی یکی از کار‌های رسانه را (پخش) آواز عنوان کرد و گفت: آواز قبل از اینکه یک عمل باشد یک دعوت و فراخوان است که می‌تواند دعوت به شیطان یا تقوی کند.

وی با اشاره به انتشار کتاب غنا و موسیقی مقام معظم رهبری گفت: انتشار این کتاب جامع از نیاز‌های امروز بود که می‌تواند راه را برای تحقیقات بیشتر و طلاب بازکند چرا که هنوز این بحث مهم به پایان نرسیده است.

انتهای پیام/الف

معرفی کتاب «غنا» از منظر رهبر معظم انقلاب در قم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.