در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آیا پاکسازی تالاب انزلی با بایوجمی سرطان زاست؟

کارشناس و فعال محیط زیست گفت: استفاده از دی اکسیدتیتانیوم برای پاکسازی تالاب انزلی خطرناک و سرطان‌زاست.

محمد درویش کارشناس و فعال محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اینکه استفاده از تکنولوژِی نانو(بایوجمی) برای پاکسازی تالاب انزلی اظهار کرد: تالاب انزلی به شدت در معرض خطر قرار دارد و در فهرست تالاب‌های در حال انقراض کنوانسیون جهانی رامسر ثبت شده است.

او افزود: یکی از بزرگترین مشکلات تالاب انزلی، ورود مستقیم فاضلاب خام از 71 دهنه فاضلاب بندرانزلی به این تالاب است.

درویش با اشاره به ورود شیرآبه‌های شهرستان سرابان به تالاب انزلی گفت: زباله‌های شهر رشت و روستاهای اطراف این شهرستان با ظرفیت 7 لیتر در ثانیه پس از ورود به رودخانه گوهررود و عبور از شهر رشت و پیربازار، وارد تالاب انزلی می‌شوند.

این کارشناس و فعال محیط زیست با بیان اینکه سازمان محیط زیست به ورود شیرآبه‌ها و پساب‌های شهرستان‌ها به تالاب انزلی هیچ توجهی ندارد، تصریح کرد: حال سازمان محیط زیست برای جداسازی موادآلی رسوب شده در تالاب از ماده‌ای به نام دی اکسید تیتانیوم استفاده می‌کند و با این کار موجب تغذیه ماهی‌های این تالاب می‌شود که به عقیده بسیاری از کارشناسان این ماده بسیار خطرناک است.

درویش با بیان اینکه در تالاب انزلی ماهی باقی نمانده است، گفت: بسیاری از کارشناسان معتقدند که دی اکسیدتیتانیوم سرطان زاست و استفاده از این ماده در تالاب انزلی عواقب خطرناکی به همراه دارد و نه تنها در تالاب انزلی، بلکه در تمام دریای کاسپین می‌تواند منتشر شود و با انتشار این ماده، کشورهای اطراف دریای خزر می‌توانند علیه ایران اعلام جرم کنند.

او درباره پاکسازی تالاب انزلی تصریح کرد: سازمان محیط زیست تالاب انزلی برای ساخت تصفیه خانه به ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، حال چرا این تصفیه خانه را احداث نمی‌کنند و برای تهیه بایوجمی یک هزار میلیارد تومان هزینه می‌کنند؟ سوال بسیاری از فعالان و کارشناسان محیط زیست این است که چرا این سازمان این کار خود را توجیه می‌کند و می‌گوید تحقیقات انجام شده در این زمینه علمی است.

به گفته این کارشناس و فعال محیط زیست، در بالادست تالاب انزلی سد لاسک را احداث کرده‌اند که ورودی آب را به تالاب کم می‌کند.

درویش با اشاره به ساخت سد در بالادست رودخانه امامزاده ابراهیم گفت: با وجود کیفیت مناسب آب این رودخانه بر روی آن سدسازی شده است، حال چگونه یک هزار میلیارد تومان برای ساخت سد و اجرای طرح بایوجمی هزینه می‌شود، اما برای پاکسازی تالاب انزلی و جلوگیری از ورود فاضلاب به آن اعتباری اختصاص نمی‌دهند؟

او افزود: زمانی که با کمبود اعتبار مواجه هستیم، چرا با پولی که در اختیار داریم کار موثرتری نکنیم، با فرض اینکه طرح بایوجمی هیچ مشکلی ندارد، اما تا زمانی که فاضلاب خام به تالاب انزلی وارد می‌شود، اجرای این طرح‌ها موثر نیست.

این کارشناس و فعال محیط زیست گفت: ابتدا باید مشکل ورود فاضلاب به تالاب انزلی حل شود و پس از آن اگر بودجه‌ای باقی ماند، از روش‌های دیگری برای پاکسازی رسوبات این تالاب استفاده شود.

درویش تصریح کرد: اتحادیه اروپا استفاده از دی اکسیدتیتانیوم را در تولید خمیر دندان منع کرده است، اما چگونه از این ماده برای پاکسازی تالاب انزلی استفاده می‌شود و این چنین ریسک می‌کنیم؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۸:۵۰ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
خخخخ تازگی ها فعالان محیط زیست جلسه ای برگزار کرده بودند و در آن گفتند که امروز کار ما این شده که محیط زیست را از دست سازمان محیط زیست نجات دهیم . بابا پس حق داشتند ، کم نیست مواردی از این دست که سازمان محیط زیست بیشتر خسارت وارد می کند تا حمایت . نمونه دیگرش هم حکایت انتقال گورخرها با روش عجیب غریب و بدون ساده ترین امکانات لازم برای چنین کارهایی بود که در نهایت منجر به کشته شدن پنج عدد از این گونه با ارزش و در معرض خطر شد . حالا حکایت تایید ساخت سدهایی که هم به محیط زیست و هم به مردم و بوم فرهنگ ها آسیب فراوان زدند که دیگه سر دراز دارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
در اروپا از سنبل آبی برای جذب مواد مضر استفاده میشه و پس از جمع آوری در کوره سوزانده میشود
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۴:۳۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
سنبل آبی خودش سرطان زااست
Iran (Islamic Republic of)
ه
۱۳:۰۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
یکی از بهترین روش های تصفیه آب از عناصر سنگین و مضر استفاده از سنبل آبی است که قدرت جذب این مواد را دارد
آخرین اخبار