ایران زمین؛

نگاهی به تاریخ و گذشته ایران روی پل سیاه + تصاویر

پل‌ها همواره علاوه بر آنکه دو نقطه جغرافیایی را به هم می‌رسانند، تاریخ گذشته را هم به امروز پیوند می‌زنند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با مرور نقشه کشورمان متوجه می شویم که نقطه نقطه این سرزمین نه تنها برای گردشگران خارجی بلکه برای ما نیز جذاب است. در این میان پل‌هایی همچون پل سیاه اهمیت خاصی دارند؛ زیرا در بسیاری مواقع داستانی از جنس تاریخ را برای ما روایت می‌کنند. این پل‌های تاریخی گذشته را به امروز پیوند می‌زنند.

پل سیاه؛ پیوند گذشته و حال

پل سیاه؛ پیوند گذشته و حال

پل سیاه، یکی از پل‌های تاریخی شهر اهواز است. این پل که در سال ۱۳۰۸ خورشیدی و همزمان با احداث راه‌آهن سراسری ایران ساخته شد، قدیمی‌ترین پل رودخانه کارون به حساب می‌آید.

این پل با با حدود ۶ متر عرض، طول ۱۰۵۰ متر و ۵۲ پایه خط آهن بندر امام خمینی (ره) را به راه‌آهن سراسری خرمشهر ـ تهران شمال وصل می‌کند.

پل سیاه؛ پیوند گذشته و حال

پل سیاه؛ پیوند گذشته و حال

پل سیاه در زمان وقوع جنگ جهانی دوم مسیر حمل آذوقه، نیرو و مهمات ارتش روس بود و به همین دلیل نقش مهمی در پیروزی متفقین داشت بنابراین با نام پل پیروزی شناخته شد؛ البته بعد‌ها نامش تغییر کرد و با توجه به رنگ بدنه‌اش پل سیاه نامیده شد.

پل سیاه یک پل فلزی با فونداسیون‌های بتنی است. این پل که در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ثبت ملی شد، در روز ۱۴ تیر ماه ۱۳۹۷ دچار آتش سوزی شد و البته همچنان برای حمل و نقل از آن استفاده می‌شود. با توجه به تصاویر به جا مانده گویا پل سیاه در سال ۱۳۴۴ هم طعمه حریق شده بود.

پل سیاه؛ پیوند گذشته و حال

پل سیاه؛ پیوند گذشته و حال

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.