برگزاری نخستین رویداد گردشگری در شمال کشور / زیرساخت‌ها مهیاست

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت گفت: رویداد گردشگری گیلان ۲۰۲۰ در راستای اقتصاد پایدار در رشت برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، محمدحسن عاقل‌منش، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت، به وجود پتانسیل‌های گردشگری در زمینه ایجاد شغل و اقتصاد پایدار اشاره کرد و گفت: با همه این ظرفیت ها، اما شهر رشت و استان گیلان از جایگاه اصلی خود در حوزه گردشگری فاصله دارد و در این راستا رویداد گردشگری گیلان ۲۰۲۰ در راستای اقتصاد پایدار در رشت برگزار می‌شود.

وی، با بیان اینکه رشت مقصد گردشگری در افق ۲۰۲۰ است افزود: بسیاری از کشور‌های دنیا منابع نفتی و یا صنایع دیگری برای کسب درآمد ندارند، اما با ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای توسعه گردشگری علاوه بر کسب درآمد برای کشور، مشکل ایجاد اشتغال را نیز برطرف کرده‌اند.

لزوم همدلی و همکاری مسئولان برای برگزاری هرچه بهتر رویداد گردشگری گیلان

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت، با تاکید بر لزوم همدلی و همکاری نهاد‌های مختلف در راستای توسعه گردشگری در رشت و گیلان، گفت: اگر این هم‌افزایی به وجود بیاید قطعاً گام‌های خوبی در این زمینه تا سال ۲۰۲۰ پیش می‌آید و زیر ساخت‌های برگزاری با همکاری مسئولان کشوری و استانی در حال اجرا است.

عاقل‌منش، با اشاره به اقدامات لازم برای تحقق این امر افزود: در گام اول به‌دنبال آن هستیم تا تشکل‌های مردم نهاد علاقمند به حوزه گردشگری و سازمان‌های مردم نهاد صدای ما باشند و بستر‌های مناسب برای انجام این امر محقق شود.

وی، با بیان اینکه در حال حاضر چندین نشست با تشکل‌های مردم نهاد علاقمند به حوزه گردشگری برگزار شده است و قرار شد این تشکل‌ها از شهر‌ها و مناطق مختلف استان اطلاعات جامع و کامل گردشگری را فراهم کنند، گفت: در تلاشیم هر چه سریع‌تر زیرساخت‌های اولیه توسعه گردشگری را آماده و اقدامات عملی را انجام دهیم.


بیشتر بخوانید:برگزاری رویداد بین المللی گردشگری روستایی ۲۰۲۰


تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری با هدف توسعه اقتصادی

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای رشت بر لزوم نصب تابلو‌های راهنمایی گردشگری برای معرفی مکان‌های گردشگری شهر رشت اشاره کرد و افزود: شورای شهر و شهرداری در حال ایجاد فضایی آرام و بستری مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری هستند.

عاقل منش، با بیان اینکه استان گیلان به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری ایران نام برده می‌شود، افزود: برای تحقق اهداف رویداد گردشگری گیلان ۲۰۲۰، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رشت با توجه به لزوم توجه به حوزه گردشگری و مصوبه شصت و سومین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای کلان‌شهر‌ها در نظر دارد تا عنوان گردشگری به این کمیسیون اضافه شود.

برگزاری  جشنواره ها و برنامه های بوم گردی در راستای گردشگری  ۲۰۲۰ گیلان 

عبدالغفار شجاع، مسئول ستاد راهبردی  گیلان ۲۰۲۰ ، با بیان اینکه موضوع برگزاری رویداد گردشگری گیلان از سال ۹۶ مطرح و مورد توافق نوبخت، رئیس سازمان برنامه ریزی و بودجه کشور نیز قرار گرفت و بلافاصله با هدف توسعه اقتصادی ستاد راهبردی در این زمینه تشکیل شد، گفت: تاکنون جلسات متعددی در این زمینه با حضور استاندار سابق گیلان، فرمانداران ۱۶ شهرستان استان و موسسه های مردم نهاد و علاقمند به حوزه گردشگری برگزار شده است.

وی افزود: همه مقدمات لازم برای برگزاری این رخداد اجتماعی- اقتصادی در حال اجرا است، در این راستا علاوه بر گردآوری یافته های پژوهشی همچنین در تلاشیم تا با برگزاری جشنواره ها و برنامه های بوم گردی زمینه و ساختار رویداد گردشگری  ۲۰۲۰ گیلان را فراهم کنیم.

 مسئول ستاد راهبردی  گیلان ۲۰۲۰ تصریح کرد: شورای راهبردی این رویداد با حضور ۳۰نفر از افراد ذیربط تشکیل شده و این شورا زیر نظر  نوبخت با هدف توسعه اقتصادی گیلان مشغول فعالیت و بستر سازی زیر ساخت های برگزاری گردشگری  ۲۰۲۰ است.

تأسیس بانک اطلاعات تخصصی در مورد گیلان

سید هاشم موسوی ، رئیس پژوهشکده گیلان شناسی و عضو ستاد راهبری گردشگری  ۲۰۲۰  ، با بیان اینکه تحقیق و پژوهش در عرصه فرهنگ و بوم و اقلیم و بهره‌برداری مناسب از امکانات بومی و محلی، ضرورت امروز انسان و جامعه امروز و توسعه سالم و پایدار است، گفت: اجرای طرح‌های جدید پژوهشی و خدمات مشاوره‌ای تخصصی مسئله محور، از جمله گردآوری اطلاعات و پژوهش برای برگزاری رویداد گردشگری یکی از اهداف مهم این پژوهشکده است ،

وی افزود: در راستای برگزاری رویداد گردشگری  ۲۰۲۰ گیلان به همراه پژوهشگران توانمند و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در تلاشیم تا با گردآوری یافته های تحقیقی- پژوهشی  و تأسیس بانک اطلاعات تخصصی در مورد  بناهای تاریخی، مشاهیر، فرهیختگان، جاذبه های گردشگری، آداب  و رسوم بومی -محلی در مراسم ها و مناسبت های خاص و  همچنین سبک زندگی مردم استان در این بانک اطلاعاتی به همگان معرفی شود.


بیشتر بخوانید:برگزاری رویداد گردشگری گیلان در رشت


تجهیز مراکز های اقامتی- گردشگری استان برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی

حمید آذرپور، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان نیز، با بیان اینکه استان گیلان با داشتن جاذبه‌های طبیعی در همه ایام سال پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است افزود: آمار گردشگران در ایام تعطیلات به چندین میلیون نیز می‌رسد، بنابراین برگزاری چنین رویداد بزرگی می تواند به معرفی هرچه بیشتر استان و همچنین جذب گردشگر در راستای توسعه اقتصادی کمک کرد.

وی، به طبیعت سرسبز، بنا‌های تاریخی و گردشگری، سواحل، ییلاقات، صنایع دستی، سوغات و غذا‌های محلی استان اشاره کرد و افزود:بهره گیری از این ظرفیت‌ها در جذب گردشگر و معرفی آنان به توریست‌ها می‌تواند ضمن گردشگری پایدار به اشتغال و توسعه اقتصادی استان نیز کمک کند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان، از در اختیار قرار دادن اطلاعات از بنا‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان به عوامل اجرایی رویداد گردشگری ۲۰۲۰گیلان خبر داد و گفت: با هدف بهره مندی هرچه بیشتر از پتانسیل‌های استان در جذب گردشگر و رونق اشتغال و درآمد، با همه توان در تلاشیم تا با در اختیار قرار دادن اطلاعات و مجوز از بنا‌های تاریخی و گردشگری، آداب و رسوم، بازی‌های بومی محلی، سوغات و غذا‌های محلی هر منطقه به عوامل اجرایی این رویداد مهم اقتصادی – اجتماعی به توسعه روز افزون استان کمک کنیم.

حمید آذرپور افزود: در حال حاضر ۱۰۲ هتل، ۹۵ مجتمع تفریحی گردشگری و اقامتی، ۳۶۰ مجتمع پذیرایی بین راهی، ۳۳ هتل آپارتمان، هزار و ۶۲۵ خانه مسافر، ۵۸ سفره خانه سنتی و ۷۵ دفتر خدمات مسافرتی، ۴۹ مهمانپذیر، ۲۱ اقامتگاه بوم گردی، یک اسکله مسافربری دریایی و ۲۸ اسکله گردشگری دریایی، و ۲۰ مجتمع سرگرمی و تفریحی در گیلان آماده خدمات رسانی به گردشگران داخلی و خارجی هستند.

مهمترین جاذبه‌های گردشگری گیلان

وی گفت: سواحل دریای خزر، کوه، جنگل، شهرک تاریخی ماسوله، قلعه رودخان، انواع تالاب به ویژه تالاب بین المللی انزلی، بازار‌های محلی، محوطه‌های تاریخی همچون آق اولر و مریان تالش و مارلیک رودبار، روستای تاریخی انبوه در روبار، آبشار‌های زیبا و پر آب مثل آبشار ویسادار رضوانشهر و لاتون آستارا، باغ‌های چای در شرق گیلان، بام سبز و تله کابین لاهیجان، مرقد مطهر سیدجلال الدین اشرف آستانه اشرفیه، موزه‌های گوناگونی، چون موزه میراث روستایی در رشت و منطقه نمونه گردشگری حیران آستارا، مهمترین جاذبه‌های گردشگری گیلان محسوب می‌شود.

معروفترین سوغاتی‌های گیلان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان تصریح کرد: چای، برنج، ماهی، زیتون، بادام زمینی، کلوچه، شیرینی‌ها و نان‌های محلی به ویژه رشته خشکار و نان برنجی، انواع غذا‌ها و چاشنی‌های محلی و همچنین صنایع دستی نظیر چادرشب، گلیم، حصیر و بامبو از معروفترین و مهمترین سوغاتی‌های گیلان است.

 

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
....
۱۰:۵۷ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
یزدالان نزدیکه دوساله که جهانی شده ولی هیچ تغییری یاتبلیغی درمورداین شهرنشده اگه میشه یکم به استان های تقریباجنوبی کشورهم رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۰:۲۰ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
آیا بهتر نیست که کارخونه هایی ک در سال های اخیر به دلایل نا معلوم بسته شدن رو احیا کنین؟