گزارش/

خروج ۲ میلیون تن گندم از چرخه خرید تضمینی/ زمزمه‌های واردات گندم به گوش می‌رسد

در شرایطی که برآورد می شد امسال ۱۱.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود، اما خبر از احتمال واردات آن به گوش می‌رسد.

خروج ۲ میلیون تن گندم از چرخه خرید تضمینی/ زمزمه‌های واردات گندم به گوش می‌رسدبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود هشدار‌هایی که از سوی مسئولان مختلف داده شد، اما دولت نرخ خرید تضمینی گندم را هزار و ۷۰۰ تومان تعیین کرد که این بدان معناست که دولت توجهی به اجرای قانون خرید تضمینی ندارد. در شرایطی که برآورد شده بود در چهارمین سال خودکفایی گندم حدود ۱۱ و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری می‌شود، اما هم‌اکنون خبر از احتمال واردات آن به گوش می‌رسد. تخلفات پی در پی دولت در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، چالش‌های بزرگی را برای تولید ایجاد کرده است چراکه در شرایط فعلی تحریم، تأمین امنیت غذایی یکی از مهم‌ترین اقدامات در مواجهه با دشمن به شمار می‌رود.

با گذشت ۴ ماه از فصل برداشت گندم در حالیکه به گفته متولیان امر تولید این محصول استراتژیک در کشور با رشد همراه است، اما خرید تضمینی در مقایسه با مدت مشابه به اذعان بسیاری از مسئولان وزارت جهاد و تشکل‌های صنفی کاهش چشمگیری داشته است. حال به سراغ مسئولان ذی‌ربط می‌رویم تا از آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم و دلایل بی رغبتی کشاورزان نسبت به تحویل گندم به مراکز دولتی باخبر شویم.


بیشتر بخوانید: اهمال در اجرای قانون خرید تضمینی


قیمت کنونی گندم کمتر از کاه است

محمدشفیع ملک‌زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با انتقاد از نرخ ناعادلانه قیمت خرید تضمینی گندم  در مقایسه با هزینه‌های تولید اظهار کرد: با وجود آن که تمامی تشکل‌ها و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نسبت به اعلام نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۹۸ – ۹۷ معترض بودند، اما نتوانستند دولت را به اصلاح نرخ خرید متقاعد کنند که در نهایت این امر موجب شد تا کشاورزان رغبت چندانی به تحویل گندم به مراکز خرید دولتی نداشته باشند.

وی افزود: با وجود تلاش‌های متعدد تشکل‌ها و نمایندگان مجلس مبنی بر اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی پیش رو، اما شورای اقتصاد و سازمان برنامه به هیچ عنوان این موضوع را نپذیرفتند و از آنجا که نرخ هزار و ۷۰۰ تومانی رضایت تولیدکننده را به سبب افزایش هزینه‌های تولید جلب نمی‌کند،  آن‌ها حاضر نیستند با این قیمت گندم تولیدی خود را به دولت بفروشند.

ملک‌زاده ادامه داد:  بسیاری از کشاورزان به امید افزایش قیمت، گندم خود را در انبار‌ها ذخیره می‌کنند یا برای گذراندن معیشت خود با قیمتی بالاتر از نرخ خرید به دلالان می‌دهند که در نهایت منافع این امر به جیب سودجویان و واسطه‌گران می‌رود و دولت برای تأمین گندم مورد نیاز کشور مجبور می‌شود با قیمت‌هایی ۲ تا ۳ برابر بالاتر از نرخ خرید اقدام به واردات کند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی با اشاره به اینکه قیمت کنونی خرید تضمینی گندم کمتر از نرخ کاه است بیان کرد: هم‌اکنون بسیاری از دامداران به سبب نوسان نرخ نهاده‌های دامی اعم از جو ،به دلیل قیمت پایین گندم نسبت به سایر نهاده‌ها اقدام به خرید از کشاورزان می‌کنند.

وی درباره آخرین جزئیات قاچاق گندم گفت: با توجه به آنکه نرخ گندم در کشور‌های همسایه بالاتر از قیمت داخلی است از این رو بسیاری از تجار بازار‌های هدف با قیمت‌های بالاتر اقدام به خرید گندم از دلالان می‌کنند و همین موضوع موجب شده تا کشاورزان رغبتی به تحویل این محصول به مراکز دولتی نداشته باشند.

ملک‌زاده از کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی خرید تضمینی گندم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: بنابر آمار میزان خرید تضمینی گندم در مقایسه با سال قبل کاهش چشمگیری داشته است که با ادامه این روند دولت ناچار است گندم مورد نیاز داخل را با نرخ بالاتر از ۳ هزار تومان از کشور‌های همسایه وارد کند در حالیکه کیفیت گندم‌های خارجی کشور‌های اطراف قابل مقایسه با محصول داخلی نیست.

وی ادامه داد: شورای اقتصاد در تعیین قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۹۸-۹۷ در حق کشاورزان ظلم کرد که برای تبعات کاهش خرید تضمینی، شورای اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه به عنوان متولیان امر باید پاسخگو باشند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با انتقاد از این مسئله که دولت توجهی به اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی ندارد اظهار کرد: قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی به تولیدکنندگان این اختیار را می‌دهد که محصول خود را با هر قیمتی در بازار آزاد به فروش برسانند و چنانچه موفق به فروش محصول خود نبودند، دولت مکلف است با نرخ خرید تضمینی، محصول آن‌ها را برای جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی خریداری کند، اما در شرایط کنونی دولت کشاورزان را مکلف می‌کند با نرخ تعیین شده گندم را به مراکز دولتی بدهد.

وی ادامه داد: بنابر قانون خرید تضمینی، کشاورزان می‌توانند گندم تولیدی خود را در انبار‌ها نگهداری کنند یا با قیمت‌های دلخواه در بازار به فروش برسانند که متأسفانه در شرایط فعلی دولت نه تنها قیمت منطقی مطابق با هزینه‌های تولید را برای نرخ خرید تضمینی گندم تعیین نکرده است بلکه از کشاورزان انتظار دارد با نرخ‌های فعلی که جوابگوی هزینه‌های تولید نیست گندم را تحویل مراکز دولتی دهند که بدون تردید این امر چالش‌های جدی در آینده ایجاد خواهد کرد.

 

قیمت گندم از آب معدنی هم کمتر است/ برای اولین بار در تاریخ کشاورزی نرخ جو ۴۰ درصد بالاتر از قیمت گندم است

مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با انتقاد از بی توجهی شورای اقتصاد به قانون خرید تضمینی گندم اظهار کرد: سال گذشته دولت با وجود هشدار‌های متعدد توجهی به اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم نکرد.

وی افزود: افراد تصمیم گیر در بدنه دولت متأسفانه نگاه ملی محور ندارند چرا که در شرایطی که کشور دچار تحریم‌های ظالمانه است نباید در تعیین قیمت تضمینی و حق قانونی کشاورزان کوتاهی می‌شد.

اسدی با اشاره به اینکه نرخ هزار و ۷۰۰ تومانی گندم به زور به کشاورزان تحمیل شده است، اظهار کرد: هم اکنون برای اولین بار در تاریخ کشاورزی قیمت جو ۳۰ تا ۴۰ درصد بالاتر از قیمت گندم است و همین امر موجب شده تا کشاورزان تمایلی به تحویل گندم به مراکز دولتی نداشته باشند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با بیان اینکه قیمت کنونی گندم با یک کیلوگرم آب معدنی یا نمک قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: باید این نکته را متذکر شوم که اگر مشکلات اقتصادی کشاورزان نبود خرید تضمینی گندم به نصف سال گذشته هم نمی‌رسید.

وی ادامه داد: علی رغم آن که دولت کشاورزان را مکلف کرده که تنها گندم تولیدی خود را به مراکز دولتی تحویل دهند، اما بر اساس قانون خرید تضمینی ،کشاورزان می‌توانند محصول تولیدی خود را با قیمت‌های دلخواه در بازار آزاد به فروش رسانند.

اسدی درباره اینکه آیا امکان واردات گندم در سال رونق تولید وجود دارد، اظهار کرد: با وجود افزایش تولید و استمرار خودکفایی گندم برای چهارمین سال متوالی، واردات گندم بیانگر بی‌کفایتی مسئولان است که در صورت تحقق  باید مورد پیگیری قضایی قرار گیرد.

 

۲ میلیون تن گندم از چرخه خرید تضمینی خارج شد/ قیمت گندم با نرخ‌های جهانی دو برابر فاصله دارد

علی خان محمدی دبیر اجرایی بنیاد گندم کاران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، واردات گندم در سال رونق تولید را بزرگترین خیانت به بخش کشاورزی دانست و گفت: بنا بر آمار، دولت تاکنون ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کرده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دو میلیون تن کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه کاهش خرید تضمینی گندم به معنای عدم تولید نیست، افزود: هم اکنون قیمت خرید تضمینی گندم برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد از این رو آن‌ها ترجیح می‌دهند گندم تولیدی خود را در انبار‌های غیرمکانیزه و استاندارد ذخیره سازی کنند یا با قیمت جزئی بالاتر از نرخ خرید به دلالان بفروشند که این امر می‌تواند تبعات منفی برای تولید این محصول استراتژیک به همراه داشته باشد.

خان محمدی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گندم ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است، بیان کرد: امسال برآورد شده بود از حدود ۱۳.۵ تا ۱۴ میلیون تن تولید گندم رقمی حدود ۱۱.۵ میلیون تن خرید تضمینی شود که متأسفانه به سبب بی توجهی دولت در تعیین نرخ خرید تضمینی و به صرفه نبودن نرخ هزار و ۷۰۰ تومانی برای خرید هر کیلو گندم این موضوع محقق نشد.

دبیر اجرایی بنیاد گندم کاران ایران با اشاره به اینکه قیمت کنونی گندم با نرخ‌های جهانی، دو برابر فاصله دارد، اظهار کرد: بر این اساس با احتساب هزینه‌های حمل و نقل، بیمه کشتی و... دولت برای واردات هر کیلو گندم از سایر کشور‌ها رقمی حدود ۳ هزار و ۷۰۰ تا ۴ هزار و ۲۰۰ تومان باید پرداخت کند این در حالی است که حاضر نشد نرخ خرید تضمینی گندم را ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش دهد تا کشاورزان نسبت به تحویل گندم به مراکز دولتی رغبت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه کیفیت گندم‌های خارجی با داخلی قابل قیاس نیست، گفت: واردات گندم از کشور‌های همجوار کیفیت نان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد چرا که خبازان با گندم‌های خارجی به دلیل کیفیت پایین نمی‌توانند نان مطلوبی تولید کنند. ناگفته نماند که کیفیت کنونی نان ارتباطی به گندم تولیدی ندارد بلکه در برخی مواقع به سبب سبوس گیری با افت کیفیت روبرو هستیم.

خان محمدی در پایان درباره اینکه آیا امکان قاچاق گندم تولیدی از کشور وجود دارد، اظهار کرد: گندم تولیدی از کشور خارج نمی‌شود، اما عده‌ای با خرید و ذخیره سازی، آن را پس از تبدیل به آرد و ماکارونی به کشور‌های دیگر صادر می‌کنند که سود این امر تنها به جیب عده‌ای واسطه و دلال می‌رود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حق گو
۱۱:۱۲ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
ناکارامدی این مجموعه درکل مجموعه ها رکورد زد. دفعه بعدی در رای دادنتان دقت کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۱۱ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
من خودم کشاورزم 30 هکتار امسال گندم دیم داشتم با این قیمت گندم حساب کتاب که میکنم برداشتم با هزینه کردم تقریبا برابر هستن تازه امسال بارندگی خوب بوده گندم میکاریم با خرید تضمینی اینطوری ضرر میدیم کحصولات دیگه میکاریم به علت نبود حمایت از کشاورز برای عرضه ی مستقیم محصول خود به بازار مصرف سودش تو جیب دلالا میره خواهش میکنم بخش کشاورزی رو در قسمت عرضه محصولاتشو به بازارهای مصرف یه حمایتی دولت بکنه یا راه حل های مناسبی براش تدبیر کنه که بخش کشاورزی بیش از پیش تقویت بشه تقویت این بخش به عنوان تنها بخشی که هیچکس نمیتونه تحریمش کنه و اگر هم تحریم بکنن انقدر دنیا نیاز به غذا داره که مشتری های خودش را خواهد داشت میتونه به عنوان یکی از بخش های مولد جهت عدم وابستگی به بخش به نفت کمک بکنه و اشتغال زیادی رو در کشور ایجاد بکنه
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۲:۴۰ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
به دلیل نداشتن انبار استاندارد مجبور شدم گندمم را به سیلو بدم ولی خدا شاهده که راضی نیستم گندم سال ۹۳ ۱۲۰۰ بود اونموقع سیب زمینی وگوجه کیلویی ۶۰۰ بود یعنی دوبرابر روغن موتور ۲۰لیتریش ۱۲۰ هزارتومن کود شیمیایی کیسه ای ۸هزارتومن سم لیتری ۴ هزار تومن وتراکتور ۳۹۹ دبل فرگوسن ۳۶ میلیون بود الان بعداز ۶سال گندم ۱۷۰۰ ولی سیب زمینی شده ۷۰۰۰ هزارتومن روغن ۴۵۰هزارتومن کود ۷۰ هزارتومن سم لیتری ۳۶ هزارتومن تراکتور ۳۹۹ دبل فرگوسن اولا که نمیفروشن اگه توبازار گیرت بیاد ۲۰۰میلیون دیگه قضاوت وانصاف باشما
چرا ؟ چون ژن خوب نداریم چون به روزی حلال ایمان داریم ولی این هم جواب پینه دست کشاورزان نیست یعنی یکی نیست به داد ما برسه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
یکی به این کشاورزه بدبخت که فقط فکره دخل وخرجه خونشه کمک کنه.آقایان دولتمرد کشاورزرابا واردات بی موقع له نکنید. میدونیدکه هزینه واردات بیشتره امابازهم راضی میشیدپول به جیبه خارجیهاواریزبشه وکشاورزه هموطن هم به گدائی بیفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
سلام وقتی قیمت سیب زمینی و پیاز از قیمت دلار بره بالا سال اینده بجای نان ارد گندم .ارد سیب زمینی پیاز باید بخریم .اون اگه پولی داشته باشیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
میدهیم گاوهامون بخوره از سبوس که بهتره
Iran (Islamic Republic of)
زرین
۱۸:۵۳ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
این وضعیت گندم راباید ازنمایندگان مجلس سئوال کرد هرسال همین حرفها گفته میشود قیمتراباین وضعیت ادامه میدهند معلوم نیست مسئول کیست من یک کشاورز هستم امسال تصمیم گرفتم گندم نکارم چون انقدرهزینها بالارفته چاره نداریم نکاشتن بهتر ازکاشتن است!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
فرامرز
۱۸:۰۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
دلار4200تومانی دراختیار دولتمردان است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
کشاورزانی که جا برای نگهداری گندم نداشتند یا اعتقاد به بحث احتکار از منظر دین داشتند با نا رضایتی و اندوه گندم خود را تحویل سیلوها دادند ولی انهایی که امکان انبار کردن داشتند بعد از فصل برداشت با قیمتهای بالاتری میفروشند
Iran (Islamic Republic of)
مرادعلى زارعى پور
۱۶:۱۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
با عرض سلام بخاطر پايين بودن قيمت تضمينى خريد گندم اينجا در لرستان دلالان گندم را با دو برابر قيمت دولتى ميخرند وبه گفته خودشان به امارات صادر ميكنند. اگر اين رويه ادامه داشته باشد انوقت دولت بايد همين گندم را با چند برابر قيمت از خارج وارد كند .
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۶:۰۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
نبود دلسوزی،بی تدبیری،و مظلومیت کشاورز دولت رو انقدر گستاخ کرده؛ضررش رو هم دولت و هم کشاورز میده
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۵:۵۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
به نظرم قیمت خرید تضمینی ۳۵۵۰۰﷼ مناسب و منصفانه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
۱هکتار گوجه حداقل ۱۰۰تن محصول می ده با قیمت ۲۵۰۰تومان میشه ۲۵۰میلیون تومان
۱هکتار گندم حداکثر ۷تن محصول می ده با قیمت ۱۷۰۰تومان میشه ۱۲میلیون تومان
حالا کدام محصول با صرفه تر هست ؟
دولت باید قیمت گندم را بالا ببرد و جلوی کاشت بی رویه محصولات درجه ۳ الی ۴رمثل گوجه فرنگی رو بگیره و روی صادارتش عوارض سنگین وضع کند .
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۱۵:۲۵ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
تو منطقه ما به علت همکاری نکردن سازمانهای مرتبط علی الخصوص جهاد کشاورزی،اکثر گندم تولیدی رو دلال های کشورهای همسایه با دو برابر قیمت خریداری کردند .
Iran (Islamic Republic of)
Masoud koohjani
۱۴:۲۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
جالب اینجاست که تراکتور هم برای فروش نیست تراکتور سازی تبریز سایت رو بسته برا فروش تراکتور نداره گرون هم کردن 3 برابر شده قیمت تراکتور بازم حاضر نیستند به این قیمتا به کشاورز ایرانی تراکتور بفروشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
گندم واجب هست یا گوجه
الان قیمت یک کیلو گوجه بشتر از گندم هست
کشاورزان بیان به سمت تولید محصولات دسته ۳الی ۴ مثل گوجه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
یکی از دلایل مهم در خصوص کاهش تولید گندم بالا رفتن قیمت گوجه فرنگی و محصولات صیفی هست در سال گذشته فردی که ۱هکتار گوجه داشت بیش از ۱۰۰تا ۱۵۰میلیون تومان سود داشت ولی ۱هکتار گندم خیلی هنر کند ۳تا۴ میلیون تومان.
امسال هزینه اجاره زمین برا کاشت گوجه در مناطق فارس بخصوص مرودشت ارسنجان تا ۳۵ میلیون تومان هم رسیده این یعنی اگر ۱هکتار گندم ۶تن تولید داشته باشد با قیمت ۱۷۰۰تومان می شود ۱۰ ونیم میلیون در صورتی که کشاورز همین زمین زراعی را می دهد برای اجاره گوجه فرنگی و محصولات دیگر با قیمت ۳۵ میلیون تومان ان هم خالص . به نظر می آید محصولات صیفی مثل گوجه فرنگی به دلایل مختلف رقیب جدی برای گندم شده است و دولت باید اصلاح قیمت کند تا گندم بیشتر کشت شود و جلو گیری کند از صادرات گوجه فرنگی تا کشاورزان به سمت تولید محصولات استراتژیک وپایدار بروند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
هیچ نظارتی نیست واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
یک عده سودشون توی واردات است یک عده سودشون تو صادرات ماکارانی این دو گروه تلاش میکنن که دولت گندم نخره از کشاورز
-
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
اینا که می گفتند مازاد بر نیاز از کشاورزان امسال خرید کردیم حالا چه شده کم اوردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
آیا این اصرار بر واردات گندم مشکوک نیست؟

قبلا میگفتند آب نیست گندم نکاریم وارد کنیم حالا که آب هست از کشاورز نمی خرند تا توجیه اقتصادی نداشته باشد برای کشاورز...

گندم که یک محصول غذایی استراتژیک هست و غذای اصلی مردم ایران هست را دارند فشار می اورند که وارد کنند و از خود کفایی به سمت وابستگی سوق دهند... و روزی میرسد که این مسئله حیاتی اهرم فشاری بشود علیه خودمان... اگر روزی تحریم کردند و گندم به شما نفروختند چه کار خواهید کرد ؟ ...
United States of America
ناشناس
۱۴:۰۶ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
گندم را بجای نفت وارد میکنیم
در نتجه قیمت نان و شیرنی و..... آردی بالا نمیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
شک نکنید دولت میخواد با کندم وارداتی قیمت رو ببره بالا وبا دباره عرضه آن به مردم
Iran (Islamic Republic of)
کورش شعاعی
۱۲:۵۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
من دامداری دارم گندم با این نرخ میدم دام میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
من ک با این قیمت گندمم رو
انبار کردم
قیمت 1700 تومنی کفاف کاشت و برداشتش رو نمیده چ برسه سود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
.فقط من نمیدونم اینجا چه کسی مسول و پاسخگوست!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
از کشاورز پول می گیرند تا گندم از کشاورز خارجی وارد کنن
اخه خدا خوشش میاد اینجور سر کشاورز میارین.کود شیمیایی که محصول پتروشیمی های واخل هس 3 برابر شده ولی خرید تضمینی گندم نسبت به پارسال 300 تومن گرون شده
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۰۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
دلار ۴۲۰۰ تومانی برای خرید شکر از خارج پرداخت می کنند ولی حاضر نیستند گندم را از کشاورز خودمان به نرخ منطقی بخرند . گویا سود افرادی وابسته به دولت در واردات گندم و سایر نهاده ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی است و این قیمت های پایین خرید گندم یا اخلال در حمل و نقل نیشکر و چغندر قند تولید داخلی به کارخانه های تصویه و تولید شکر نیز از همین موضوع آب می خورد . کارشناسان بارها به وجود در پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی اذعان و به پرداخت آن اعتراض کرده اند ولی دولت همچنان بر آن پافشاری می کند .
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۰۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
عجب
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۰:۰۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
بیچاره کشاورز که نه دست ش به جای بنده نه کسی صدا شو میشنوه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
چه برسرمردم داریدمیارید؟؟!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
چطور پول خرید تضمینی را نداریم ولی پول خرید از خارج را داریم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
علاوه برارزان خریدن گندم یکی از دلایل دیگر کاهش فروش گندم این بود دولت پارسال و این چندسال اخیرپول گندمکاران رابعدازچندین ماه اون هم به صورت قسطی پرداخت میکرد درصورتی که دلالان پول گندم رابه صورت نقد وباقیمت بیشترازدولت سرزمین میخریدن این در حالیه که هزینه کشاورزان خیلی گران شده کود سموم هزینه کمباین و کاست صدبرابرگران شده ولی دولت گندم را ارزان میخوره و طلب کشاورز دیرپرداخت میکنه
Saudi Arabia
ناشناس
۰۸:۰۶ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
خودتان را ناراحت نکنید
آخرین اخبار