رحمانی فضلی در برنامه نگاه یک مطرح کرد؛

ضرورت رفع اشکالات عملکرد شورایاری‌ها/ باید نظام اداری حاکم بر شورا‌ها بازنگری شود

وزیر کشور گفت: باید نظام اداری حاکم بر شورا‌ها بازنگری شده و تنظیم روابط شهرداران با شورا‌ها محدودیت هایش مشخص شود.

شورای شهر لایحه انتخابات شوراها را به مجلس ببردبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور در برنامه نگاه یک با اشاره به برگزاری انتخابات شورایاری‌ها، گفت: انتخابات شورایاری‌ها در تهران برگزار شده است البته این انتخابات مبنای قانونی ندارد چراکه قرار بود شورای عالی استان‌ها لایحه‌ای را به مجلس در این خصوص ارائه بدهند تا جنبه قانونی پیدا کند.

وی با بیان اینکه وزارت کشور مسئولیت برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را برعهده ندارد، بلکه مسئولیت آن با شورا‌هاست افزود: وزارت کشور به بحث امنیت و انتظامات در برگزاری این انتخابات کمک می‌کند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه باید مردم در امور مشارکت داشته باشند، گفت: واگذاری کار به مردم از برکات انقلاب است، ۵۰۰ هزار نفر تاکنون در داخل شورا‌ها مدیریت شهری و روستایی را تجربه کردند، لذا باید تلاش کرد اشکالات و ایرادات را در مسیر عملکرد شورایاری‌ها حل کرد.

بیشتر بخوانید: مصوبه اعطای ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بازسازی مناطق سیل‌زده ابلاغ شد

وزیر کشور با اشاره به اینکه شورا‌ها نباید ورود به اجرا کنند تصریح کرد: ورود شورا‌ها به مرحله اجرایات خیلی زیاد است و مشکل آفرین هستند، باید کسانی که در شورا‌ها انتخاب می‌شوند ویژگی‌های خاصی داشته باشد، لذا افراد باید با تخصص‌هایی که دارند کمک رسان باشند، باید نظام اداری حاکم بر شورا‌ها بازنگری شود و تنظیم روابط شهرداران با شورا‌ها محدودیت هایش مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه از اواخر فروردین ماه تا اواسط اردیبهشت درگیر موضوع سیل در ۲۴ استان کشور بودیم، گفت: ۲۳۵ شهر و ۴ هزار روستا درگیر سیل بودند به طوری که از ۱۷۰ هزار واحد مسکونی آسیب دیدند، لذا ۱۱۰ هزار واحد احتیاج به تعمیر و ۶۹ هزار واحد نیاز به نوسازی دارند.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه اکثر مردم از عملکرد‌ها راضی بودند ادامه داد: بنیاد مسکن در این حوزه فعال است و سایر دستگاه‌ها نیز به بنیاد کمک می‌کنند، با بنیاد تفاهم‌نامه امضا شده است و ما نیز به آن‌ها تسهیلات و کمک بلاعوض و سیمان می‌دهیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه تا آخر مرداد ماه نباید به هیچ وجه واحد تعمیری داشته باشیم، افزود: از یک ماه قبل هیچ موردی که در چادر زندگی کنند نداشتیم، ۶ میلیون وام برای اجاره بها در روستا‌ها و ۱۲ میلیون نیز در شهر‌ها داده شده است.

وی با بیان اینکه ۶۹ هزار واحد تا پایان سال به مردم تحویل داده می‌شود ادامه داد: ۳۵ هزار میلیارد خسارت ناشی از سیل وارد شده است که ۹ هزار میلیارد کمک بلاعوض و نقدی، ۱۵ هزار میلیارد تسهیلات و ۱۳ هزار میلیارد نیز از طریق بودجه تخصیص داده شده است، در بحث کشاورزی خسارت‌ها دقیقاً برآورد شده است، لذا پرونده‌هایی که در جهاد کشاورزی آماده بوده و به بانک اجرا شده مشکلی در پرداخت نداشتیم؛ بیش از ۶۰ درصد پرونده‌ها آماده است و به بانک ارجاع شدند و به جای گلایه از بانک‌ها باید تشکر کرد الان در بحث بانک‌ها مشکلی نداریم.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه نگرانی‌ها و سختی‌هایی که مردم متحمل شده‌اند زیاد است گفت: پیشرفت کار در دو ماه و نیم گذشته خوب بوده است، ۱۰ هزار مورد بسته معیشتی مانند تلویزیون، یخچال و گاز داده‌ایم که در بسته‌های ۶ الی ۷ میلیون تومانی است،۴۰ هزار مورد نیز تقسیم و مابقی خریداری شده است.

وزیر کشور ادامه داد: رئیس جمهور به برآورد‌های مناطق آسیب دیده از سیل تاکید داشت؛ برآورد مسکن کار سختی نیست، ولی برآورد‌های محصولات و کشاورزی سخت است و در مراحل اول یک ثبت نام اولیه انجام می‌شود. اما در این سیل اخیر با همکاری وزارت ارتباطات و سازمان فضایی با کمک تصاویر ماهواره‌ای دقیق‌ترین برآورد‌ها را از مناطق سیل زده داشتیم و در حوزه برآورد‌ها دقیق‌ترین برآورد‌ها را داشتیم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: به تازگی رئیس جمهور نامه‌ای به مقام معظم رهبری ارسال کردند که ایشان با برداشت ۵ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای بازسازی مناطق سیل زده به ویژه حوزه کشاورزی موافقت کردند و با این وضعیت ما دیگر مشکلی در پرداخت به کشاورزان نداریم.

وی با بیان اینکه یک لجام گسیختگی در حوزه اطلاع رسانی در دوران تحریم مواجه بودیم، گفت: یک عملیات روانی علیه اقتصاد کشور وجود داشت و سران قوا تشخیص دادند، مرکزیتی ایجاد شود که در امر رسانه‌ای هماهنگی به وجود آید و متناسب با واقعیت‌ها اطلاع رسانی انجام شود؛ بخش زیادی از اطلاع رسانی‌ها در فضای مجازی بود و مردم نیز در یک شرایط بی ثباتی در تصمیم گیری بودند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه با تشکیل ستاداطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور چندین سایت قیمت سازی در حوزه ارز، مسکن، خودرو و موبایل مسدود شدند، اظهار کرد: هر هفته همه مسئولان حوزه‌های اقتصادی سیاستگذاری مناسبی داشتند؛ ۶ کمیته در این ستاد تشکیل و مقرر شد همه دستگاه‌های اقتصادی کشور سخنگوی واحدی داشته باشند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه طی برگزاری ۳۰ جلسه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور به ثبات اقتصادی رسیدیم، بیان کرد: وقتی کالایی با قیمت نیمایی تهیه می‌شود حتما باید در ارائه به بازار با سود مناسب فروخته شود، ولی به دلایلی این اتفاق نیافتد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه به ثبات نسبی در قیمت کالا‌ها رسیدیم، افزود: در حال حاضر با یک روند کاهشی قیمت کالا‌ها پیش می‌رود، باید مسئولان اقتصادی باید در زیر مجموعه خود نظارت داشته باشند که این روند کاهشی ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی اقدامات مناسبی در سیاست پولی انجام داد، یادآور شد: تقاضای مسکن بیش از عرضه است، حدود ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در سال باید ساخته شود، ولی در بیشترین حالتی که مسکن ساخته شده ۴۰۰ هزار واحد وجود دارد و زمانی که رابطه عرضه و تقاضا مناسب نباشد باعث افزایش قیمت مسکن خواهد شد. از طرفی ناچاریم انبوه سازان را وارد بازار مسکن کنیم و انگیزه سود لازم داده شود؛ ولی متاسفانه مسکن در کشور مثل کالا‌های دیگر مانند موبایل تبدیل به یک کالای سرمایه شده است؛ در صورتی که یک کالای مصرفی است!

رحمانی فضلی با اشاره به اختیارات وزارت کشور گفت: نگاه ما به شهر و روستا یک نگاه تعادلی است به طوری که دولت سال گذشته اجازه برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی را گرفتند؛ در اعتبارات بودجه‌ای هم رقم‌هایی توسط دولت قرار داده شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق گزارش‌ها حرکت معکوس از شهر به طرف روستا‌ها بیشتر شده است، افزود: یکی از دلایل مهاجرت معکوس از شهر به روستا، گرانی شهر است، شرایط بازگشت به روستا به هر دلیلی حتی موقت نیز باید قانونی و درست بشود.

وزیر کشور با بیان اینکه فعالیت‌های غیرقانونی داخل روستا‌ها انجام می‌شود؛ گفت: باید با یک برنامه ریزی مناسب شرایط بازگشت مردم از شهر به روستا تسهیل شده و نظارت‌های قانونی برای حفظ چارچوب روستا‌ها صورت بگیرد.

رحمانی ادامه داد: با همکاری مجلس گروهی تشکیل شده است تا مناطقی در روستا‌ها مشخص شود، تا کسانی که مراجعه کردند در آن زمین‌ها اقدام به ساخت و ساز کرده و ساکن شوند.

وزیر کشور با اشاره به حاشیه نشینی در کنار شهر‌ها گفت: بحث حاشیه نشینی از عدم توازن و تعادل منطقه‌ای است، وقتی در روستا منابع درآمدی کافی و لازم موجود نباشد قطعا به داخل شهر با کمترین امکانات آنجا کنار می‌آید، حاشینه نشینی را در اطراف اکثر شهر‌های بزرگ داشته و متاسفانه الان شاهد این مسئله در شهر‌های میانی نیز هستیم.

رحمانی فضلی ادامه داد: با صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی می‌توانیم زندگی در روستا را به صرفه کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار