سرپرست وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد؛

مشارکت بیش از ۴۴۰ هزار دانش آموز در طرح ایران مهارت/ المپیادها را از انحصار طبقات مرفه خارج کنیم

حسینی گفت: باید المپیادها را از انحصار طبقات مرفه خارج کنیم، به طوریکه دانش آموز سیستانی و بلوچستانی هم بتواند المپیادی شود.

المپیادها را از انحصار طبقات مرفه خارج کنیم/ مشارکت بیش از ۴۴۰ هزار دانش آموز در طرح ایران مهارتبه گزارش  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی آموزش و پرورش، صبح امروز سرپرست وزارت آموزش و پرورش با مجمع خیرین ترویج و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان خراسان رضوی دیدار کرد.

جواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: معتقدیم درکنار مجمع خیرین مدرسه ساز، وجود مجمع خیرین مدرسه یار ضروری است، زیرا اعتبارات زیادی برای احداث مدارس هزینه می‌شود، اما تنها با یکصد میلیون می‌شود کیفیت آموزشی یک مدرسه را دگرگون کرد.

حسینی ادامه داد: به انواع یاوری‌ها از جمله؛ فن یاوری، ورزش یاوری، دانش یاوری، مدیر یاوری، کلاس یاوری و .. نیازمندیم، زیرا کسی که بنیه اش را داشته باشد می‌رود در مسیر مدرسه سازی، اما بسیاری از افراد در حیطه دانش، آورده و توانایی خودشان می‌توانند مشارکت‌های خردی داشته باشند، بنابراین باید زمینه آن را فراهم کرد، چراکه در آموزش و پرورش نمی‌شود تنها به صرف اعتبارات دولتی بسنده کرد.

وی یکی از مهم‌ترین نیاز‌های جامعه امروز توزیع و تصحیح هرم شغلی مسائل فنی و حرفه‌ای دانست و افزود: این موضوع هم در مباحث جهانی وجود دارد و هم مطالبه جدی امروز نظام ما است، بنابراین موضوع مهارت آموزی را در فرمایشات رهبر معظم انقلاب و همچنین در سخنان رئیس جمهوردر جا‌های مختلف مشاهده می‌کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: پرشدن صندوق ذهن بچه‌ها از مفاهیم نظری، خلاق نبودن آموزش‌های ارائه شده و عدالت پرور نبودن، سه انتقادی است که از دهه‌های قبل به نظام آموزشی وارد است.

نظام‌های آموزشی، عدالت آموزشی و اجتماعی را محقق نمی‌کند

وی تصریح کرد: نظام‌های آموزشی تحرکات را به گونه‌ای رقم نمی‌زنند که عدالت پرور باشند و عدالت آموزشی و اجتماعی محقق شوند. معتقدم المپیاد‌ها را از انحصار طبقات مرفه خارج کنیم، به طوریکه دانش آموز سیستانی و بلوچستانی هم بتواند المپیادی شود و این راهکار هم دارد. این نوع نظام آموزشی نه تنها عدالت را ترویج نکرده بلکه بی عدالتی را گسترش داده است.

نقش مؤثر مجمع خیرین مدرسه یار در توسعه عدالت آموزشی

حسینی نقش مجمع خیرین مدرسه یار را در توسعه عدالت آموزشی موثر دانست و افزود: در برنامه‌های توسعه‌ای وضع موجود آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نسبت به آموزش‌های نظری ما ۳۴.۶ دهم است در برنامه ششم توسعه هدف گذاری شده تا به عدد ۵۰ برسد و این هدف بزرگی است که برای رسیدن به آن باید تلاش کرد.

وی با بیان اینکه در محتوای آموزشی باید دو کار انجام دهیم، گفت: اول محتوای آموزش باید به سمت مهارت پیش برود و دوم تقویت ۹۷۰ هزار هنرجو که در ۲۰۰ رشته فنی و حرفه‌ای و کاردانش تحصیل می‌کنند. در این خصوص مجمع خیرین مدرسه یار می‌توانند، همکاری کنند.
 
به گفته وی انعقاد تفاهم نامه بین مجمع خیرین مدرسه یار و معاونت آموزش متوسطه منعقد شده است.
بیشتر بخوانید: کسب ۷۱۲ مدال در المپیاد‌های جهانی/ تامین بورسیه دانش آموزان برگزیده در دانشگاه‌ها
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: مجمع خیرین مدرسه ساز نیز باید زمینه اجرای خرده نظام فضا و تجهیزات که در سند تحول آمده است را مهیا کنند، بنابراین باید در طرح آمایش سرزمینی فضا و تجهیزات، نیاز‌ها را با رویکرد ۵۰ سال آینده دیده شود که خوشبختانه این کار انجام شده است.

وی اظهار کرد: طرح آمایش براساس چهار عنصر؛ نوع، رشته، جنست و در چه بومی مدرسه ساخته شود کار خود را به پیش می‌برد، بنابراین در این طرح آمایش، احداث هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش ضرورتی انکار ناپذیر است.

حسینی از تشکیل کارگروهی با عنوان" رفع موانع مدرسه سازی، پشتیبانی و تسهیل خدمات به خیرین" خبر داد و افزود: این کارگروه که شامل؛ وزارت کشور، شهرداری ها، بانک‌ها و امثال آن‌ها می‌شود مسیر فعالیت مجمع خیرین مدرسه ساز و مجمع ترویج و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را تسهیل کند.

وی بر گسترش کانون‌های مشارکت تاکید کرد و گفت: از خیرین مدرسه ساز به خیرین مدرسه یار و به خیرین توسعه فنی و حرفه‌ای هدفگذاری کردیم. همچنین تشکیل انجمن‌های دانش آموزی؛ مدرسه یاری با هدف نهادینه کردن فرهنگ مدرسه سازی و مدرسه یاری در دانش آموزان باید صورت بگیرد.
 
سرپرست وزارت آموزش و پرورش از مشارکت بیش از ۴۴۰ هزار دانش آموز در طرح ایران مهارت خبر داد و گفت: نیازمند ۱۶ هزار هنرآموز هستیم . دانشگاه شهید رجایی ۳ هزار معلم فنی را امسال به آموزش و پرورش تحویل می‌دهد و برای تربیت ۱۳ هزار معلم فنی باقی مانده نیز برنامه دارد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار