در تیتر امشب بررسی شد؛

چالش های پیش روی حذف یارانه پردرآمدها

طبق قانون دولت مکلف به حذف یارانه دهک‌های بالای جامعه شده اما این کار به دلیل نبود بانک اطلاعاتی منسجم در کشور هنوز اجرایی نشده است.

چالش های پیش روی حذف یارانه پردرآمدهابه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب درباره حذف یارانه دهک های بالای جامعه گفت: بهمن ماه سال ۸۹ هدفمندی یارانه ها با هدف صرفه جویی مردم در مصرف آب، برق و حامل‌های انرژی اجرا و قرار شد دولت از مازاد این درآمد‌ها، یارانه ای به صورت نفدی به مردم پرداخت کند.

وی ادامه داد: دولت بعد از چندسال به این نتیجه رسید که یارانه به نیازمندان تعلق دارد و باید یارانه پردرآمد‌ها را حذف کند اما پرداخت یارانه از سال اول که ۶۳ میلیون نفر مشمول بودند اکنون به ۸۰ میلیون نفر افزایش یافته است.

این نماینده مجلس افزود: از سال ۹۳ و ۹۴ در قانون بودجه، مجلس دولت را مکلف کرده است که یارانه افراد پردرآمد را قطع کند اما  دولت هنوز این کار را انجام نداده است، چون یارانه به سمت بحث‌های سیاسی و رای گیری و انتخابات مجلس و ریاست جمهوری ربط داده شد و  واقعیت این است که کسی نمی‌تواند یارانه را قطع کند.

امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه افراد پردرآمد و دهک‌های بالا قابل شناسایی نیستند، گفت: به دلیل اینکه بانک اطلاعاتی منسجمی در کشور نداریم نمی‌توان خانوار‌ها را از نظر درآمد به صورت دقیق تفکیک کرد.

نماینده مجلس در ادامه افزود: دولت نمی‌تواند این کار را عملیاتی کند و همچنان به دلیل نبود زیرساخت‌ها و ابزار‌های لازم و اطلاعات کافی این کار امکان پذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: برای رسیدن به امور مستمندان و مستضعفان جامعه، راهکار‌های مختلفی وجود دارد و حذف یارانه تنها راهکار نیست. به دلیل مشکلاتی که در شناسایی افراد پردرامد و کم درامد در جامعه وجود دارد نه تنها یارانه پردرآمد‌ها حذف نخواهد شد بلکه دولت به سمت حذف یارانه افراد کم درآمد خواهد رفت.

در ادامه برنامه فرید موسوی نماینده مجلس گفت: تشکیل کارگروه و حذف یارانه افراد پردرآمد تبصره ۱۴ بودجه است که به دولت تکلیف شده است.

وی افزود: نبود بانک‌ اطلاعات قوی از ثروت خانوار‌ها یکی از مشکلات اصلی در این بخش است. نگاه‌ جزیره‌ای دستگاه‌های مختلف شناسایی خانوار‌ها را با چالش جدی مواجه کرده است. درباره ۱۰ میلیون نفر در کشور هیچ اطلاعات ثبت شده‌ای در کشور نداریم. برای بهبود وضعیت اقصادی کشور بانک‌های اطلاعاتی ضروری است.

موسوی گفت: در بررسی‌های اولیه، حذف هر دهک به قیمت سال ۹۷ حدود ۴ هزار میلیارد تومان می‌تواند به درآمد‌های کشور کمک کند بنابراین با توجه به الزام تبصره ۱۴، حذف این ۳ دهک حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برای کشور درآمد زایی خواهد داشت.

او افزود: ناکارآمدی مدیریت داخل کشور و تحریم‌های بین المللی معیشت اقشار آسیب پذیر جامعه را تهدید می‌کند بنابراین در درجه اول باید از اقشار آسیب پذیر حمایت کنیم.

موسوی ادامه داد: برای جبران برخی هزینه‌ها ممکن است پول پرقدرتی را وارد جامعه کنیم که تورم را به جامعه تحمیل خواهد کرد و عواقب آن دامنگیر مردم خواهد شد بنابراین با حذف سه دهک بالای یارنه می‌توان به اقتصاد کشور کمک کرد.

این نماینده مجلس گفت: اجازه بررسی حساب‌های بانکی این امکان را به ما می‌دهد که یارانه افراد پردرآمد و دهک‌های بالا را حذف کنیم.

موسوی افزود: در حوزه مالیات سازمان مالیاتی اسامی دستگاه‌هایی که مالیات شفافی نداشتند به مجلس ارائه کرد که این اقدام موجب شده در یک ماه اخیر بسیاری از دستگاه‌ها نظام مالیاتی خود را به سمت شفافیت برده اند و اراده‌ای که بین مجلس و دولت شکل گرفت این امر را محقق کرده است.

او تصریح کرد: همانطور که در اجرای طرح رجیستری خواستیم و عملی شد به مدیران جسور نیاز داریم که قوانین به درستی انجام شود.  برای حذف یارانه افراد پردرآمد باید تصمیم جدی بگیریم و اراده کافی وجود داشته باشیم.

این نماینده مجلس گفت:۵۰ درصد درآمد حاصل از آزادسازی قیمت‌ها برای یارانه در نظر گرفته شد که در برخی موارد حتی ۱۰۰ درصد یارانه از بودجه تامین شده است.

وحید شقاقی کارشناس مسائل اقتصادی در ارتباط تلفنی گفت: نظام یارانه، مالیات و بانکی ما دچار مشکل است و برای بازتوزیع ثروت بین دهک‌های کم درآمد همیشه مشکل شناسایی افراد بوده است.

وی ادامه داد: برای اصلاح امور باید به سمت شفافیت اطلاعات برویم که برای این کار متغیر‌های زیادی وجود دارد. ۷۰ درصد یارانه پنهان به افراد پردرآمد می‌رسد و باید توزیع یارانه را بر اساس درآمد افراد انجام دهیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: دولت از سال اواخر ۹۸ مجبور خواهد بود اصلاحاتی در امور بانکی و مالیاتی انجام دهد و یارانه‌های پنهان باید از طریق بانک‌های اطلاعاتی و شفافیت انجام شود بنابراین بدون اطلاعات هیچ اصلاح ساختاری نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار