کرمی: هیچ کشوری در رده‌های سنی پایه لیگ تکواندو ندارد/ باید از اشتباهاتمان در المپیک ریو درس بگیریم

پیشکسوت تکواندو کشورمان گفت: باید از اشتباهاتمان در المپیک ریو درس بگیریم و بهتر است کادرفنی فعلی از مربیان پیشین هم مشورت بگیرد.

یوسف کرمی پیشکسوت پرافتخار تکواندوی کشورمان  درباره نتایج تیم‌های ملی تکواندو ایران در رقابت های اردن و چالش‌ها، نقاط ضعف و قوت تکواندوی ایران در سال منتهی به المپیک ۲۰۲۰ در گفتگو با خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهاراتی را ارائه کرد.

در تکواندو دیگر حریف آسان نداریم

او در خصوص تورنمنت اردن اظهار داشت: تورنمنت اردن در سطح بالایی قرار نداشت، زیرا این کشور پیش از این تورنمنت، رقابت های مهمی را برگزار نکرده بود و اگر به گذشته باز گردیم خواهیم دید که اردن در وزن هشتم تکواندو بازیکن قدرتمندی ندارد، اما صد در صد بازیکنان ما با آمادگی کامل در این مسابقات شرکت نکردند و احتمالا مربیان قصد داشته اند تا بازیکنان در این مسابقات محک بخورند.  نتایج ما در مسابقات جام الحسن بد نبود و باید پذیرفت که حریفان در همه جای دنیا پیشرفت کرده اند. تکواندوکاران دیگر ما مثل قبل حاشیه امنیت ندارند و دیگر نمی‌توانیم از ۲ یا سه کشور خاص به عنوان حریفان قدرتمندمان نام ببریم، زیرا در تکواندوی امروز تیم ضعیف نداریم و الان تمام دنیا حریف ما هستند که این یعنی زنگ خطر برای ما به صدا درآمده است.

باید از اشتباهاتمان در المپیک ریو درس بگیریم

کرمی ادامه داد: قبل از هر چیزی باید ببینیم هدف کادرفنی از شرکت در چنین تورنمنت‌هایی چیست، زیرا هدف مربیان از بازی دادن به نفرات اصلی تیم ملی در این مسابقات را درک نمی‌کنم. ما برای رسیدن به سهمیه المپیک ریو اشتباه بزرگی کردیم و در تمام تورنمنت‌ها با نفرات اصلی شرکت کردیم. در نتیجه بازیکنان ما وقتی به المپیک رسیدند که توانشان تحلیل رفته بود. متاسفانه دوباره داریم این اشتباه را تکرار می‌کنیم و فکر می‌کنم این کار ما را در المپیک سخت می‌کند، زیرا باید تلاش کنیم تا در المپیک نتیجه بگیریم. در غیر این صورت همیشه توانستیم سهمیه المپیک را کسب کنیم و کسب سهمیه بدون موفقیت در المپیک فایده‌ای ندارد و انگار هیچ کاری نکرده ایم و تمام هزینه ها، زحمات کادرفنی و تلاش‌های بازیکنان بر باد می‌رود.

شرکت کردن نفرات اصلی در تمام مسابقات ریسک مصدومیت آن‌ها را بالا می‌برد

کرمی بیان کرد: امیدوارم کادرفنی هدفش از شرکت دادن نفرات اصلی در این مسابقات را اعلام کند تا بتوانیم نظر منصفانه‌ای بدهیم. نظر من این است که کسانی مثل سجاد مردانی و آرمین هادی پور که در حال حاضر جایگاه خوبی در رنکینگ دارند، بهتر است فعلا استراحت کنند و در مسابقات مهم تری شرکت کنند نه این که در تمامی مسابقات به میدان بروند، زیرا این می‌تواند ریسک مصدومیت بازیکنان ما را بالاتر ببرد و باعث تحلیل رفتن انرژی آن‌ها در المپیک شود البته همانطور که گفتم ابتدا باید دلایل کادرفنی را بشنویم و سپس در این باره قضاوت کنیم شاید آن‌ها دلایل قانع کننده‌ای داشته باشند.

باید از تجربیات مربیان قبلی تیم ملی استفاده کنیم

وی ادامه داد: باید از المپیک ۲۰۱۶ درس بگیریم. کسانی در این مسابقات مدال گرفتند که حتی جزء شانس‌های کسب مدال هم به شمار نمی‌رفتند. تکواندوکار ۵۸- کیلوگرم چین، تکواندوکار ۶۸- کیلوگرم اردن که تا پیش از آن سابقه چشمگیری نداشت طلای المپیک را گرفت و در ۸۰- کیلوگرم نیز تکواندوکار ساحل عاجی طلا گرفت. به غیر از ۸۷+ کیلوگرم که تکواندوکار آذربایجانی طلا گرفت، کسی از ۳ نفر دیگر انتظار کسب مدال طلا نداشت و این نشان می‌دهد که در المپیک رنکینگ ورزشکاران اهمیت ندارد و مهم نتیجه‌ای است که در این مسابقات به دست می‌آید. امیدوارم از اتفاقات تلخ المپیک ریو درس بگیریم و معتقدم کادرفنی فعلی باید از تجربیات مربیان قبلی تیم ملی استفاده کند و از آن‌ها مشورت بگیرد هر چند بعید می‌دانم تاکنون چنین اتفاقی افتاده باشد. به هر حال کادرفنی قبلی تجربیات گرانبهایی دارند، با سه نفر که بهترین‌های اوزان خود در رنکینگ بودند راهی المپیک شدند و دست خالی برگشتند. چیزی که در ورزش کشور ما وجود ندارد همین مشورت گرفتن از افراد با تجربه است و ما در این بخش خیلی عقب هستیم.

نداشتن لیگ در رده سنی امید‌ خیلی از استعداد‌های تکواندو را از بین می‌برد

ملی پوش سابق تکواندو کشورمان گفت: تکواندوکاران نونهال و نوجوان ما در ۲ بخش پسران و دختران نتایج بسیار خوبی کسب کردند که نباید از آن‌ها به راحتی گذشت. دلیل این که ما در رده‌های سنی پایه با اقتدار کره جنوبی را جا می‌گذاریم و قهرمان می‌شویم، اما در بزرگسالان نمی‌توانیم همین موفقیتی را تکرار کنیم این است که ما تیم و لیگ در رده سنی امید نداریم و خیلی از تکواندوکاران ما پس از رده سنی نوجوانان از بین می‌روند. ما قهرمان نوجوان و جوان زیاد داریم، اما باید ببینیم چند نفر از این افراد به رده سنی بزرگسالان می‌رسند. تکواندوکاران ما پس از این که رده سنی نوجوانان را پشت سر می‌گذارند یک فاصله ۲ ساله تا رسیدن به رده سنی بزرگسالان دارند و این همان فاصله‌ای است که استعداد‌های تکواندوی ما را از بین می‌برد؛ بنابراین باید تیم ملی امید داشته باشیم تا توجوانان ابتدا به تیم امید‌ها و سپس به تیم بزرگسالان برسند. خیلی وقت است که پیشنهاد تشکیل تیم ملی امید را دادیم و مسئولان فدراسیون هم به فکر هستند، اما تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

هیچ کشوری در رده‌های سنی پایه لیگ ندارد

کرمی در پایان تصریح کرد: اتفاق خوبی که در تکواندوی کشورمان صورت گرفته و در هیچ جای دنیا چنین چیزی دیده نمی‌شود این است که ما در تمام رده‌های سنی پایه لیگ داریم و این باعث می‌شود که بازیکنان ایرانی وقتی به مسابقات اعزام می‌شوند، به اندازه کافی تجربه بازی داشته باشند، زیرا تکواندوکاران ایرانی لیگ دارند و هر هفته در مسابقات شرکت می‌کنند و این یکی از اقدامات خوب فدراسیون تکواندو بوده است. نتیجه برگزاری لیگ در تمام رده‌ها را در اردن گرفتیم و در دو بخش دختران و پسران مقتدرانه به قهرمانی رسیدیم. به هر حال وقتی از ضعف‌ها حرف می‌زنیم باید وجدان را ملاک قرار دهیم و نقاط قوت را هم ببینیم.


بیشتر بخوانید:

۳ مدال طلا و نقره حاصل تلاش ملی پوشان تکواندو در اردن

تیم ملی تکواندو ایران قهرمان آسیا شد

کرمی: شایسته سالاری در انتخابی تیم ملی رعایت شد/ در منچستر باید طلا بگیریم/ تعداد سهمیه المپیک تضمین کننده موفقیت در این بازی‌ها نیست


انتهای پیام/

اظهارات یوسف کرمی در خصوص مسائل مختلف در تکواندو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار