اختصاص ۲۵۰ میلیارد ریال برای مرمت سرای ایکی قاپیلار بازار تبریز/ ۸۰ درصد از عملیات مرمتی انجام شد

معاون میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی گفت: براساس برآورد انجام شده ۲۵۰ میلیارد ریال برای مرمت سرای ایکی قاپیلار بازار تبریز هزینه می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، علیرضا قوچی معاون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: براساس برآورد انجام شده ۲۵۰ میلیارد ریال برای مرمت سرای ایکی قاپیلار بازار تبریز هزینه می‌شود. 

او با بیان اینکه سرای ایکی قاپیلار بازار تبریز ۱۸ اردیبهشت امسال دچار آتش سوزی شده و مغازه های موجود در آن دچار خسارت های کلی و موضعی شده بود،افزود: این میزان اعتبار با احتساب سایر هزینه ها از جمله خرید و نصب در و پنجره مغازه ها برآورد شده است و عملیات مرمت این سرا ادامه دارد.


بیشتر بخوانید: غرامت آتش سوزی بازار تبریز به محض اعلام علت آن پرداخت می‌شود


وی افزود: در برخی بخش های سرا نیاز به مرمت موضعی، در برخی قسمت ها نیاز به مرمت کلی و در برخی از بخش ها که کاملا تخریب شده نیاز به بازسازی دارد.

رئیس شورای هماهنگی بیمه های بازرگانی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه عملیات مرمت سرای ایکی قاپیلار ادامه دارد، گفت: هم اکنون ۸۰ درصد از عملیات مرمتی این سرا انجام شده است.

فرامرز قهرمانی، افزود: تاکنون ۴۰ درصد از عملیات مرمت دالان میانه این سرا و ۲۰ درصد از سرای سقط فروشان انجام شده است.

عملیات مرمت سرای ایکی قاپیلار بازار تبریز از ۱۳ خرداد امسال پس از آواربرداری، نخاله برداری و پرداخت خسارت به مغازه داران در حال انجام است.

 ساعت ۲۲:۱۵ دقیقه چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۸ آتش سوزی مهیبی در سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخی و مسقف تبریز به آتش نشانی گزارش و پس از تلاش ۵ ساعته نیروهای امدادی خاموش شد.

در این حادثه به ۱۲۵ مغازه بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد شد.

بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود ۵ هزار و ۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه به ‌عنوان اصلی ‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.

این مجموعه با نام مجموعه بازار تبریز در ۲۵ شهریور ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۹۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و در سال ۲۰۱۰ نیز این مجموعه با شماره ثبت ۱۳۴۶ به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ب

 

جزییات اختصاص ۲۵۰ میلیارد ریال برای مرمت سرای ایکی قاپیلار بازار تبریز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار