رژه قزل باش‌ها در پیاده راه «اسفریس» اردبیل برگزار شد

در پاسداشت هفته استان اردبیل، رژه نمادین سربازان صفوی قزل باش‌ها در پیاده راه اسفریس اردبیل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، نادر فلاحی، دبیر ستاد پاسداشت هفته استان اردبیل این مراسم را با هدف احیای هویت تاریخی اردبیل در زمان صفوی عنوان کرد.

او با تاکید به اینکه قزل باش‌ها سربازان دوره صفوی و مریدان شاه اسماعیل صفوی بودند، افزود: این رژه نیز با هدف معرفی گوشه‌ای از تاریخ صفویه در اردبیل برگزار شد.

فلاحی گفت: صفویه دوره طلایی در تاریخ ایران بوده و شاه اسماعیل صفوی توانست حکومت منسجم شیعی و ملی را در ایران تشکیل داده و حکومت‌های ملوک الطوایفی را یکپارچه سازد.

دبیر ستاد پاسداشت هفته استان اردبیل تصریح کرد: با انسجام ملی و ایجاد حکومت متحد شیعی، ایران اسلامی روز به روز شاهد عمران و شکوفایی شد و نقش حاکمان صفوی در عمران کشور در تاریخ ایران ثبت شده است.

فلاحی با اشاره به برگزاری نمادین رژه قزل باش‌ها در پیاده راه اسفریس و مقابل بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی گفت: این بنای تاریخی که مرقد جد سلاطین صفوی است، نقش به سزایی در دوره صفوی داشته و موجب شد تا اردبیل به عنوان پایتخت معنوی صفویان شناخته شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد: در هفته پاسداشت استان اردبیل با تعریف بیش از ۷۰ برنامه مردم محور تلاش کردیم گوشه‌ای از این غنای تاریخی را معرفی کنیم.

او تاکید کرد: با توجه به اینکه برخی برنامه‌ها به صورت نمادین اجرا شده است، برنامه‌های پژوهش محور در طول سال تداوم خواهد داشت.

انتهای پیام/ع

اردبیل پایتخت معنوی صفویان است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.