تلاش واشنگتن برای نقض پیمان‌های کنترل تسلیحاتی

جان بولتون: پیمان «استارت نو» بعید است تمدید شود

­مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد پیمان «استارت نو» بعید است تمدید شود البته تصمیم نهایی درباره آن هنوز گرفته نشده است.

جان بولتون: پیمان «استارت نو» بعید است تمدید شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پیمان استارت نو در سال ۲۰۱۰ امضا شد و در حال حاضر تنها پیمان کنترل تسلیحاتی میان روسیه و آمریکا است. این پیمان در سال ۲۰۲۱ منقضی می‌شود و گفته می‌شود که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، درباره تمدید آن مردد است این در حالی است که روسیه بار‌ها تاکید کرده است که آماده گفت‌وگو در این زمینه است.

این توافق تعداد موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای، موشک‌های بالستیک قابل پرتاب از زیردریایی، بمب افکن‌های مسلح به سلاح هسته‌ای و کلاهک‌های هسته‌ای را محدود می‌کند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز چهارشنبه این خبر را تایید کرد که واشنگتن در دوم اوت (یازدهم مرداد ماه) از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد ۱۹۸۷ خارج خواهد شد و ادعا کرد که تنها توافق کنترل تسیلحاتی میان روسیه و آمریکا، یعنی استارت نو، ناقص است و بعید است که تمدید شود.

بولتون در سخنانی در چهل و یکمین کنفرانس ملی سالانه دانشجویان محافظه کار گفت: "این جمعه با خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد، این پیمان به طور رسمی پایان می‌یابد."

وی ادعا کرد روسیه این پیمان را نقض کرده است و افزود مسکو کماکان به ساخت سامانه‌های پرتاب موشک‌های پیشرفته مافوق صوت و بالستیک ادامه می‌دهد. بولتون مدعی شد چین نیز به ساخت سلاح با برد متوسط ادامه می‌دهد در حالی که دست آمریکا با پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد بسته است.

توافق دیگری که بولتون در سخنانش به آن اشاره کرد، پیمان استارت نو بود که گفت بعید است تمدید شود البته تصمیم نهایی درباره آن هنوز گرفته نشده است.

بولتون گفت: توافق هسته‌ای استارت نو که در سال ۲۰۱۰ تصویب شد، از همان ابتدا نقص داشت. این پیمان، تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی کوتاه برد یا سامانه‌های پرتابی جدید روسیه را پوشش نمی‌داد. پیمان استارت نو قرار است در فوریه ۲۰۲۱ منقضی شود و هنوز تصمیمی برای آن گرفته نشده است و بعید است که تمدید شود.

آمریکا در ماه فوریه به صورت رسمی تعهدات خود را در چارچوب پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد به حالت تعلیق درآورد و روند شش ماهه خود را برای خروج از این پیمان آغاز کرد که در دوم اوت (۱۱ مرداد), با پایان یافتن این زمان شش ماهه، خروج کامل از آن انجام خواهد شد. در ماه ژوئیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، نیز در واکنش به این اقدام آمریکا، با امضای یک فرمان، اعلام کرد مشارکت روسیه در این پیمان متوقف خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار