اختلال مغزی که کبدتان را از کار می‌اندازد +نشانه‌های ابتلا به «آنسفالوپاتی»

یک متخصص گوارش و کبد درباره بروز بیماری کبدی که ناشی از اختلال مغزی است، توضیح داد.

سید محمد صادق  غفوری متخصص گوارش و کبد و عضو انجمن کبد ایران در گفت و گو با خبرنگار   حوزه کلینیک  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آنسفالوپاتی کبدی اظهار کرد:  آنسفالوپاتی کبدی یک  اختلال مغزی است  که  بر اثر  بیماری شدید کبدی اتفاق می‌افتد و این امر باعث ناتوانی کبد در دفع سموم  از خون خواهد شد که در نهایت به مغز فرد حتما   آسیب خواهد رساند.

یک اختلال مغزی که موجب از کار افتادن کبد می شود
وی با اشاره به اینکه آنسفالوپاتی کبدی ممکن است در  طولانی یا کوتاه مدت اتفاق بیفتد، افزود: این بیماری در مواقع حاد سطح  هوشیاری  فرد را  پایین  آورده  و حتی فرد را  به کما می برد.

متخصص کبد درباره علائم و نشانه های آنسفالوپاتی کبدی گفت: از علائم این نوع بیماری می‌توان نداشتن تمرکز، تغییر رفتارهای شخصی، مشکل در نوشتن یا از دست دادن توانایی برای انجام سایر حرکات کوچک دست؛ همچنین گیجی و فراموشی هم از نشانه های این نوع بیماری هستند.


بیشتر بخوانیدبهترین روش درمان کبد چرب



متخصص کبد درباره عوامل اصلی این نوع بیماری گفت: عواملی که موجب آنسفالوپاتی می‌شوند، شامل هپاتیت ویروسی حاد و سندرم ری، می‌شود البته علت اصلی  آنسفالوپاتی کبدی هنوز شناخته نشده است همچنین در این بیماری انباشته شدن  مواد شیمیایی سمی در کبد  باعث می شوند که  آمونیاک از  بدن دفع نشود.

وی ادامه داد: این سموم از متابولیزم پروتئین‌هایی که روزانه استفاده  می‌کنیم ایجاد می شود و موجب شده تا بدن  پروتئین لازم را دریافت کند، پروتئین ها  این سموم را به موادی تبدیل می کنند که از  طریق ادرار دفع شود.

متخصص کبد متذکر شد: زمانی که کبد فرد دچار اختلال شود دیگر  قادر به دفع کردن  تمام این سموم  نخواهد شد و در این بین توکسین ها  مهم ترین عواملی هستند که  در مسیر جریان  خون  قرار می گیرند و به مغز آسیب وارد می کنند. در حالی که این سموم می توانند به دیگر اعضای بدن هم آسیب برسانند.


وی درباره تشخیص این نوع بیماری گفت: برای تشخیص این نوع بیماری برخی آزمایشات روی آمونیوم  مورد نظر  بدن انجام می‌شود تا  نوروتوکسین  که  باعث انسفالوپاتی کبدی  شده است، شناسایی شود.


یک اختلال مغزی که موجب از کار افتادن کبد می شود
متخصص کبد درباره درمان آنسفالوپاتی اظهار کرد: برای درمان فوری این نوع بیماری فرد باید  به پزشک مربوطه مراجعه کند تا بتواند به موقع مانع عوامل تاثیرگذار بر بیماری شود.

وی گفت: اگر درمان ابتدایی جواب ندهد؛ فرد باید مورد اکسیژن‌تراپی و تهویه مکانیکی قرار بگیرد البته  می توان از داروهای تحریک کننده متابولیسم هم  برای رفع این نوع بیماری استفاده کرد.

انتهای پیام/

همه چیز درباره آنسفالوپاتی کبدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار