انتقاد دادستان بندر انزلی از عملکرد سازمان محیط زیست

دادستان بندرانزلی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست و مجری طرح بایوجمی، گیلان را با آزمایشگاه اشتباهی گرفته‌اند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، سید رحمان سیدزاده صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تا قبل از توقف طرح بایوجمی خیلی‌ها با اجرای آن موافق بودند، اما در حال حاضر هیچ صدای موافقی از آنان شنیده نمی‌شود اظهار داشت: توقف این طرح بر اساس مستندات علمی و نظرات اساتید دانشگاه‌های برتر کشور انجام شد.

دادستان بندرانزلی با بیان اینکه بحث تالاب انزلی از مدت‌های مدیدی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مردم منطقه، استان و حتی کشور مطرح شده است عنوان کرد: موضوع تالاب انزلی افراد زیادی را پای کار کشانده است و به تبع این چند صد میلیارد تومان از بودجه کشور نیز برای احیاء و نجات آن اختصاص داده شد.

سیدزاده طرح مسئله اجرای پروژه بایوجمی در تالاب انزلی به تاریخ ۱۶ مرداد ۹۷ را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در این تاریخ سازمان برنامه و بودجه در یک نامه به سازمان حفاظت محیط زیست کشور اعلام کرد که محیط زیست یک جلسه هم‌اندیشی را با حضوب اساتید دانشگاه‌های کشور جهت احیاء تالاب برگزار کند.

وی برگزاری نخستین جلسه هم‌اندیشی در تاریخ ۲۲ مرداد ۹۷ با موضوع احیاء تالاب انزلی و نه صرفاً اجرای طرح بایوجمی را در تهران مورد اشاره قرار داد و گفت: موضوعی که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت طرح بایوجمی بود؛ حدود ۳۰ نفر در این جلسه دعوت شده بودند که ۱۵ نفر از آنان در جلسه مذکور سخنرانی کردند.

دادستان بندرانزلی با بیان اینکه ۱۱ نفر از سخنرانان این جلسه صراحتاً مخالفت خود را با اجرای طرح بایوجمی اعلام کردند ابراز داشت: کرباسی مشاور این طرح که از اساتید دانشگاه محسوب می‌شود در همین جلسه مطرح کرد که اجرای بایوجمی در صورتی جواب می‌دهد که همزمان در بالادست تصفیه‌خانه احداث شود.

وی اجرای طرح احیاء تالاب انزلی به روش نانو یا بایوجمی در قلب تالاب آن هم با استفاده از مواد خطرناک شیمیایی را متذکر شد و افزود: بنده در این مورد متخصص امر نیستم، اما برای اطلاع از کاری که در تالاب انزلی در حال انجام بود و اتفاقاً بسیاری نیز با آن مخالفت کردند از نظرات اساتید برتر دانشگاهی استفاده کردم.

سیدزاده از تأکیدات مکرر ریاست قوه قضائیه به وی در مورد ورود به بحث ساحل دریا و تالاب سخن گفت و عنوان کرد: اساتید دانشگاه در جلسه ۲۲ مرداد ۹۷ شدیداً با اجرای طرح احیاء تالاب توسط این شرکت مخالفت کردند، اما شخص برگزار کننده جلسه در یک نامه‌ای به سازمان محیط زیست اعلام می‌کند که با اجرای آن موافقت شده است.

دادستان بندرانزلی نامه‌نگاری سازمان حفاظت محیط زیست کشور به سازمان برنامه و بودجه برای تخصیص اعتبارات لازم جهت اجرای طرح بایوجمی را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: در این نامه محیط زیست از موافقت صاحب‌نظران با اجرای طرح سخن می‌گوید و پرداخت هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال برای اجرای فاز نخست آن را تقاضا می‌کند.

سیدزاده با بیان اینکه سهیلی مجری طرح در همان جلسه آخر اعلام کرده بود که وی طرح را به یک شرکت کره‌ای فروخته است تصریح کرد: وی اعلام کرد طرح مورد ادعای آنان در رودخانه‌ای در کشور ویتنام آزمایش و اجرا شده است به همین دلیل به سهیلی گفته می‌شود که نتایج اجرای طرح در کشور ویتنام را در جلسات آینده ارائه دهد.

وی با تأکید بر اینکه در خلال برگزاری تمامی این جلسات، محیط زیست و مجری طرح از نانوتکنولوژی صحبت کرده و هیچ نامی دیگری مطرح نبوده است اظهار داشت: در جلسه ۴۸ مدیریت تالاب به مجری طرح گفته شد که باید از ستاد نانو کشور مجوز بگیرد و این موضوع بعد‌ها در جلسات کمیته فنی زیست پالایی موسوم به بایوجمی نیز مطرح شد.

دادستان بندرانزلی با ابراز اینکه سازمان محیط زیست و شرکت مجری بایوجمی بدون اخذ مجوز از ستاد نانو کشور اقدام به اجرای آن در تالاب انزلی کردند تصریح کرد: بنده بعد از مخالفت‌های امام جمعه، نماینده مردم بندرانزلی در مجلس، NGO‌ها و مردم منطقه نسبت به طرح بایوجمی ورود کرده و اقدامات خود را آغاز کردم.

سیدزاده تشکیل اکیپی متشکل از اساتید برتر دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی و استفاده از نظرات کارشناسانه آنان در مورد طرح موسوم به بایوجمی را مورد تأکید قرار داد و گفت: بنده نظر ستاد نانو کشور را نیز اخذ کردم و کارشناسان این ستاد صراحتاً اعلام کردند که این ماده استفاده شده در تالاب انزلی نانو بوده است.

وی با بیان اینکه توقف پروژه کاملاً علمی انجام شده از اصرار‌های عجیب سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مورد ادامه طرح بایوجمی سخن گفت و عنوان کرد: بنده نمونه‌های طرح بایوجمی را برای سه آزمایشگاه ارسال کردم که نتایج همه آن‌ها نشان داد مواد استفاده شده نانو بوده در حالی‌که محیط زیست اصرار دارد که این مواد نانو نیست.

دادستان بندرانزلی حضور نمایندگانی از سازمان حفاظت محیط زیست کشور و مجری طرح بایوجمی در دفتر کار خود را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: این افراد در اتاق بنده صراحتاً به من گفتند که بعد از اجرای طرح باید مو، پوست و خون حاشیه‌نشینان تالاب انزلی را بررسی کنند تا ببینند اجرای بایوجمی چه اثراتی بر روی آن‌ها داشته است.

سیدزاده با تأکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست کشور و مجری طرح بایوجمی، گیلان را با آزمایشگاه اشتباهی گرفته‌اند اظهار داشت: در تیر ماه رئیس ستاد نانو کشور با یک نامه به بنده اعلام کرد که بایوجمی در هیچ کشور دیگری تا الان اجرایی نشده و دوم اینکه مواد مورد استفاده آنان نیز از هیچ استانداردی برخوردار نیست.

وی به سخنان ستاد نانو کشور در این مورد که شرکت مجری بایوجمی به مدت ۱۵ سال است که از یک اختراع جدید حرف می‌زند، اما هیچ دلیلی برای اثبات آن ارائه نمی‌دهد اشاره کرد و افزود: حتی در تاریخ ۸ مرداد ۹۷ مجری اصفهانی این شرکت در یک مصاحبه‌ای اعلام کرد که پساب‌های فاضلاب اصفهان را نیز برای اجرای طرح به آن‌ها نداده‌اند.

دادستان بندرانزلی عدم ارسال نتایج اجرای طرح در کشور ویتنام، فروخته نشدن طرح به شرکت کره‌ای، مخالفت ستاد نانو کشور و تناقض‌گویی‌های سازمان حفاظت محیط زیست را از ابهامات اجرای طرح بایوجمی خواند و گفت: با تمام تفاسیر ذکر شده، این افراد طرح بایوجمی را در سطح ۱۲ هزار هکتار از تالاب انزلی اجرایی کردند.

وی با تأکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست کشور در نامه‌ای به وی اعلام کرده که طرح بایوجمی با همکاری جایکا (آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن JICA) تهیه شده است تصریح کرد: در تاریخ ۲۹ آذر ۹۷ جایکا اعلام کرد که آن‌ها دو سال پیش مخالفت خود را با اجرای این طرح در تالاب انزلی اعلام کرده بودند.

سیدزاده با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست کشور با وجود درخواست‌های وی از دریافت نامه و ایمیل جایکا اعلام بی‌خبری کرده است ابراز داشت: بنده در مورد تضییع اموال دولتی علیه سازمان حفاظت محیط زیست کشور اعلام جرم کردم، اما بازرسی کل کشور نیز باید ورود کند که چه کسانی از اجرای این طرح به دنبال نفع شخصی بودند.

دادستان بندرانزلی به مسائلی که اخیراً توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشور علیه او و امام جمعه بندرانزلی مطرح شده اشاره کرد و اظهار داشت: آقایان ما را متهم می‌کنند که نظر غیرکارشناسانه ارائه داده و اسیر شایعات شده‌ایم در حالی‌که امام جمعه بندرانزلی و بنده دقیقاً نظرات اساتید برتر دانشگاه را اعلام کردیم.

سیدزاده جمع کردن تعدادی خبرنگار توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشور و ساخت یک برنامه مستند درباره طرح بایوجمی را متذکر شد و عنوان کرد: با تمام مستندات و دلایل علمی که وجود دارد آقایان همچنان به اجرای طرح در تالاب انزلی اصرار دارند و در این مستند تهیه شده نیز بنده و امام جمعه بندرانزلی را متهم کرده‌اند.

وی تناقص‌گویی‌های آشکار و بسیار زیاد رؤسای سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مورد مجری طرح بایوجمی را نیز مورد تأکید قرار داد و افزود: محیط زیست اعلام کرده که این شرکت برای اینکه اهمیت ماده‌ای که کشف کرده را به آن‌ها نشان دهد گفته که مواد مورد استفاده آنان نانو است در حالی‌که این مواد به هیچ عنوان نانو نیست.

دادستان بندرانزلی با بیان اینکه نتایج نمونه‌هایی که وی به سه آزمایشگاه کشور فرستاده بر روی نانو بودن مواد مورد استفاده در طرح بایوجمی تأکید دارند ابراز داشت: پرونده توقف طرح بایوجمی تالاب انزلی در تهران مورد بررسی قرار می‌گیرد و در آن‌جا به بحث اتهامات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور رسیدگی خواهد شد.

انتهای پیام/پ

انتقاد دادستان گیلان از برنامه های محیط زیست

برچسب ها: محیط زیست ، شورای شهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.