کشف علت تلف شدن یک قلاده خرس در بویراحمد بی نتیجه ماند

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پیدا شدن لاشه یک قلاده خرس، گفت: با توجه به فاسد و دریده شدن لاشه توسط جانوران دیگر امکان نمونه برداری برای مشخض شدن علت تلف شدن آن وجود ندارد و تلاش در این خصوص بی نتیجه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، محسن جعفری نژاد،مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست این استان در حین گشت و کنترل مناطق آزاد شهرستان بویراحمد روز دوشنبه هفتم مرداد ۹۸، لاشه یک قلاده خرس قهوه‌ای تلف شده را در محدوده روستای ده برآفتاب کشف کردند.

او افزود: باتوجه به فاسد و دریده شدن لاشه این قلاده خرس قهوه‌ای توسط جانوران دیگر، امکان نمونه برداری از آن برای مشخض شدن علت مرگ وجود ندارد.

جعفری نژاد بیان کرد: جنسیت خرس تلف شده نر و سن آن حدود پنج سال بوده است.

او افزود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تلاش محسوس و نامحسوس خود را به منظور روشن شدن علت مرگ در دستور کار خود قرار دادند، اما امکان تعیین علت مرگ وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از افراد ساکن در این منطقه خواست در صورت داشتن هر گونه اطلاعاتی در خصوص مرگ این خرس قهوه‌ای مراتب را به این اداره کل گزارش کنند.

بر اساس اظهارات مسئولان محیط زیست استان خرس قهوه‌ای گونه شاخص جانوری کهگیلویه و بویراحمد است که قانونگذار برای شکار هر قلاده از آن ۵۰۰ میلیون ریال جریمه حقوقی تعیین کرده است.

کمبود منابع تغذیه‌ای به شدت زندگی این حیوان را تحت تاثیر قرار داده، بطوری که اگر زیستگاه‌های خرس قهوه‌ای در معرض تخریب قرار گیرد این حیوان برای تهیه منابع تغذیه مجبور است به حوالی روستا‌ها و محل زندگی انسان‌ها نزدیک شود و این نزدیکی در بسیاری از مواقع منجر به مرگ خرس می‌شود.

هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامین با وسعت ۲۵ هزار ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با دو هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در استان وجود دارد.

در راس آن‌ها پارک ملی و منطقه حفاظت شده دناست که با وسعتی معادل ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار دارای ۱۵۵ گونه جانوری پرنده، ۲۴ گونه جانوری پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده است.

منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی‌ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیاست که در سال ۲۰۱۰ میلادی از سوی سازمان یونسکو به عنوان اولین ذخیره گاه بعد از انقلاب، دهمین ذخیرگاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه دنیا به ثبت رسید.

انتهای پیام/پ

تلف شدن یک قلاده خرس در بویراحمد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.