باشگاه خبرنگاران جوان ارومیه گزارش می دهد؛

نگین فیروزه ای شمال غرب ایران روی ریل احیا / افزایش ۱۰۶ سانتی متری سطح تراز دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه نگین فیروزه‌ای شمال غرب ایران، پس از گذران دوران نفس گیر و کم آب حالا دوباره به روز‌های شادابش بازگشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، دریاچه ارومیه نگین فیروزه‌ای شمال غرب ایران، پس از گذران دوران نفس گیر و کم آب حالا دوباره به روز‌های شادابش بازگشته، اما هنوز تا رسیدن به شکوه گذشته زمان زیادی دارد، ولی این اکوسیستم حیاتی شمال غرب کشور از مرگ حتمی نجات پیدا کرده است.
 
نگین فیروزه ای شمال غرب ایران روی ریل احیا
 
به لطف بارش‌های سال گذشته و بهار امسال و رهاسازی آب سد‌ها به سمت دریاچه ارومیه نگین نیمه جان فیروزه‌ای شمال‌غرب ایران جان دوباره‌ای گرفته و رنگ گرفتن را آغاز کرده است.
 
هر چند ورود آب روان آب‌ها به دریاچه ارومیه به دلیل قرار گرفتن در فصل گرما و بسته بودن حوضه آبریز آن به طول کامل قطع شده، اما وسعت و حجم و عمق دریاچه مطلوب‌تر از سال‌های گذشته است.
 

افزایش ۱۰۶ سانتی متری سطح تراز دریاچه ارومیه

 
دوستی رضایی مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: تراز این دریاچه اکنون یکهزار و ۲۷۱ متر و ۵۷ سانتی متر برآورد شده که یک متر و ۶ سانتی‌متر بیشتر از زمان مشابه سال ۱۳۹۷ است.
 
مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به وسعت و حجم دریاچه ارومیه افزود:هم اکنون وسعت دریاچه ارومیه بیش از ۳ هزار و ۱۰ کیلومتر مربع است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۹۹۷ کیلومتر مربع وسعت آن افزایش پیدا کرده است.
نگین فیروزه ای شمال غرب ایران روی ریل احیا
 
دوستی رضایی با اشاره به حجم آب دریاچه ارومیه گفت:۴ میلیارد و ۲۲ میلیون مترمکعب آب دریاچه ارومیه موجود است که در مقایسه با شرایط سال گذشته، ۲ میلیارد و ۷۳ میلیون متر مکعب آب آن افزایش پیدا کرده است.
 

دریاچه ارومیه از مرگ حتمی نجات یافته و روبه احیا است 

 
فرهاد سرخوش رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی در گفت گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه کاملا در شرایط تثبیت و احیا قرار گرفته است گفت: خوشبختانه با ایجاد زیر ساخت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و بارش‌های بهار امسال و زمستان سال گذشته، وضعیت دریاچه ارومیه، امسال از وضعیت بحرانی خارج شده است و زمان تثبیت خود را با موفقیت گذارنده و در حال احیا است.
 
رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی ادامه داد: با اجرای پروژه‌های ملی ستاد احیا دریاچه ارومیه حال بزرگترین دریاچه آب شور دنیا و کشور بهتر خواهد شد که ان امر منوط به تخصیص اعتبارات طرح‌ها در زمان تعیین شده است.
 
سرخوش در ادامه حال خوب دریاچه ارومیه را افزایش بارندگی، رهاسازی آب سد‌ها و لایروبی و روان سازی انتقال آب عنوان کرد.
 
رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه قبل از تشکیل این ستاد، تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی متر کاهش می‌یافت، بیان کرد: برنامه ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت  برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن را متوقف کرد.
 

رهاسازی آب  از سدها به سمت دریاچه قطع شده اما امیدها همچنان زنده است 

 
کیومرث دانشجو مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، با اشاره به اینکه رها سازی آب به سمت دریاچه ارومیه قطع شده گفت: در سال آبی سال گذشته و بهار امسال بیش از ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از سد‌های استان به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.
 
دانشجو مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی افزود: از این میزان شامل یک میلیارد و ۸۵۹ میلیون مترمکعب از اول فروردین به سمت دریاچه سرازیر شده که این امر بی نظیر بوده است.
 
نگین فیروزه ای شمال غرب ایران روی ریل احیا
 
تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۷۲ خورشیدی حد فاصل یکهزار و ۲۷۴ متر تا یکهزار و ۲۷۸ متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ کاهش متوسط سالانه، ۴۰ سانتی‌متر شد و در مجموع هشت متر از تراز دریاچه ارومیه کاهش یافت.

پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نکردن چشمگیر بارش‌های حوضه در چهار سال گذشته، تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش همراه شد که این نشان‌دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.

با بارش‌های مناسب سال آبی جاری امیدواری به احیای این گنجینه آبی شمال‌غرب کشور و تحقق اهداف برنامه‌ریزی برای بازگشت به تراز واسط دریاچه (حدود ۱۲۷۲ متر) بیشتر شده است.
 
گزارش از موسی زاده
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.