چین خواستار آزادی فوری مدیر هواوی شد

وزیر خارجه چین از کانادا خواست تا راه حلی سریع و مناسب برای آزادی مدیر مالی زندانی شرکت هواوی ارائه کند.

چین خواستار آزادی فوری مدیر شرکت هواوی شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یانگ یی، وزیر خارجه چین در دیدار با کریستینا فریلند، همتای کانادایی خود خواستار ارائه راهکار سریع و مناسب درباره آزادی مدیر مالی شرکت هواوی شد.

روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست به نقل از وزارت خارجه چین اعلام کرد وانگ یی در دیدار با فریلند، آزادی سریع منگ وانگ ژو به منظور بازگشت روابط دو جانبه به حالت عادی را خواستار شد.

وزیر خارجه چین به همتای کانادایی خود یادآور شد که دستگیر مدیر مالی ارشد هواوی در دسامبر گذشته خشم مردم چین را به دنبال داشته و مشکلات جدی را در روابط بین دو کشور ایجاد کرده است. در بیانیه وزارت خارجه چین به نقل از وانگ یی آمده است دولت چین به طور جدی از حقوق و منافع شهروندان و شرکت‌های خود محافظت خواهد کرد و امیدواریم این مسئله به روشی سریع و درست حل و فصل شود تا روابط میان چین و کانادا هر چه زودتر به مسیر درست و صحیح خود بازگردد.

وزیر خارجه کانادا نیز موضوع دو شهروند این کشور که چند روز پس از بازداشت مدیر مالی هواوی دستگیر شدند، را با وانگ یی در میان گذاشت. هر چند گمانه زنی‌هایی درباره تلافی‌جویانه بودن بازداشت شهروندان کانادایی از سوی چین مطرح است.

منگ وانگ ژو اول دسامبر سال گذشته میلادی به درخواست مقامات آمریکایی و به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا در فروش محصولات شرکت هوآوی به ایران در ونکوور کانادا بازداشت شد. به دنبال بازداشت او، وزارت خارجه چین سفیر آمریکا را به منظور بیان اعتراض شدید کشورش احضار کرد. چین همچنین سفیر این کشور در کانادا را هم فراخواند و از اتاوا خواست تا منگ وانگ ژو را فورا آزاد کند. منگ وانگ ژو چندی بعد طی حکمی با اعلام قرار وثیقه ۷.۵ میلیون دلاری و چند شرط دیگر از جمله پوشیدن پابند الکترونیک، آزاد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار