استاندار خراسان جنوبی؛

اشتغال روستایی یکی از اولویت‌های اساسی دولت است

به دلیل بیکاری ۵۰ درصد روستاها، خالی از سکنه شده اند و اشتغال روستایی یکی از اولویت‌های دولت است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، معتمدیان استاندار خراسان جنوبی در جلسه ساماندهی و بهبود کسب و کار حوزه فرش گفت :  ۴۱ درصد جمعیت خراسان جنوبی روستایی هستند و به دلیل بیکاری ۵۰ درصد روستاها، خالی از سکنه شده اند لذا اشتغال روستایی یکی از اولویت‌های دولت است.

او از انعقاد تفاهم نامه برای متمرکز شدن در حوزه فرش بین استانداری و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور خبر داد گفت: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، خدمات پشتیبانی، بیمه قالیبافان و بازار یابی و فروش فرش را از مفاد این تفاهم نامه است.

معتمدیان افزود: طبق بررسی‌های انجام شده چرخه کامل تولید تا فروش فرش را کمیته امداد انجام می‌دهد به صورتی که کمیته امداد دستگاه محور و سایرین به عنوان دستگاه‌های معین در این سند فعال خواهند بود و در همین راستا اشتغال و توسعه صنعت فرش خراسان جنوبی رونق می‌گیرد.

استاندار همچنین با بیان اینکه حمایت و توانمندی قالیبافان باید در دستور کار قرار بگیرد، افزود: باید خلأ‌های موجود در فرش شناسایی و آموزش‌های این صنعت در راستای توسعه فرش برنامه ریزی شود.

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی هم در این جلسه با بیان اینکه سرشماری دقیقی نسبت به تعداد بافنده‌ها نداریم، از وجود حداقل ۵۰ هزار بافنده فرش در استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۳۵ هزار نفر شناسایی قطعی شده اند.

شهرکی از وجود ۴۲ مجتمع غیرمتمرکز و ۲ مجتمع متمرکز تولید فرش در بیرجند و فردوس خبرداد و گفت: هم اکنون ۳۶ واحد فروش مواد اولیه، ۳ تعاونی فرش روستایی، ۱۸ تعاونی فرش شهری و یک اتحادیه فرش در خراسان جنوبی فعال است.

وی از پرداخت ۸ میلیارد تومان تسهیلات تاکنون از محل اشتغال روستایی خبرداد و گفت: برگزاری ۱۵۰ دوره آموزشی با ۱۵۴ هزار نفر ساعت و ۸ هزارو ۶۰۰ مجوز مشاغل خانگی از جمله اقدامات انجام شده در حوزه فرش است.

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی به نشان جهانی برای فرش مود و قهستان ونشان ملی برای فرش درخش اشاره کرد و افزود: فرش استان در دنیا شناخته شده است، به طوری که در بازار‌های جهانی همواره مشتریان خود را دارد.

شهرکی با بیان اینکه بخش اعظم فرش خراسان جنوبی به لحاظ نقش و رنگ صادراتی است گفت: در چند سال اخیر ۱۶۰ هزار مترمربع به ارزش تقریبی ۶۰ میلیارد تومان فرش در استان تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۴ هزارو ۵۰۰ بافنده فرش بیمه قالی بافی هستند افزود: هزارو ۸۰۰ میلیارد تومان به مرکز فرش ابلاغ شده است و سازمان صمت خراسان جنوبی در صورت تأمین اعتبار، متعهد شده تا ۱۵ هزار بافنده را بیمه کند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: علیرغم تحریم ها، در سال گذشته ۱۰ میلیون دلار معادل ۳۰ درصد صادرات داشته ایم.

کامیابی با بیان اینکه خراسان جنوبی یکی از مهم‌ترین قطب‌های قالی بافی کشور است افزود: بیش از ۴ درصد صادرات فرش ایران مربوط به این منطقه است.

نبود یارانه‌های نمایشگاهی، صندوق‌های ضمانت، گران بودن مواد اولیه، در دست نبودن آمار و اطلاعات دقیق از بافندگان از جمله مشکلاتی بود که تولیدکنندگان فرش در این جلسه بیان کردند.

مدیرکل کمیته امداد هم با اشاره به اینکه فرش تنها شغلی است که در مجموعه امداد چرخه کامل دارد گفت: در هلدینگ بازرگانی کمیته امداد، ۹۶ درصد فرش خراسان جنوبی مورد استقبال تجار است.

سلم آبادی با بیان اینکه فردا میزبان شورای ارزیابی کشور برای قیمت گذاری فرش هستیم گفت: ۹۲ تخته فرش با متراژ ۶۰۲ مترمربع در خراسان جنوبی با ارزش ۷۳۸ میلیون تومان توسط شورای قیمت گذاری استان قیمت گذاری شد که فردا توسط کارشناسان کشوری ارزش گذاری می‌شود. 

انتهای پیام/ک

سند توسعه فرش خراسان جنوبی تدوین می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار