رتبه سوم استان یزد در پرورش شتر در کشور

شتر یکی از انواع دام‌های سازگار با شرایط کم آبی استان یزد، که خشکسالی را به فرصتی طلایی برای سرمایه‌گذاری کویرنشینان تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، طی سال‌های اخیر پرورش شتر به عنوان یکی از پر سودترین بخش‌های دامداری در کشور مورد توجه قرار گرفته است.

شتر به دلیل شرایط خاص فیزیکی تنها حيوانی است که در شرايط آب و هوايی گرم و خشک با صرفه اقتصادی بالا پرورش می یابد.

با توجه به اینکه  شتر به علوفه کم، آب محدود و عرصه وسیع بیابانی نیاز دارد استان کویری  یزد فرصت خوبی برای سرمایه گذاری است.

وجود ۲۶۰۰ نفر شتر در استان یزد

محمد حسین نوری زاده رئیس اداره منابع طبیعی استان یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،  گفت: پرورش شتر از زمان‌های قدیم در یزد رواج داشته و در حال حاضر ۲۶۰۰ نفر شتر در استان وجود دارد.

او با بیان اینکه شتر یک دام برتر است و پرورش آن در اراضی بیابانی اقتصادی است، افزود: اکنون ذائقه بازار نیز به سمت فرآورده‌های شتر از جمله؛ گوشت و شیر سوق پیدا کرده و این ذائقه می‌تواند به آغاز یک فعالیت اقتصادی کمک کند.

نوری زاده از اجرای طرح مرتع داری در استان یزد خبر داد و گفت: این طرح در بیابان‌های کویر ساغند شهرستان اردکان با ۱۱۰۰ نفر شتر با سه فاز به عنوان، طرح طلاقی شتر، شتر تک کوهانه و دو کوهانه در حال اجرا است.

رئیس اداره منابع طبیعی استان یزد گفت: روش‌هایی که پیش از این برای پرورش شتر مورد استفاده قرار می‌گرفت، سنتی بود که این روش‌ها اقتصادی نیست.

او ادامه داد: علاوه بر بحث اقتصادی پرورش شتر، بحث گردشگری و قرق در مراتع نیز مدنظر است که امیدواریم بتوانیم با ارائه طرح‌های مناسب، اراضی منابع طبیعی را به همین منظور مورد استفاده قرار دهیم.

نوری زاده با اشاره به مقاومت بالای شتر نسبت به سایر دام‌ها در مقابل بیماری‌ها و سازگاری آن با اقلیم گرم و خشک استان، تصریح کرد: تمام شهرستان‌های یزد مستعد پرورش شتر هستند، ولی در این میان شهرستان‌های اردکان، بافق و بهاباد به ترتیب رتبه اول تا سوم  پرورش شتر را در استان دارند.

او گفت: با توجه به هزینه‌ها و در آمد حاصل از پرورش شتر و توجیه اقتصادی آن، این صنعت قابلیت گسترش و اشتغالزایی برای افراد زیادی را در استان خواهد داشت.

بازاریابی محصولات شتر مستلزم تعامل بین بازار و تولیدکنندگان

محمد حسین نوری زاده رئیس اداره منابع طبیعی استان یزد با اشاره به نبود کشتارگاه خاص برای شتر در استان، گفت: آگاه نبودن بهره‌برداران از شیوه‌های نوین و تامین وثیقه برای دریافت تسهیلات در مناطق روستایی برای پرورش شتر از جمله مشکلات رشد و توسعه این صنعت در استان یزد است.

او آشنایی جامعه با اثرات دارویی و درمانی تولیدات شتر به منظور گسترش مصرف این فرآورده‌ها با برپایی جشنواره‌ها از دیگر راهکار‌های مصرف محصولات برای حمایت از صنعت شترداری و شترداران است.

نوری زاده ادامه داد: هرچند بازاریابی محصولات شتر مستلزم تعامل بین بازار و تولیدکنندگان است اما در کنار آن، ایجاد کارخانه‌های صنایع تبدیلی شیر شتر به صورت صنعتی و پاستوریزه و دیگر محصولات باید مد نظر گرفته شود و تحقق این مساله، خود زمینه اشتغال جوانان را فراهم می‌کند.

شهرستان‌های استان یزد مستعد پرورش شتر

نادر سلیم معاون بهـبود تـولیـدات دامـــی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد  با اشاره به  اینکه شتر داری در استان  در یزد غالبا به صورت مرتعی است، گفت: در راستای پرورش صنعتی و پرواری تا کنون بیش از ۳۰ مجوز صادر شده است و هیچ محدودیتی برای صدور مجوز و پرورش شتر وجود ندارد.

او افزود: با توجه به اقلیم آب و هوایی استان یزد، در تمامی شهرستان‌ها استعداد پرورش شتر وجود دارد، اما اردکان، بافق و بهاباد رتبه‌های اول تا سوم را در این حرفه دارند.

سلیم ادامه داد: سالانه بیش از ۴۰۰ تن گوشت شتر در استان تولید و توزیع می‌شود و با توجه به ذائقه و طبیعت گرم مردم، گوشت شتر بازار خوبی دارد.

معاون بهـبود تـولیـدات دامـــی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد عنوان کرد: با توجه به درآمد و هزینه‌ها، پرورش شتر در استان توجیه، اقتصادی دارد و می‌تواند زمینه اشتغال‌زایی برای افراد بیشتری را فراهم کند.

سلیم گفت: یکی از برنامه‌های بلندمدت بخش توسعه کشاورزی و اقتصادمقاومتی توسعه همه جانبه پرورش شتر در استان چه به صورت مرتعی و چه به صورت صنعتی است.

روز ملی مزرعه شتر برای اولین بار در کشور در بافق

محمد زاده رحمانی فرماندار شهرستان بافق ادامه داد: برای اعلام این رویداد ملی، در شانزدهم مهرماه سال جاری برای اولین بار روز ملی مزرعه شتر با حضور معاونین وزارت جهاد کشاورزی و مهمانان خارجی از جمله یک هیئت اتریشی و رئیس انجمن بین‌المللی شتر دنیا در بافق برگزار می‌شود.

او افزود: از جمله مزایای این رویداد و ارتقای سطح سازمانی ایستگاه تحقیقات شتر این است که در‌های این مرکز بر روی علاقمندان به پرورش شتر و بخش خصوصی باز و متقاضیان می‌توانند هم به صورت مشارکتی در داخل محدوده آن اقدام به پرورش شتر بر مبنای یافته‌های جدید علمی نموده و هم اینکه مزارع پرورش شتر در سطح شهرستان ایجاد و از مشاوره کارشناسان این مرکز و تسهیلگری سازمان جهاد کشاورزی بهره ببرد.

احداث یک واحد پرورش شتر دربخش بهمن ابرکوه

معاون بهـبود تـولیـدات دامـــی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد از صدور مجوز یک واحد پرورش شتر در سال جاری در منطقه چاهگیر هارونی ابرکوه خبر داد وگفت: این واحد درحال حاضر دارای ۱۳ نفر شتر است که به منظور پرواربندی نگه داری می‌شود.

او افزود: پیش بینی می‌شود با توجه به توصیه‌های ترویجی و همچنین بهره وری خوب پرورش این نوع دام در آینده‌ای نزدیک چند واحد دیگر درمنطقه چاهگیر و بخش بهمن احداث وبه بهره برداری برسد.

سلیم پرورش شتر را مقرون به صرفه خواند و افزود: این حیوان کم توقع، از هر نوع گیاهی که به مذاق برخی حیوانات علفخوار در بیابان و صحرا خوش نمی‌آید، می‌پسندد و از آن تغذیه می‌کند شتر از دام‏‏‌های دارای کمترین وابستگی به نهاده‏‌های دامی نسبت به سایر دام‌ها است.

شتر به علوفه کم، آب محدود، عرصه وسیع بیابانی نیاز دارد و در مقابل بیماری‌های و همچنین اختلاف دما بسیار مقاوم است و از نظر اقتصادی از کلیه اعضای بدن شتر می‌توان بهره اقتصادی برد.

محصولات شتر شامل شیر، گوشت، پشم، فروش بچه شتر وغیره است و در کل این صنعت فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در راستای اشتغال افزایی، رشد اقتصادی، پویایی تولید است.

سالانه حدود پنج هزار تُن گوشت و ۱۸ هزار تُن شیر شتر در کشور تولید می‌شود در حالیکه دو هزار و ۶۰۰ نفر شتر در یزد وجود دارد، در این استان سالانه بیش از ۴۰۰ گوشت ۳۰ تن شیر شتر تولید می‌شود با این وجود تاکنون برنامه‌ریزی خاصی برای استفاده از این ظرفیت ویژه و بالابردن ارزش افزوده محصول تولید شده وجود نداشته است.

شتر داری شغلی کهن که امروزه نیازمند  حمایت دولتمردان و سیاست‌گذاران عرصه اقتصاد کشاورزی و دامی است.

انتهای پیام/ی

گزارش از صدیقه فلاحتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.