مریخ نورد کنجکاوی هفت ساله شد

مریخ نورد کنجکاوی با وجود آسیب‌های فراوان دربدنه خود همچنان برسطح سیاره مریخ فعال است و پس از هفت سال همچنان به کشف اسرار سیاره سرخ می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان اعلام کردند مریخ نورد کنجکاوی که در تاریخ ۵ آگوست ۲۰۱۲ برسطح سیاره سرخ فرود آمد اکنون هفت سال است که بدون وقفه به حرکت برسطح سیاره مریخ می‌پردازد. فرود برسطح سیاره مریخ و راه اندازی مریخ نورد یکی از چالش‌های پیش روی دانشمندان در زمان پرتاب مریخ نورد کنجکاوی بود که با موفقیت انجام شد.
 
کارهدایت و کنترل مریخ نورد کنجکاوی به وسیله متخصصان آزمایشگاه JPL ناسا در کالیفرنیای آمریکا انجام شده است. درطول سال‌ها مریخ نورد کنجکاوی به حرکت برسطح سیاره مریخ و ارسال تصاویر از مناطق مختلف سیاره پرداخته است. هدف از ارسال این مریخ نورد بررسی درباره وضعیت زمین شناسی سیاره مریخ، انجام برخی آزمایش‌ها و عکس برداری از سیاره سرخ بوده است.
 

ازجمله دستاورد‌های مریخ نورد کنجکاوی کشف عنصرمتان در دهانه گِیل (Gale) بوده است. این مریخ نورد درطول سال‌ها حدود ۱۵۴ کیلومتر بر سطح سیاره سرخ حرکت کرده است و دانشمندان امیدوار هستند با هدایت آن به سوی مناطقی ویژه از سیاره مریخ به نشانه‌هایی از حیات درگذشته‌های دور سیاره مریخ دست یابد.
 
در سپتامبر سال ۲۰۱۴ مریخ نورد کنجکاوی به پایه کوه منحصربه فرد و استثنایی شارپ رسید که ارتفاعی افزون بر ۵.۵ کیلومتر دارد و بر دهانه گیل قرار دارد. این کوه یکی از بلند ترین  کوه ها درمیان سیاره های فضایی درمنظومه شمسی است.
 
مریخ نورد کنجکاوی دارای شش چرخ از جنس آلومینیوم است که با آن برسطح سیاره سرخ حرکت می‌کند. اگرچه در ماه‌های اخیر به دلیل سال‌ها حرکت برسطح سیاره، چرخ‌ها دچار آسیب جدی شده اند؛ دانشمندان با کاستن از سرعت حرکت مریخ نورد در تلاش هستند تا طول بازه زمانی ماموریت آن را افزایش دهند.
 
دانشمندان امیدوارند با استفاده از داده‌های دریافتی از مریخ نورد کنجکاوی به حقایقی درباره علت دگرگون شدن سیاره مریخ از سیاره‌ای دارای آب به یک سیاره خشک و بسیار سرد دست یابند.

مریخ نورد کنجکاوی برای یک ماموریت ۶۸۷ روزه زمینی که حدود یک سال مریخی می‌شود به سیاره سرخ ارسال شده بود اما مدت‌ها پس از اتمام ماموریت خود به کاوش درسیاره مریخ می‌پردازد. در طول سال‌ها مریخ نورد کنجکاوی با انواع مشکل‌های نرم افزاری و سخت افزاری مواجه شد که دانشمندان از راه دور با استفاده از فرمان‌های نرم افزاری مشکل‌های آن را برطرف کردند.
 
منبع اصلی تولید انرژی درمریخ نورد کنجکاو مولد حرارتی رادیوایزوتوپ با نام اختصاری MMRTG است که مواد رادیواکتیو را به جریان الکتریسیته تبدیل می‌کند و به گفته کارشناسان تا ۱۴ سال می‌تواند منبع انرژی مریخ نورد را تامین کند.
 

دارای بودن منبع انرژی هسته‌ای سبب می‌شود تا در جریان توفان‌های سهمگین سیاره مریخ که سبب از کار افتادن مریخ نورد فرصت شود، کنجکاوی آسیب ندید و توانسته به ادامه ماموریت خود بپردازد.
 
کارشناسان امیدوارند تا زمان ارسال دو مریخ نورد جدید مارس ۲۰۲۰ و مریخ نورد اروپایی روسی اگزومارس با نام رزالیند فرانکلین در فوریه ۲۰۲۱ به سیاره سرخ، مریخ نورد کنجکاوی همچنان فعال بماند. هزینه پرتاب مریخ نورد کنجکاوی به سیاره مریخ حدود ۲.۵ میلیارد دلار برآورد شده است.
در دو ماموریت آتی ارسال مریخ نورد کارشناسان درنظر دارند به بررسی دقیق حیات باستانی برسطح سیاره سرخ بپردازند.
منبع:Space
انتهای پیام/

جشن ۷ سالگی مریخ نورد کنجکاوی در سیاره مریخ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.