قدم رنجه کردن پسته کرمان با کمی تاخیر/ آجیل عید رنگ پسته را خواهد دید؟

پسته کرمان امسال به دلیل تغییرات جوی و دمایی با کمی تاخیر به بازار خواهد آمد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، اواخر فصل تابستان که می‌شود مردم استان کرمان آماده برداشت محصولی خواهند بود که دانه‌های آن به طلای سبز معروف است.

قدم رنجه کردن پسته کرمان با کمی تاخیر/ آجیل عید رنگ پسته را خواهد دید؟

پسته ، یکی از محصولات مهم کشاورزی استان کرمان است که مردم آن را بیشتر به شهرستان رفسنجان می‌شناسند گرچه پسته پارسال بیشتر از هر سالی حواشی زیادی داشت، خیلی از مردم جای خالی آن را در آجیل‌های عید دیدند، این محصول به دلیل سرمازدگی در سال ۹۷ در استان کرمان برداشت آن تقریبا به صفر رسید و کشاورزان خسارات زیادی متحمل شدند. اما امسال شرایط پسته فرق کرده و به روز‌های خوش گذشته برگشته و کشاورزان آماده و امیدوار برای برداشت محصول آماده می‌شوند.

به روستای رباط  آمدیم یکی از مناطق شهرستان کرمان که در مسیر جاده کرمان به رفسنجان است،  باقری کشاورز زحمت کشی را دیدم که در کنار مزرعه با لبخند از ما استقبال کرد، از حال هوای این روز‌های درختان پسته گفت: ۳ هکتار سطح زیرکشت پسته دارم و خدا را شکر  امسال پسته شرایط خوبی دارد آماده هستیم تا محصول خود را از اواخر تابستان برداشت کنیم.

قدم رنجه کردن پسته کرمان با کمی تاخیر/ آجیل عید رنگ پسته را خواهد دید؟

در ادامه سفر خود به جوادیه فلاح یکی از روستا‌های نوق شهرستان رفسنجان آمدیم جایی که پسته‌های کهنسال و باغ‌های مرتب پسته را می‌بینید که زیانزد خاص و عام است.

 فلاح یکی از باغداران بزرگ این منطقه است که با اصول فنی و به روز باغ خود را با آبیاری تحت فشار تجهیز کرده است و از برداشت محصول بالای ۱۰۰ تن پسته سخن می‌گوید و اینکه پارسال به دلیل سرمازدگی محصولش به صفر رسیده بود و امسال شرایط خوب است.

باتوجه به تغییرات جوی حال پسته خوب است

به شهرستان زرند آمدیم، در اول شهر باغ‌های پسته زیادی را دیدیم و به سمت این باغ‌ها رفتیم، سرخی خوشه‌های پسته نشان از محصول زیاد امسال داشت و خرده مالکانی که درآمدشان همین پسته است وامسال را سال خوبی برای پسته می‌دانند.

  زارع از کشاورزان قدیمی و پسته کار گفت: نگران شرایط جوی هستم، پسته محصولی است که با جابجایی دما‌ها ضرر زیادی می‌بیند، ولی امسال با همه گرمای شدید باز هم حال پسته خوب است.

قدم رنجه کردن پسته کرمان با کمی تاخیر/ آجیل عید رنگ پسته را خواهد دید؟

عباس سعیدی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با اشاره به اینکه به دلیل سرمای زیاد در فروردین امسال پسته کمی دیرتر به بازار می‌آید گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۱۰۰ هزار تن پسته از دویست و ۱۲ هزار هکتار باغ‌های استان برداشت شود.

او افزود: امسال میانگین پسته خشک ۵۷۴ کیلوگرم در هر هکتار است.

سعیدی اظهار کرد: زمان برداشت پسته از اواخر مرداد شروع تا پایان مهر امسال ادامه دارد.

قدم رنجه کردن پسته کرمان با کمی تاخیر/ آجیل عید رنگ پسته را خواهد دید؟

کشت پسته انجام نمی شود

در ادامه پورخاتون مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با اعلام اینکه با توجه به شرایط آبی استان کرمان توسعه باغ‌های پسته توصیه نمی‌شود گفت: برای استفاده بهینه از منابع آبی استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری توصیه می‌شود.

پورخاتون با اشاره به اینکه برداشت پسته در استان به روش دستی انجام می‌شود اظهار کرد: در زمان برداشت پسته برای بیش از ۵۰ هزار نفر اشتغال صورت می‌گیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان بیان کرد: آفاتی که باعث از بین رفت پسته می‌شود شامل پسیل پسته، پروانه چوبخوار پسته، سن‌های زیان آور پسته و ... حوادث غیر مترقبه شامل سرمازدگی، گرمازدگی، تگرگ است.

او با اعلام اینکه با توجه به میزان تولید محصول و نیاز به نقدینگی جهت خرید پسته امسال تمهیدات لازم توسط صادر کنندگان انجام شود گفت: امسال محصول از کیفیت خوبی برخوردار است، اما از نظر کمی تولید بیشتر است.

قدم رنجه کردن پسته کرمان با کمی تاخیر/ آجیل عید رنگ پسته را خواهد دید؟

حالا امسال پسته با تمام خوب و بد‌های گذشته اش آماده می‌شود تا روانه ی بازار شود امیدواریم با کنترل قیمت‌ها مردم عادی هم بتوانند پسته بخرند و از این آجیل خوش مزه و پرخاصیت محروم نمانند.

گزارش از مرضیه کریمی افشار

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار