آزمایش تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت انجام شد

تلسکوپ فضایی جمیز وب یکی از اصلی‌ترین آزمایش‌های خود برای بررسی عملکرد آینه بازتابشی پیش از پرواز به فضا را با موفقیت پشت سرگذاشت.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، تلسکوپ فضایی جیمز وب در آخرین مراحل ساخت و تکمیل قرار دارد و دانشمندان امیدوار هستند تا سال ۲۰۲۱ بتوانند این تلسکوپ را به سوی ماموریت خود در فضا پرتاب کنند.
 

قراراست با توجه به ابعاد نسبتاً بزرگ تلسکوپ فضایی جیمزوب، با تعبیه نوعی سیستم از شیوه اریگامی برای بازکردن بخش‌های مختلف آن درفضا پس از جداسازی از موشک حمل کننده استفاده شود. کارشناسان ناسا به تازگی برای بررسی عملکرد آینه دیگر تعبیه شده در تلسکوپ فضایی آن را مورد آزمایش قرارداده اند. آینه‌های تلسکوپ فضایی جیمزوب به شکل لانه زنبور برروی بازو‌هایی بلند تعبیه شده اند.

آینه کوچک‌تر تلسکوپ هم نقش بسیار مهمی در جمع آوری نور از ۱۸ آینه اصلی تلسکوپ و متمرکز کردن پرتو نور دارد. به گفته محققان تلسکوپ فضایی جیمزوب قرار است جانشین تلسکوپ فضایی هابل درآینده شود و از آن برای مطالعه سیستم‌های خورشیدی و بررسی نحوه شکل گیری منظومه شمسی استفاده خواهد شد.
 

اکنون دو بخش تلسکوپ فضایی جیمزوب تکمیل شده است و درصورت اتصال دو بخش، کارساخت تلسکوپ به پایان خواهد رسید. کارشناسان اعلام کرده اند بررسی آینه کوچک تلسکوپ پیش ازاتصال دوبخش اصلی آن اهمیت فراوان داشت و انجام آزمایش موفقیت آمیز بوده است. تلسکوپ فضایی جیمزوب ابتدا قراربود درسال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شود اما به دلایل مختلف از جمله افزایش هزینه‌های ساخت، استفاده از چسب اشتباه در اتصال آینه‌ها و مواردی از این دست کارساخت آن تاکنون به طول انجامیده است.
 

به گفته کارشناسان دفعه آینده تلسکوپ جیمزوب درفضا مورد آزمایش بازشدن آینه کوچک خود قرار خواهد گرفت. وجود آینه جانبی و دوم در تلسکوپ فضایی جیمزوب اهمیت فراوان دارد و برای موفقیت آن لازم است. آینه کوچک درمقابل آینه‌های بزرگ قرار می‌گیرد و پس از متمرکز کردن پرتو‌های نور، آن‌ها را به داخل آینه‌های اصلی تلسکوپ و درنهایت ابزار‌های علمی قدرتمند درون تلسکوپ هدایت خواهد کرد. تلسکوپ فضایی جیمزوب، حاصل همکاری مشترک دانشمندان ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا است.

منبع: cnet
انتهای پیام/

دگرگونی شکل تلسکوپ فضایی برای بررسی عملکرد آینه بازتابشی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار