گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از نفربر‌های بومی/ (۴)

«نفربر براق»، اسب تیزپای نیروهای نظامی ایران+ تصاویر

نفربر‌ها یکی از انواع خودرو‌های تاکتیکی هستند که استفاده از آن‌ها در میدان‌های نبرد بسیار اهمیت دارد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نفربر نوعی خودروی زرهی جنگی است که برای حمل‌ونقل سربازان در میدان جنگ به کار می‌رود. نفربر‌ها معمولاً تنها به مسلسل مسلح هستند، اما ممکن است به سلاح‌هایی همانند موشک ضدتانک هدایت‌شونده (ATGM) یا خمپاره‌انداز هم مجهز باشند. در واقع نفربر‌ها برخلاف تانک‌ها و خودرو‌های جنگی پیاده‌نظام برای جنگ مستقیم طراحی نشده‌اند؛ بلکه برای حمل ایمن نیرو‌های نظامی به خط مقدم نبرد ساخته شده‌اند و سلاح آن‌ها برای دفاع از خود است.

مسئولان صنایع دفاعی کشورمان نیز در این عرصه همانند سایر عرصه‌ها پس از اینکه کشورمان در دوران دفاع مقدس تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفت، به فکر خودکفایی افتادند و انواع مختلف آن را طراحی و تولید کردند.
 
باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد طی مجموعه گزارش‌هایی، نفربرهای بومی و ساخت داخل را معرفی کند. 
 
در نخستین گزارش از این مجموعه، نفربر رخش را که یکی از نفربرهای تاکتیکی ساخت کشورمان است بررسی کردیم. این خودرو در صنایع شهید کلاهدوز که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صنایع دفاع است، طراحی و حوالی سال ۸۵ از آن رونمایی شد.
 
در دومین گزارش از این مجموعه هم   نفربر طلائیه   را بررسی کردیم که یک نفربر زرهی شنی‌دار فوق سبک ساخت صنایع شهید کلاهدوز یکی از شرکت‌های سازمان صنایع دفاع کشورمان است و در تاریخ سوم مهرماه سال ۹۱ با حضور سردار احمد وحیدی وزیر دفاع از آن رونمایی شد. این نفربر زرهی و چرخدار از یک تیربار ۱۴.۵ میلی‌متری مستقر در برجک متحرک استفاده می‌کند و قابلیت حمل دست‌کم ۸ سرباز دارد.
 
در سومین گزارش از این مجموعه به بررسی نفربر هویزه می‌پردازیم که یک نفربر زرهی شنی‌دار فوق سبک «هویزه» است و در روز سوم مهر سال ۹۱ همزمان با نفربر طلائیه و با حضور سردار وحیدی وزیر وقت دفاع وقت رونمایی شد. نفربر هویزه، با وزن کم، نگهداری ساده، امکان نصب سلاح و تجهیزات مختلف بر آن، قابلیت بکارگیری سریع و آسان، سرعت مناسب، استتار موثر و اختفای آسان، امکان حمل‌ونقل آسان و امکان حمل هوایی از طریق هواپیما و بالگرد، قابل بهره‌برداری در ماموریت‌های مختلف نیرو‌های مسلح است.
 
«نفربر براق»
 
در چهارمین گزارش به بررسی نفربر بُراق می پردازیم که گزارش کامل حاصل این بررسی را در ادامه مشاهده می‌خوانید.
 
«نفربر براق»
 
نفربر بُراق
 
نفربر بُراق یکی از نفربر‌های ساخت صنایع دفاعی کشور و از انواع نفربرهای دوزیست است که نسبت به سایر نفربر‌های هم‌رده خود از سطح حفاظت بیشتری برخوردار است. البته این مدل الهام گرفته‌شده از نفربرهای  BMP-1 روسی است.
 
«نفربر براق»
 
خط تولید نفربر بُراق
نفربر بُراق که سیستم حرکتی آن مبتنی بر شنی است، از تحرک بالا، قابلیت عبور از موانع و راه‌های ناهموار در سرعت‌های بالا و قابلیت انجام مانور‌های سنگین در سرعت بالا برخوردار است.
 
«نفربر براق»
بدنه این نفربر از آلیاژ فولاد با قطر ۵ تا ۱۹ میلیمتری ساخته شده است که توان مقاومت در برابر گلوله‌های ۱۲.۷ میلی‌متری را دارد. براق با ۱۳ تن وزن از موتوری دیزلی با شکل وی-۸ با قدرت ۳۳۰ اسب بخار، نیروی پیشران خود را تامین می‌کند و سرعتی معادل ۶۵.۵ کیلومتر بر ساعت را در جاده‌های هموار برای آن تولید می‌کند. بُراق همچنین قابلیت حمل ۱۲ سرنشین را دارد که از این تعداد یک نفر راننده، یک نفر متصدی مسلسل ۱۲.۷ میلیمتری (دوشکا) و ۱۰ نفر نیز سرنشین هستند.
 
«نفربر براق»
 
حداکثر برد نفربر بُراق در صورت پر بودن باگ‌های سوخت، ۶۲۵ کیلومتر است.
 
مدل‌های مختلف نفربر بُراق

این نفربر در انواع مختلفی ساخته شده است که دارای مدل‌های مختلفی از جمله نفربر فرماندهی، آمبولانس، مهندسی، مهمات‌بر، حامل موشک ضدتانک، حامل خمپاره، توپدار و انواع مدل دریایی است.
 
«نفربر براق»
 
بُراق فرماندهی  
این نوع از بُراق می‌تواند در نقش یک ایستگاه فرماندهی سیار در میدان نبرد عمل کند. این نفربر که از زره حفاظتی بهتری نسبت به دیگر مدل‌ها برخوردار است، می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در جهت سناریو جنگ و حفاظت از فرماندهان میدان جنگ بازی کند.
 
«نفربر براق»
 
بُراق خمپاره‌انداز
نمونه خمپاره‌انداز نفربر بُراق قابلیت حمل و شلیک خمپاره‌های ۱۲۰ میلی‌متری را دارد که می‌تواند در تمامی جهات معادل ۵۰ گلوله خمپاره را شلیک کند. قدرت تحرک و نرخ بالای شلیک خمپاره در نفربر خمپاره‌انداز براق، قابلیت منحصر به فردی را در نبرد‌های ناهم‌تراز و غیرمنظم ایجاد می‌کند.
 
«نفربر براق»

بُراق با موشک‌انداز ضدتانک طوفان
نمونه بعدی نفربر بُراق قابلیت نصب و حمل موشک ضدزره طوفان را دارد و به دلیل دوزیست بودن نفربر، قابلیت تحرک بالا و عبور از موانع، نوعی سایت متحرک موشک ضدتانک محسوب می‌شود.
 
«نفربر براق»
 
بُراق ضدهوایی
این نوع از نفربر بُراق با نام کبرا با امکان تجهیز به تیربار ضدهوایی ۲۳ میلی‌متری، توانایی عمل به عنوان یک واحد ضدهوایی را نیز دارد.
 
«نفربر براق»
 
بُراق آمبولانس
نوع دیگر از این نفربر با کاربری  آمبولانس  است که برای حمل‌ونقل سریع و تخلیه مجروحان در پشت خطوط درگیری طراحی و ساخته شده است. این نوع از بُراق به امکانات درمانی مانند دستگاه تنفس مصنوعی، اکوقلب، تجهیزات ارتوپدی، کمک‌های اولیه و تهویه مطبوع مجهز شده است. البته در این نوع کاربری چهار تخت برای حمل مجروح نیز تعبیه شده است.
 
«نفربر براق»
 
بُراق حامل مهمات 
علت نام گذاری
نام این نفربر از نام اسب پیامبر گرامی اسلام(ص) برگرفته شده است که طبق احادیث مربوط به داستان معراج، پیامبر اکرم(ص) در شهر مکه با سوار شدن بر بُراق معراج کرد و به مسجد الاقصی رفت.
 
کشورهای استفاده کننده
ایران و سودان هر دو از کاربران نفربر بُراق هستند.
 
«نفربر براق»
نفربر بُراق در رسانه‌های خارجی
پایگاه خبری تحلیلی GLOBALSECURITY طی گزارشی در روز هشتم اکتبر سال ۲۰۱۴ این نفربر و ویژگی‌های آن را تحلیل کرد و به مقایسه آن پرداخت.
 
موسسه تحقیقات صلح استکهلم هم در گزارشی این نفربر زرهی را تحلیل و بررسی کرده است.
 
انتهای پیام/
 

«نفربر براق» اسب تیزپای نیروهای نظامی ایران در پیکار با دشمنان + تصاویر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امید
۲۳:۲۰ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
خاستم بپرسم جدیدترین نفربر ساخته شده چیه و چه تعداد از اون ساخته شده؟
چون فکر کنم از نفربر براق ۳۵۰دستگاه ساخته شده که اصلا کافی نیست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۳۵ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
به مدیران ایران خودرو و سایپا هم سلام برسانید که اینهمه نو آوری و خلاقیت به خرج می دهند و با تولید صد در صد خودرو ها ی به روز و ایمن و کم مصرف و ارزان در داخل کشور صمیمانه به مردم خدمت می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۲۲:۱۴ ۰۸ بهمن ۱۳۹۸
یا علی مدد
Iran (Islamic Republic of)
اکبر اورمی
۰۹:۵۱ ۳۱ شهريور ۱۳۹۸
خسته نباشید دلاوران . ایکاش میشد میتوانستید آستین بالا بزنید وفکری به حال صنعت خودروساز بکنید تا ملت از این صنایع ظالم خودروسازی که خون مردم را بخاطر اشغالهایشان شیشه میکنند راحت بشوند شما که ماشین جنکی درست میکنید اسباب بازی برایتان کاری ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
خدا قوت پهلوانان خسته نباشید دلاوران
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۳:۰۰ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
الله اکبر
الله یارتون باشه زحمتکشان بی ادعای وطنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
جالب بود
آخرین اخبار