رئیس سازمان ملی استاندارد خبر داد؛

طراحی بسته های حمایتی برای تسهیل اخذ استاندارد و واردات مواد اولیه/ تدوین استاندارد مدیریت مبارزه با رشوه

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: سه بسته حمایتی برای تسهیل اخذ استاندارد و واردات مواد اولیه و ماشین آلات تولید و... طراحی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، نیره‌سادات پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد صبح امروز در جلسه شورای استاندارد آذربایجان شرقی که در استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه گام‌های مثبتی در حل بسیاری از مشکلات صنعتگران برداشته شده است اظهار داشت: در قانون جدید سازمان استاندارد که در پایان ۹۶ ابلاغ شد، هم نگاه درونی و هم نگاه بیرونی داریم تا محصول با کیفیت از تولیدکنندگان ایرانی در داخل کشور و دنیا عرضه شود.

او با تاکید بر اینکه این قانون مربوط به یک سازمان نیست و همه نهاد‌های دولتی و خصوصی باید همکار سازمان استاندارد باشند افزود: ما تمایل داریم بخش خصوصی به کمک سازمان استاندارد بیاید و همکاری بیشتری داشته باشیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد با انتقاد از اینکه با دستگاه‌های حاکمیتی در حوزه استاندارد، تولید، واردات و صادرات هماهنگی لازم را انجام می‌دهیم، ولی در اجرا، زیرمجموعه این نهاد‌ها به تفاهم‌ها عمل نکرده و بخشی‌نگری می‌کنند، ابراز داشت: بخشی‌نگری و تعصب به سازمانِ خود، در دستگاه‌ها زیاد است و به سختی هماهنگی با سایر دستگاه‌ها اجرایی می‌شود.


بیشتر بخوانید: صحبت های شنیدنی رئیس سازمان ملی استاندارد در مورد وضعیت استاندارد خودروهای ساخت داخل + فیلم


او با بیان اینکه با همه دستگاه‌های حوزه تجارت، جلسه هماهنگی تشکیل دادیم تا در حداقل زمان رسیدگی به فعالیت‌های مرتبط با واحد‌های تولیدی در جهت صادرات و واردات صورت گیرد، خاطر‌نشان کرد: با وزارت جهاد، وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد هماهنگ شدیم که فرآیند یکسانِ نمونه‌برداری و آزمایشات اجرایی شود و خروجی یکسانی داشته باشیم تا قانون بهتر اجرا شود.

پیروزبخت با اشاره به اینکه هنوز در ادارات این امر جا نیافتاده و هم سامانه‌ها به هم وصل نیستند، گفت: رئیس جمهور در یکی از جلسات هیئت دولت تاکید کردند که سامانه دستگاه‌ها به هم وصل شوند تا مشکلات صنعتگران و تجار در این زمینه حل شود که تا پایان سال اتفاق خوشایندی در کشور در این زمینه رخ می‌دهد.

او کوچک سازی دولت را از رویکرد‌های دولت دانست و ابراز داشت: بر این اساس قرار شد بخشی از وظایف ما به بخش خصوصی واگذار شود، اما هنوز با نیروی انسانی گذشته، چند برابر توان ما کار جدید ایجاد شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد، با بیان اینکه بیش از ۵۵ درصد ظرفیت پست‌های سازمان استاندارد خالی است، ولی وظایف این سازمان به شدت افزایش یافته است، گفت: سازمان جهانی ایزو چشم‌انداز‌هایی دارد که سازمان استاندارد باید به همه زمینه‌ها حتی حوزه حقوق شهروندی ورود یابد.

او ادامه داد: یکی از همین حوزه‌ها که باید وارد شده و استاندارد تدوین کند، استاندارد «مدیریت مبارزه با رشوه» است، لذا در این حد فعالیت سازمان استاندارد گسترده شده، ولی نیروی انسانی در حداقل است.

پیروزبخت با اشاره به اینکه سه بسته حمایتی برای تسهیل اخذ استاندارد و واردات مواد اولیه و ماشین آلات تولید و... طراحی شده است، ابراز داشت: در این بسته، اینکه از چه کسانی نمونه گرفته شود، در بازار نمونه برداری شود، مواد اولیه حد واسط و تجهیزات وارداتی سریع ترخیص شود و... پیش بینی شده که باید با یک دوره آموزشی به صنایع، از این تسهیلات تعیین شده استفاده کنند و تجار و تولیدکنندگان از کارشناسان و مدیران ما این موضوعات را مطالبه کنند.

پیروزبخت، راه و مسکن را از مواردی دانست که لزوم استاندارد آن در حقوق شهروندی تاکید شده است، اضافه کرد: شعار «استاندارد‌ها شهر‌ها را هوشمند می‌کند»، شعاری بود که از طرف ایزو به عنوان شعار روز جهانی استاندارد نامگذاری شده است، ولی استقبالی برای استانداردسازی شهرسازی صورت نگرفت.

او با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد موجب تحولاتی خوبی در کشور شده و اتفاقات جدیدی رخ داده است، گفت: سازمان در عرصه بین المللی هم فعالیت خوبی دارد که در بین ۱۶۳ کشور در مجمع «ایزو» رتبه ۲۱ را داریم که از بسیاری از کشور‌های پیشرفته بالاتر هستیم و یک عضو هیئت مدیره در ایزو داریم که در تاریخ استاندارد ایران بی سابقه بود.

انتهای پیام/ب

صحبت های رئیس سازمان ملی استاندارد در تبریز

برچسب ها: استاندارد ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار