در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تضعیف مدرسه‌ دولتی در سایه تنوع مدارس/ برترین‌های کنکور ملاک عمل نظام آموزشی نیستند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از تنوع مدارس گفت: این امر موجب تضعیف مدارس دولتی شده است.

تضعیف مدرسه‌ دولتی در سایه تنوع مدارس / برترین‌های کنکور ملاک عمل نظام آموزشی نیستندمیر حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر عملکرد مدارس دولتی بر نتایج کنکور دانش آموزان اظهار کرد: صحبت‌‌هایی مبنی بر اینکه مدارس دولتی به دلیل کم بودن تعداد برترین‌های کنکور در این مدارس ضعیف هستند مطرح می‌شود اما باید درباره این دیدگاه تجدید نظر کرد چرا که با چند نمونه اندک نمی‌توان درباره تمام مدارس اظهار نظر کرد.

وی ادامه داد: اگر طبق اظهارات یاد شده بخواهیم پیش رویم کسی که نفر اول کنکور می‌شود باید نفرات دوم و سوم هم از همان مدرسه یا منطقه باشند اما در عمل می‌بینیم چنین شرایطی وجود ندارد و برترین‌ها از شهرهای مختلف کشور هستند.

میرزاده با تاکید بر اینکه برترین‌های کنکور حاصل تلاش فردی خود را می‌بینند، تصریح کرد: این افراد اگر در مدارس دیگر شهرها هم تحصیل می‌کردند نتایج قابل قبولی داشتند بنابراین این استدلال که مدارس دولتی به دلیل نداشتن کیفیت لازم نتیجه قابل قبولی دریافت نکردند درست نیست.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: برخی مدارس هم دانش آموزان را بر اساس فیلترهای خاصی از نظر علمی گزینش می‌کنند در نتیجه در کنکور نتایج بهتری کسب می‌کنند؛ بر همین اساس نمی‌توان تنها یک عامل را به عنوان معیار عملکرد نظام آموزشی انتخاب کرد.


بیشتر بخوانید: انفعال آموزش و پرورش در گرفتن بودجه برای تعیین تکلیف حق التدریس‌ها / ۶۰ درصد رتبه های برتر کنکور تهرانی‌ها بودند


عملکرد معلمان در مدارس مختلف یکسان است

میرزاده تصریح کرد: معلمان چه در مدارس دولتی و چه غیر دولتی عملکرد مشابهی دارند و علت را باید در عوامل موثر دیگری جستجو کرد.

وی با انتقاد از وجود انواع مدارس در کشور اظهار کرد: تنوع مدارس بسیار بالاست و همین موضوع باعث می‌َشود تا مدارس دولتی تضعیف شوند در نتیجه باید این نقیصه را بر طرف کنیم و تمام تلاش خود را برای کاهش تنوع مدارس به کار گیریم.

ورود مجلس به موضوع ساماندهی  تنوع مدارس 

میرزاده از ورود جدی مجلس با همکاری سازمان پژوهش‌ها برای ساماندهی موضوع تنوع مدارس خبر داد و گفت: این موضوع را به طور جدی دنبال می‌کنیم چرا که متاسفانه بعد از انقلاب و فارغ از دولت‌های حاکم بر کشور روز به روز تعدد مدارس بیشتر شده است حتی در مواردی مشاهده می‌کنیم در فضاهای نو ساز بیش از آنکه به وجود مدارس دولتی توجه شود مدارس دولتی بنا شده‌اند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه به طور کلی باید دو نوع مدرسه دولتی و غیر دولتی داشته باشیم تصریح کرد: علاوه بر مجلس آموزش و پرورش هم از وجود این مدارس گلایه دارد و به دنبال کاهش این تعدد است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
India
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
توی حوزه تحصیل و تربیت برای آیندگان این مملکت الان با تمام اقتدار حرف اول و آخر رو پول میزنه. این یعنی نابودی توسعه و پیشرفت تنها حوزه ای که آموزش و پروش وظیفه داره بالاترین سطح علمی رو رایگان و مطابق خاست و نیاز نظام و جامعه و تحصیل کنندگان ارائه بده بدون گرفتم یک ریال. ولی میتونه در قبال این سرویس مطالبات حتی بعد از پایان دوره اونم نه پولی بلکه کارکردی داشته باشه برا یه مدت معین و یا از درآمد شخص مالیات اون رو بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۳:۴۰ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
به مدارس دولتی دولت اهمیت نمیده!نه سرانه ای نه چیزی .ولی در مدارس شاهد و نموه دولتی و امثال اینها به راحتی سالی 200 تا 400 میلیون تو حسابشون هست
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۲۹ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
ضعیف جلوه دادن مدارس دولتی سیاست دولت است تا مردم از مدارس غیر انتفاعی با معلمان بیسواد و بی تعهداستفاده کنند ولا غیر
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۰:۱۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
نخیر جناب هیچم اینطور که شما فکر میکنی نیست مدارس دولتی بسیار ضعیف هستن حتی از اون چه که فکر کنی درمورد چیزی که علمی ندارید لطفا اظهار نظر نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
وقتی یک دکتر معلم در آموزش و پرورش ۳ میلیون حکمش هست در مقایل یک دکتر معلم در وزارت علوم با همان مدرک ۹ میلیون حکمش هست از آموزش و پرورش چه انتظاری میرود.
Iran (Islamic Republic of)
جهانگیر روحانی
۱۱:۳۶ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
وجود مدارس خاص خیانت به نظام آموزشی و نسل آینده است. همانطور که برچسب زدن به یک دانش آموز که «تو دانش آموز ضعیفی هستی» غلط است برچسب زدن به یک دانش آموز که « تو دانش آموز بسیار باهوشی هستی و یک نخبه می باشی» بسیار خطرناکتر است چون این دانش آموز در آینده خود را یک تافته جدابافته از جامعه تصور می کند و روحیه انتقادپذیری نخواهد داشت زیرا خود را از افراد دیگر باهوش و عاقل تر تصور می کند . درست مانند بعضی از مسئولین فعلی !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
غفلت دولت از آموزش وپرورش علنی است
Iran (Islamic Republic of)
ابوذر
۱۱:۲۸ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
مدارس غیرانتفاعی فقط و فقط پول براشون مهمه وبس...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
مافیا نمی گذارد تنوع مدارس از بین برود این شرایط اصلا زیبنده نیست
Iran (Islamic Republic of)
دبیر فیزیک
۱۰:۴۷ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
به نظر من ایجاد مدارس تیزهوشان نمونه شاهد و غیرانتفاعی و مدارس بسیج اشتباه بسیار بزرگی است که ا پ انجام داده در زنجان از هیچ مدرسه دولتی کسی در رشته تجربی رتبه زیر 7000 نیاورده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
اصلا هر دولتی سر کار میاد به دنبال تضعیف اموزش و پرورش است
چون نگاه انها به اموزش و پرورش نگاه یک سازمان مصرفی است
در حالیکه صاحب منصبان به راحتی هزاران ملیارد اختلاس می کنند و به کانادا می گریزند
ولی دوست ندارند یک ریال برای تجهیز مدارس دولتی هزینه کنند و امکانات ان را به روز نمایند
در مدارس دولتی دانش اموزان برای کمترین امکانات مثلا میز و نیمکت کلاس به علت فرسوده بودن بسیار اذیت می شوند که اصلا انگیزه ی درس خواندن را از دست می دهند مخصوصا در مناطق کم برخوردار
United States of America
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
یادمه مدارس زمان ما سرتاسرکشورفقط دولتی بودکلاه خودراقاضی کنیم ببینیم آیابارسوادوتربیت اخلاقی درمدارس سابق بهتربودیامدارس فعلی؟ که بنظرم تبدیل به بنگاه های کسب پول ودرآمدو فروش جزوه یاکاغذحالا شده؟یادمه معلمهای دهه شصت آنقدرازخود گذشتگی وتعهدداشتندکه درعین سختگیری ازوقت خودشون اختصاص می دادندبه مروردرس دانش آموزانی که یادگیری کم وضعیفی داشتندوتادرس رویادبچه هانمیدادنداصلا دست بردارهم نبودند! تحت نام کلاسهای جبران یاتقویتی وجالبه که بابت برگذاری کلاس هاهیچ پولی ازهیچ کسی نمی گرفتند
آخرین اخبار