عضو انصارالله: دروغ بودن هدف تجاوز به یمن برملا شد

«محمد البخیتی» با اعلام اینکه تحولات عدن دروغ بودن هدف تجاوز به یمن را برملا کرد، خواستار احیای گفتگوی میان یمنی‌ها شد.

عضو انصارالله: دروغ بودن هدف تجاوز به یمن برملا شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره، با اشاره به درگیری مزدوران در عدن گفت دروغ بودن هدف تجاوز به یمن برملا شد.

او درباره درگیری‌ها در عدن گفت: اگر جزئیات را کنار بگذاریم، امروز دو واقعیت مهم آشکار شد. واقعیت اول این است که دروغ بودن هدف تجاوز به یمن و محاصره این کشور به بهانه حمایت از دولت منصور هادی، برملا شد. امارات و متحدانش در یمن، آنچه را که از مشروعیت منصور هادی در عدن باقی مانده بود، با همدستی عربستان از بین بردند. این مسئله کاملا آشکار شده است. واقعیت دوم، پدیدار شدن قدرت‌های جدیدی در صحنه یمن یعنی شورای انتقالی جنوب است.

این عضو انصارالله در ادامه افزود: باید نگاهی واقع‌بینانه و عملگرایانه به اوضاع داشته باشیم. ما با جنگ در یمن و تعدد حکومت‌ها روبرو هستیم که هر یک بخشی از کشور را در کنترل خود دارند. در این شرایط باید چه اقدامی صورت داد؟ باید طرف‌های اصلی در یمن که حضور میدانی دارند یعنی انصارالله، کنگره مردمی، حزب اصلاح و شورای انتقالی باید برای توقف درگیری‌ها در همه جبهه‌ها با یکدیگر رایزنی کنند و سپس گفتگو برای تشکیل حکومت انتقالی و جایگزین آغاز شود.

البخیتی اضافه کرد: تجاوزگری علیه یمن و محاصره ظالمانه این کشور باعث قتل ده‌ها هزار نفر و مرگ صد‌ها هزار نفر بر اثر گرسنگی و سوء تغذیه و کمبود دارو شده است. همه این اقدامات به بهانه حمایت از مشروعیت دولت منصور هادی صورت گرفت. همدستی عربستان با امارات در حمایت از آنچه در عدن رخ می‌دهد، آشکار است و امروز هیچ کسی در عدن پرچم یمن را برافراشته نمی‌کند.

او در پاسخ به سوالی درباره امکان مذاکره انصارالله با عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، افزود: منصور هادی نه مستقل و نه دارای قدرت است. پیش از این حوادثی که در عدن رخ داد، این مسئله مشخص بود. منافع منصور هادی و اطرافیانش آن است که جنگ و بحران ادامه یابد، زیرا هر نوع راه حلی مستلزم تشکیل حکومت انتقالی و جایگزین دولت هتل‌ها در ریاض و جایگزین دولت نجات ملی در صنعا و جایگزین هر حکومت دیگری در عدن و مارب است. حکومت انتقالی باید از همه طرف‌ها تشکیل شود. جامعه جهانی که مدعی حمایت از دولت منصور هادی است، دروغ می‌گوید و منافقانه عمل می‌کند تا منافعش در یمن محقق شود. هر یمنی هم که به آن‌ها اعتماد کند، احمق است. ننگ‌آور است که کمیته چهارجانبه بین‌المللی برای بررسی تحولات یمن که در واقع برای بررسی تحقق منافعشان در یمن است، تشکیل جلسه می‌دهد، اما ما طرف‌های یمنی با یکدیگر گفتگو نمی‌کنیم. حزب اصلاح همچنان بر حمایت از مشروعیت منصور هادی اصرار دارد. باید واقع بین باشیم.

این عضو دفتر سیاسی انصارالله در ادامه گفت: آنچه در عدن رخ داد، درست بودن سخنان و دیدگاه ما را ثابت کرد. ما از احیای گفتگو‌های سیاسی داخلی و بازگشت طرف‌های سیاسی یمن پای میز مذاکره حمایت می‌کنیم. گفتگو‌ها باید یمنی-یمنی باشد. اما آن‌ها بر تکیه کردن به طرف‌های خارجی و مذاکره زیر نظر بیگانگان اصرار داشتند.

او اعلام کرد: شاهد تحولاتی در یمن هستیم که باید به سود ما یمنی‌ها باشد. امارات می‌گوید به صلح بر راه حل نظامی اولویت می‌دهد. خبر‌هایی درز کرده است که می‌شنویم که ممکن است تغییراتی در موضع عربستان ایجاد شود، اما این تغییر رسمی نیست. اگر یمنی‌ها با یکدیگر به توافق برسند، همه جهان برای راضی کردن ما تلاش خواهند کرد. اگر حزب اصلاح تهدید کند از جبهه‌های مرزی عقب‌نشینی خواهد کرد، عربستان تسلیم آن خواهد شد. می‌گوییم که جنگ کافی است و باید به توافق برای آتش بس فراگیر در همه جبهه‌ها در یمن دست پیدا کنیم. بدون شک ما از جدا شدن جنوب یمن حمایت نمی‌کنیم. ملت یمن خواهان تحقق صلح است.

انتهای پیام/

برچسب ها: یمن ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار