رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

شفافیتی در تخصیص حق‌آبه‌های مرزی وجود ندارد

کلانتری گفت: در قوانین بین المللی برای آب‌های مرزی هیچ گونه شفافیتی وجود ندارد و کشور‌های بالادست و پایین دست نیز برای آب‌های خود حق و حقوقی قائل هستند.

شفافیتی در تخصیص حق‌آبه‌های مرزی وجود نداردبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری ضمن تبریک روز خبرنگار، رسالت خبرنگاران را خبررسانی درست و شفاف سازی دانست و گفت: اذهان عمومی بیشتر به سمت خبر‌هایی می‌رود که خبرنگاران بیشتر به آن‌ها پرداخته‌اند.

او درباره احداث سد ایلسو افزود: دولت ترکیه از زمان جنگ ایران و عراق، پیرو برنامه‌های خود ساخت شبکه‌های سدی را آغاز کرد و بیش از ۵۰ میلیارد مترمکعب از آب‌های خروجی خود را مهار کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در قوانین بین المللی برای آب‌های مرزی هیچ گونه شفافیتی وجود ندارد و کشور‌های بالادست و پایین دست نیز برای آب‌های خود حق و حقوقی قائل هستند، همان طور که در شرق کشور در کشور افغانستان و در غرب در کشور عراق با آن مواجه هستیم.


بیشتر بخوانید: چرا دستگاه‌های ذی ربط تاکنون به ساخت سد ایلسو واکنش نشان نداده اند؟


کلانتری با بیان اینکه هر کشور به خود حق می‌دهد که هر چقدر که می‌خواهد از آب‌های مرزی استفاده کند، تصریح کرد: ترک‌ها ساخت سد ایسلو را حق خود می‌دانند و این به علت عدم شفافیت در قوانین بین المللی آب‌های مرزی است و در این میان وزارت خارجه کشورمان برای گرفتن حق‌آبه تلاش می‌کند.

او با تأکید بر اینکه اثرات زیست محیطی مربوط به ساخت سد ایلسو در پایین دست مشخص است، افزود: حدود ۵۰۰ میلیارد متر مکعب حق‌آبه باید از اروند رود عراق به ایران وارد شود که اگر با ساخت این سد یک متر مکعب از حجم آب کم شود، بر روی محیط زیست اثرگذار خواهد بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با پاکسازی تالاب انزلی گفت: تقریبا بیش از ۸۵ درصد تالاب انزلی از رسوبات پر شده است که مطالعات اولیه برای پاکسازی و احیای این تالاب در دانشگاه تهران انجام شده است.

کلانتری تصریح کرد: برای پاکسازی و احیای تالاب انزلی حدود ۵۰ میلیارد تومان باید هزینه می‌شد که نه امکان فیزیکی و نه مالی آن وجود داشت و تنها بررسی‌های علمی آن انجام شده است.

او ادامه داد: باید حدود ۷۰۰ میلیون تن رسوبات (یعنی حدود ۳۵ میلیون تریلی) از تالاب انزلی خارج شود.


بیشتر بخوانید: آیا پاکسازی تالاب انزلی با بایوجمی سرطان زاست؟


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اجرای آزمایشی موفق استفاده از تکنولوژی برای پاکسازی چند استخر پرورش ماهی در سال ۹۶ گفت: پس از آزمایشات اولیه مقرر شد در ۴ بخش از یک محیط ۵۰ تا ۲۰۰ هکتاری از اکسید تیتانیوم و نانو استفاده شود تا در صورت موفقیت آمیز بودن آن، از این روش در تالاب نیز استفاده کنند.

او افزود: دادستان انزلی بدون آگاهی از این موضوع، این اقدام را غیر علمی دانست و از فعالیت در تالاب جلوگیری کرد، این آزمایش به هیچ وجه خطرناک نیست و هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره صنایع آلاینده در منطقه عسلویه گفت: صنایع عسلویه از جمله پتروشیمی و پالایشگاه‌ها آلاینده هستند.

کلانتری تصریح کرد: براساس قانون هوای پاک، صنایع آلاینده باید یک درصد از مالیات مربوط به تولیدات خود را به شهرداری اختصاص دهند.

او با اشاره به اینکه اگر این مالیات‌ها پرداخت شوند، سالی ۴۰۰ میلیارد تومان می‌شود، افزود: براساس قانون ششم جرایم صنایع آلاینده نباید مرز استانی داشته باشد، چرا که مبلغ خسارات را تنها به استان بوشهر تخصیص می‌دادند و سایر استان‌ها مانند فارس و هرمزگان به این موضوع اعتراض کردند، چرا که آلاینده‌ها به این استان‌ها نیز وارد می‌شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: باید قانون جدول جرایم صنایع آلاینده تغییر کند که اصلاح قانون تا پایان مرداد ماه صورت می‌گیرد.

کلانتری در خصوص اقدامات سازمان محیط زیست برای مقابله با ریزگرد‌ها گفت: ریزگرد‌ها یک شبه به وجود نیامده‌اند، از زمانی که سیستم مهار آب‌های جاری در جهت توسعه پایدار سدسازی آغاز شد، این پدیده نیز به وجود آمد.

او افزود: با ساخت سد‌ها حقی برای طبیعت قائل نشدیم، فکر کردیم اگر رودخانه‌ها مهار شوند و به کشاورزی بپردازیم، مشکلاتمان کمتر می‌شود، طبق توافقی که در ریو صورت گرفت، کشور‌ها تنها باید ۴۰ درصد از آب‌های خود را استفاده کنند، این در حالی است که در ایران ما از تمام آب‌های خود استفاده می‌کنیم.

کلانتری گفت: بخش عمده ریزگرد‌های کشور به دلیل نگرش‌های غیر علمی است، سال جاری ۱۰۰ میلیون دلار اعتبار برای مبارزه با ریزگرد‌ها اختصاص داده شد که این رقم سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: برای مقابله با گرد و غبار در جنوب کشور حدود ۲۱ هزار هکتار نهال کاری شده است که ۹ هزار هکتار آن (۶ هزار هکتار به دلیل وقوع سیل و ۳ هزار هکتار به دلیل گرما) نابود شدند و در جازموریان نیز به دلیل اتمام اعتبار اقدامی صورت نگرفت.

او افزود: در قسمت جنوب شرقی نیز قرار بود سالیانه ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب وارد هامون شود که تنها ۳ میلیون متر مکعب حق‌آبه اختصاص یافت، امسال به دلیل بارش‌ها ۲ میلیارد مترمکعب آب وارد هامون شد و آن را زنده کرد.

کلانتری ادامه داد: همچنین در مناطق (شن‌های روان) مستعد مالچ پاشی اقدامات لازم انجام شده است.

او با اشاره به انتقال آب از دریاچه وان به دریاچه ارومیه گفت: دریاچه وان در نزدیکی مرز ایران و ۴۵۰متر بالاتر از دریاچه ارومیه قرار دارد و فاصله آن با دریاچه ارومیه ۱۶۰ کیلومتر است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: افزایش ارتفاع آب دریاچه وان، مشکلاتی را برای اکوسیستم دریاچه به وجود آورده و اکنون شرایط دریاچه بی هوازی شده است، به همین دلیل دولت ترکیه برای کاهش مشکلات دریاچه خواستار انتقال آب به ایران شده است.

کلانتری با اشاره به اینکه PH آب دریاچه وان بسیار بالاست و دریاچه ارومیه نیز سختی بالایی دارد، گفت: با بررسی‌ تغییرات شیمیایی ترکیب آب‌ها مشخص شد که هیچ مشکلی برای رهاسازی وجود ندارد.

او افزود: براساس توافقات صورت گرفته بین ایران و ترکیه، مقرر شد که سالیانه ۲ میلیارد مترمکعب آب دریاچه وان وارد دریاچه ارومیه شود.

معاون رئیس جمهور در خصوص تعطیلی مدارس طبیعت گفت: مدارس طبیعت به دلیل سه مشکل تعطیل شدند. مشکل اول این مدارس غیرقانونی و فاقد مجوز رسمی بودن آن‌هاست که اگر دانش آموزان آسیبی می‌دیدند باید رئیس سازمان دیه آن‌ها را می‌پرداخت یا به زندان می‌رفت.

کلانتری با اشاره به مشکل دوم تأسیس مدارس طبیعت تصریح کرد: براساس فتوای مراجع تأسیس این مدارس غیر شرعی بود و مراجع تشخیص دادند این مدارس ایدئولوژی غیر دینی داشتند، چون سگ و گربه در این مدارس خواهر و برادر می‌شدند و بر اساس این حکم اگر قانونی هم بود باید تعطیل می‌شدند.

به گفته کلانتری مشکل سوم این مدارس عضویت دو نفر از موسسان این مدارس در حزب توده بود که صلاحیت این کار را نداشتند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مدیریت پسماند در شمال کشور گفت: در حال حاضر به علت برخی از اشتباهات مربوط به محاسبه جمع آوری پسماندهای شمال کشور در سال‌های گذشته، با معضلاتی رو به رو هستیم.

او افزود: هزینه تولید برق از پسماند در شمال کشور نسبت به جنوب بیشتر است و باید با پسماند مبارزه کنیم.

به گفته کلانتری مشکل سازمان محیط زیست، تولید برق از پسماند نیست، بلکه شیرآبه‌هایی است که جان هر موجود زنده‌ای را می‌گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اخذ مالیات پسماندهای مربوط به کالاهای وارداتی، گفت: برخی از کالاهای وارداتی پسماندهای خطرناکی تولید می‌کنند که باید در قبال آن‌ها نیم درصد مالیات اخذ شود.

کلانتری تصریح کرد: مالیات اخذ شده از کالاهای وارداتی در اختیار وزارت کشور قرار می‌گیرد، اما نظارت بر پسماندهای آن‌ها بر عهده سازمان محیط زیست است.

او با اشاره به تخریب جاده الموت به تنکابن و خسارات زیست محیطی آن افزود: با توجه به تخریب زیست محیطی این جاده و نبود ارزیابی‌های زیست محیطی، این طرح هم اکنون متوقف شده است.

کلانتری با بیان اینکه برای تأسیس این جاده جنگل‌ها را نیز نابود کرده‌اند، گفت: براساس تفاهم‌های صورت گرفته میان سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت راه و شهرسازی، مقرر شد که وزارت راه بر اجرای پیشنهادات محیط زیست عمل کند و از تخریب آن جلوگیری کند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: برای احداث این جاده حدود ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده بود که به دلیل نداشتن ارزیابی زیست محیطی متوقف شد.

او افزود: وزارت نیرو مکلف است که آب شرب مورد نیاز مردم را تأمین کند، با این وجود پیش بینی می‌شود ۱۹۳ هکتار از جنگل‌ها زیر آب روند که براساس تعریف این جاده باید ۱۰ برابر جنگل کاری شود.

انتهای پیام/

توضیحات رئیس سازمان محیط زیست درباره احداث سد ایسلو در ترکیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار