دبیر جشنواره ادبی چهلچراغ در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

مکان برگزاری جشنواره ادبی چهلچراغ مشخص نیست/لزوم تولید اثر درباره منافقان

اسماعیلی گفت: انجمن قلم ایران با مجمع ناشران انقلاب اسلامی برای تولید اثر در زمینه انقلاب و منافقان همکاری می کنند.

هنوز مکان برگزاری جشنواره ادبی چهلچراغ مشخص نیست/ توافق انجمن قلم ایران با مجمع ناشران انقلاب اسلامی در حوزه تولید اثر

رضا اسماعیلی دبیر جشنواره ادبی چهلچراغ در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص این جشنواره ادبی گفت: هم اکنون با نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای برگزاری اختتامیه جشنواره های ادبی چهلچراغ در یکی از سالن های این نهاد  مذاکره می کنیم تا بتوانیم این مراسم را تا پایان شهریور ماه سال جاری برگزار کنیم.

وی افزود: به دلیل اینکه سالن انجمن قلم ایران برای  برگزاری جشنواره ادبی چهلچراغ کوچک است ترجیح دادیم مراسم را در یکی از سالن های نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار کنیم البته سالن های حوزه هنری هم گزینه دیگر ما برای مکان برگزاری اختتامیه جشنواره است اما هنوز مکان برگزاری جشنواره ادبی چهلچراغ مشخص نشده است.

دبیر جشنواره ادبی چهلچراغ  با بیان اینکه کتاب اول جشنواره ادبی چهلچراغ که شعرهای برگزیده جشنواره را دربرمی گیرد منتشر شده، اظهار کرد: کتاب دوم جشنواره ادبی چهلچراغ که داستان های برگزیده جشنواره را دربرمی گیرد زیر چاپ است و هنوز منتشر نشده است که این کتاب هم تا زمان برگزاری مراسم اختتامیه منتشر خواهد شد و اسامی چهل برگزیده ای که قرار است در جشنواره ادبی چهلچراغ از آن ها تقدیر شود، مشخص شده است.

وی با اشاره به اینکه جوایز برگزیدگان شهرستانی جشنواره ادبی چهلچراغ به دلیل هزینه های بالای رفت و آمد به تهران برای آن ها از طریق پست ارسال می شود،گفت: تنها برگزیدگان تهرانی در مراسم اختتامیه جشنواره ادبی چهلچراغ حاضر می شوند و جوایزشان را در این مراسم دریافت می کنند. 

اسماعیلی با بیان اینکه آثار ادبی در حوزه انقلاب اسلامی بسیار کم منتشر شده است، گفت: دلیل این موضوع این است که پس از وقوع انقلاب اسلامی جنگ تحمیلی روی داد و دفاع مقدس موضوع تولید آثار زیادی در این حوزه شد.

وی بیان کرد:سال گذشته فراخوانی را با موضوع چهل سالگی انقلاب اسلامی منتشر کردیم که این فراخوان به دلیل کمبود آثار ادبی در حوزه انقلاب اسلامی منتشر شد.

دبیر جشنواره ادبی چهلچراغ ادامه داد: کارهای قابل قبول و تاملی به دبیرخانه جشنواره ادبی چهلچراغ رسید که هنوز به بسیاری از موضوعات انقلاب اسلامی در آثار ادبی پرداخته نشده است و با برگزاری یک برنامه تحت عنوان جشنواره ادبی چهلچراغ نمی توان حق مطلب را ادا کرد. برای همین برگزاری این جشنواره را مبدا حرکت برای تولید آثار ادبی در حوزه انقلاب اسلامی درنظر می گیریم و به هر موضوع انقلاب اسلامی جداگانه خواهیم پرداخت که از نمونه های این کار می توان به انتشار فراخوان برای تولید اثر با موضوع واقعه مسجد گوهر شاد و محصول این فراخوان در قالب کتاب شعر دو جلدی اشاره کرد. 

وی با بیان اینکه می توان تاریخ انقلاب اسلامی را با دعوت از شاعران و نویسندگان برای خلق اثر در این حوزه بازخوانی  و آثار فاخری در این حوزه منتشر کنیم، تصریح کرد: متاسفانه در ادبیات به طور جدی به موضوعاتی مانند منافقان پرداخته نشده است و از این به بعد باید تمام نهادهای فرهنگی کمر همت ببندند و با همکاری مجمع ناشران انقلاب اسلامی به انتشار اثر در این موضوعات بپردازند چرا که اگر دوباره وقایع انقلاب اسلامی از جمله قیام ۱۹ دی ماه روایت شوند این تاریخ فراموش نخواهد شد.

دبیر جشنواره ادبی چهلچراغ ادامه داد: آثاری که درباره انقلاب اسلامی نوشته شده است به دو تا سه هزار عنوان کتاب می رسد که با همکاری  با مجمع ناشران انقلاب اسلامی از نویسندگان یا شاعران این کتاب ها می خواهیم برای تجدید چاپ کتاب اقدام کنند.

اسماعیلی گفت: به برخی شاعران و نویسندگان سفارش می دهیم آثاری را در حوزه انقلاب اسلامی ایران تولید کنند چرا که برگزاری جشنواره ادبی چهلچراغ آغاز راه بود و اگر سایر نهادهای فرهنگی به انجمن قلم ایران کمک کنند می توانیم طرح هایمان را در زمینه تولید اثر ادبی با موضوع انقلاب اسلامی اجرا کنیم و تاریخ انقلاب اسلامی را از مجهوریت، بیرون بیاوریم.

انتهای پیام/ 

توافق انجمن قلم ایران با مجمع ناشران انقلاب اسلامی در حوزه تولید اثر

برچسب ها: ادبیات ، شعر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار