آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شهر انوشیروان ساسانی/ بزرگترین سنگ نبشته جهان در کجا قرار دارد؟ + فیلم و تصاویر

یکی از استان‌های دیدنی کشورمان در گذشته به عنوان دروازه آسیا شناخته می‌شد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ارنست امیل هرتسفلد، باستان‌شناس و ایران‌شناس آلمانی که به دعوت دولت وقت از سال ۱۹۲۵ تا سال ۱۹۳۴ در ایران بود، نوشته است: کرمانشاه در سده ۱۹ میلادی به دروازه آسیا شهرت داشته‌ است. این استان کشورمان هم‌اکنون نیز در مسیر بزرگراه ۲ آسیا قرار گرفته است. بزرگراه ۲ آسیا بزرگراهی است که دنپاسار (کشوری در استان بالی کشور اندونزی) را به مرز خسروی (یکی از پایانه‌های رسمی و بین‌المللی غربی ایران) وصل می‌کند. بنابراین استان کرمانشاه هم‌اکنون نیز همچون گذشته اهمیت جغرافیایی زیادی دارد.

کرمانشاه با ۱۴ شهرستان، ۳۵ شهر، ۳۱ بخش و ۸۴ دهستان جاذبه‌های تاریخی بی‌شماری را در خود جای داده است. شهر‌های استان کرمانشاه با نام‌های کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، جوانرود، کنگاور، سر پل ذهاب، سنقر، هرسین، صحنه، پاوه، روانسر، گیلانغرب، قصر شیرین، تازه‌آباد، کرندغرب، بیستون، گهواره، کوزران، ریجاب، نودشه، شاهو، بانه‌وره، سرمست، گودین، نوسود، باینگان، ازگله، حمیل، قلعه، سطر، رباط، هلشی، میان‌راهان، شروینه، نفت‌شهر و سومار شناخته می‌شوند.

از جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه می‌توان به بقعه بابا یادگار اشاره کرد. این بقعه در روستای زرده شهرستان دالاهو قرار گرفته است. از جاذبه‌های گردشگری دیگری که در روستای زرده قرار گرفته است، می‌توان به بقایای دیوار و محوطه‌های داخلی قلعه یزدگرد اشاره کرد. مجموعه بنا‌های یادمانی قلعه یزدگرد در دوره‌های اشکانی و سیاسی ساخته شده‌اند.

بزرگترین سنگ نبشته جهان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه است. این سنگ‌نبشته که در دوره هخامنشیان خلق شده در سی کیلومتری شهر کرمانشاه قرار گرفته است.

سنگ‌نبشته بیستون در سال ۲۰۰۶ به عنوان یک میراث جهانی شناخته شد.

دروازه آسیا کجاست؟ +تصاویر

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه با نام طاق بستان شناخته می‌شود. این جاذبه گردشگری مجموعه‌ای از سنگ نگاره‌ها و سنگ نوشته‌های دوره ساسانی است و در قرن سوم میلادی ساخته شده است.

لانه ماران نیز در استان کرمانشاه قرار گرفته است. این منطقه با نام تالاب هشیلان شناخته می‌شود در اصل لانه ماران معنای لغوی هشیلان است. تالاب هشیلان تا به امروز به کنوانسیون جهانی رامسر (کنوانسیون مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی) نپیوسته است.

گوردخمه‌های اسحاق‌وند و سرخ‌ده نیز جاذبه گردشگری استان کرمانشاه هستند.

گوردخمه سرخ‌ده در دوره ماد‌ها ساخته شده و برخی از باستان‌شناسان آن را متعلق به گئومات مغ دانسته‌اند. گئومات سومین پادشاه هخامنشیان بود.

اگر به استان کرمانشاه سفر می‌کنید، بازدید از تندیس هرکول را نیز در برنامه خود قرار بدهید. این تندیس در دوره سلوکیان و همزمان با فتح ماد توسط اشکانیان، ساخته شده است.

سر تندیس هرکول دو بار دزدیده و مجدداً کشف شد؛ بنابراین مسئولان میراث فرهنگی ترجیح دادند که سر اصلی تندیس را در گنجینه میراث فرهنگی کشور قرار دهند و سردیسی از جنس سنگ آهک را جایگزین آن کنند.

مسجد عمادالدوله یکی از مساجد تاریخی استان کرمانشاه است. این مسجد در دوره قاجار ساخته شده و قصیده‌ای با ذکر نام ناصرالدین شاه روی کاشی‌کاری ایوانش حک شده است.

معبد آناهیتا هم در شهر کنگاور استان کرمانشاه قرار گرفته است. این معبد در دوره اشکانیان ساخته شده و امروزه آثار باقی‌مانده از آن یکی از میراث‌های فرهنگی ملی ما به حساب می‌آید.

دروازه آسیا کجاست؟ +تصاویر

طاق گرا یا طاق شیرین یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه است. این اثر باستانی که در گذشته مکان مرزبانی ایران در غرب کشور بوده، در دوره ساسانیان ساخته شده است.

گودین‌تپه، مقبره سنگی دکان داوود، گوردخمه صحنه یا دربند، پل خسرو، فرهادتراش یا فرهادتاش، تپه چیا جانی، تپه گنج دره، تپه آسیاب، خانهٔ خواجه باروخ، مسجد جامع کرمانشاه، سنگ‌نگاره آنوبانی‌نی، مسجد حاج شهبازخان، تیکه بیگلر بیگی، مسجد شاهزاده، تکیه معاون الملک، مسجد دولتشاه، غار سنگی حسین کوهکن، غار شکارچیان و غار دو اشکفت نیز جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه هستند.

در سفر به استان کرمانشاه از جاذبه‌های طبیعی، چون ریجاب، سراب روانسر، آبشار پیران، سراب نیلوفر، غار پراو، غار کاوات، غار قوری‌قلعه و غار ورواسی حتما بازدید کنید؛ البته سعی کنید در جریان بازدید از جاذبه‌های طبیعی آرامش طبیعت را مختل نکنید و با این کار آینده زندگی خودتان را تضمین کنید.

در بازدید از جاذبه‌ها و بنا‌های گردشگری نیز اصول صحیح بازدید از این جاذبه‌ها را رعایت کنید تا فرزندانتان نیز فرصت آشنایی بیشتر و بهتر با فرهنگ، تمدن و تاریخ کشورشان را داشته باشند. به خاطر داشته باشید آسیب زدن به بنا‌ها و سایت‌های تاریخی به منزله نابود کردن بخشی از هویت خودمان است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
سنگ نبشته؟ چ زبونی هست؟ عامیانه...
آخرین اخبار