خطر شیوع سیاه زخم و تب کریمه کنگو در چهارمحال و بختیاری

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: طی ماه جاری چندین مورد دام مبتلا به سیاه زخم و چندین مورد دامی و انسانی مبتلا به تب کریمه کنگو در استان شناسایی شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سید راشد جزایری رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: با توجه به اینکه در استان همجوار طی سه سال گذشته واکسیناسیون هدفمند دام انجام نمی‌گیرد و به سبب کوچ عشایر و جابجایی دام بین این دو استان، در ماه جاری چندین مورد دام و کانون مبتلا به سیاه زخم در مناطق عشایری استان شناسایی شد.

او ادامه داد: نتایج آزمایش چندین مورد ابتلای دامی و انسانی به تب کریمه کنگو نیز در استان مثبت اعلام شد که افراد مبتلا به این بیماری با مراجعه به موقع وانجام مراقبت‌های بهداشتی ودرمانی سریع از مرگ حتمی نجات یافتند.

جزایری تصریح کرد: اگر این بیماری‌ها در استان به موقع شناسایی و کنترل نشود خطر انتقال سیاه زخم از دام به انسان و احتمال افزایش سیاه زخم انسانی زیاد می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری، همچنین از ثبت ۲ هزار و ۵۰۰ مورد گزیدگی انسان توسط حیوان در استان طی چهار ماه ابتدای سال خبر داد و گفت: با تعامل بین بخشی، راه‌اندازی سایت‌های زنده گیری سگ و عقیم سازی آن‌ها می‌توان تعداد موارد گزش را در استان کاهش داد.

جزایری در ادامه به اجرای طرح پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع در استان اشاره کرد و افزود: برای اجرای کامل نظام ارجاع ۱۰ گام پیش بینی شده که سیستم نوبت دهی الکترونیک یکی از اساسی‌ترین و مهمترین گام‌های آن به شمار می‌رود و هم اینک در شهرستان فارسان به مرحله اجرا رسیده است.

انتهای پیام/خ

ثبت دو هزار و ۵۰۰ مورد گزیدگی انسان توسط حیوان

برچسب ها: وزارت بهداشت ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.