تجریشی خبر داد؛

ورود استارتاپ‌ها به کاهش معضلات محیط زیستی

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از همکاری استارتاپ‌ها برای کاهش مشکلات محیط زیستی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: سازمان محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا از سال گذشته همکاری خود را با استارتاپ‌ها آغاز کرد و قرار شد که کارخانه‌های آلاینده را شناسایی کنند.

او با اشاره به اینکه ۷۰ درصد آلودگی هوا ناشی از مناطق صنعتی است، افزود: استارتاپ‌ها می‌توانند با توسعه فناوری به کمک کاهش آلودگی هوا بیایند.
 
تجریشی با تأکید بر کاهش مصرف آب در صنایع و کارخانه‌ها، گفت: متاسفانه بسیاری از کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها در کشور آب زیادی مصرف می‌کنند که تلاش می‌کنیم با کمک استارتاپ‌ها میزان مصرف آب را در این مراکز کاهش دهیم.
بیشتر بخوانید: طرح جامعی برای مدیریت پسماند در تهران نداریم

او ادامه داد: با همکاری استارتاپ‌ها توانستیم میزان مصرف آب را در برخی از نیروگاه‌های استان‌های همدان و کرمان از ۱۲ ماه به ۹ ماه کاهش دهیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست گفت: مدیریت پسماند نیز یکی دیگر از فعالیت‌های استارتاپ‌هاست که از ۴ ماه پیش آغاز شده است و تلاش می‌کنیم تا پسماند‌های تولید شده مانند کاتالیست‌ها دوباره باز چرخانی شوند که این کار را با همکاری پژوهشگاه شیمی آغاز کردیم.

او با اشاره پسماند‌ها در شمال کشور افزود: سال گذشته برنامه‌ای برای مدیریت پسماند‌های دو استان گیلان و مازندران طراحی کردیم که در حال اجراست.

تجریشی با اشاره به اقدامات سازمان محیط زیست برای مدیریت پسماند‌های شمال کشور تصریح کرد: مقرر شده تا ۳ تا ۵ دهم درصد از ارزش کالا‌های وارداتی که پسماند تولید می‌کنند، در صندوق ملی ذخیره شود تا درآمد حاصل از آن برای مدیریت پسماند هزینه شود.

به گفته تجریشی اعتبار صندوق ملی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان است که در اختیار وزارت کشور قرار دارد و برای پسماند هزینه می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست گفت: اینکه گفته می‌شود سازمان حفاظت محیط زیست فله‌ای مجوز صادر می‌کند، چنین نیست، بلکه ما آمدیم در اولین فرصت ۲۴۰ پروژه سازمان محیط زیست را تعیین تکلیف کنیم و در سال ۹۷ فقط ۶۴ مجوز را صادر کردیم.

او افزود: با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست در روند ساخت و ساز صنایع، ارتفاع سد‌ها را نیز بر اساس نیاز مناطق تعیین کردیم تا در زمان احداث کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود، تلفیق آب سد‌ها با منابع زیرزمینی نیز از دیگر اقدامات ما در راستای حفظ زیست بود که انجام شد.

تجریشی تصریح کرد: برخی می‌گویند که محیط زیست معتقد است نباید هیچ توسعه‌ای صورت گیرد، در حالی که این طور نیست. ما می‌گوییم توسعه باید همراه با حفظ محیط زیست صورت گیرد.

تجریشی درباره فعالیت خودروسازان گفت: اگر خودروسازی خودرویی تولید کند، موضوع حائز اهمیت از نظر ما آلایندگی آن است. قطعات را مورد آزمایش قرار می‌دهیم و بر این اساس حتی آزمایشگاه‌ها را نیز رتبه بندی کرده‌ایم تا تست‌های آلایندگی با دقت انجام شود.

او همچنین درباره معاینه فنی خودرو‌ها افزود: براساس مصوبه قانون معاینه فنی، خودروی تولیدی پس از ۴ سال کارکرد باید مورد معاینه فنی قرار گیرد، در حالی که در جهان خودرویی که تولید می‌شود بلافاصله آلاینده‌های آن مورد اندازه گیری قرار می‌گیرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سال گذشته مشخص شد که ۴۰ درصد از خودرو‌های زیر ۴ سال معاینه فنی ندارند، همچنین در معاینه فنی متوجه شدیم که کاتالیست‌ها بر روی خودرو‌ها نصب نیستند و در این میان خودروسازان مدعی شدند که قرار نبود کاتالیستی بر روی خودرو‌های تولید داخل نصب شود.

تجریشی گفت: برای چگونگی بازگشت پسماند‌ها به چرخه مصرف با صندوق ملی محیط زیست هماهنگی‌های صورت گرفته است و با توجه به اهمیت موضوع اکنون یک ماه و نیم است که دفتر پسماند در سازمان محیط زیست ایجاد شده تا بتوانیم بحث پسماند را به سرانجام برسانیم.

انتهای پیام/

اختصاص اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومان برای مدیریت پسماندها

برچسب ها: محیط زیست ، پسماند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار