حجت الاسلام قاضی عسکر در برنامه جهان آرا مطرح کرد؛

دستی که توافقنامه‌ ذلت بار قبول تقصیر حادثه منا از سوی ایران را امضا کند، باید قطع شود/ ادعای برادر شهید رکن آبادی خلاف واقع است

نماینده سابق، ولی فقیه در امور حج و زیارت در خصوص ادعاهای برادر شهید رکن آبادی در حواشی تفاهم نامه حج بین ایران و عربستان توضیحاتی داد.

جمهوری اسلامی ایران در هیچ تفاهم نامه‌ای قبول نکرده در حادثه منا مقصر استبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر نماینده سابق، ولی فقیه در امور حج و زیارت در برنامه‌ی جهان آرا درمورد ادعای مطرح شده درخصوص توافق حج اظهار کرد: بنده تصور می‌کنم یکی از وظایفی که رسانه ملی دارد این است که واقعیت‌ها را به گوش مردم برساند و اگر اتفاقی افتاد آن را اصلاح کند که این کار خوبی است.

وی با اشاره به ادعای برادر شهید رکن آبادی در شب گذشته در برنامه جهان آرا گفت: شهید رکن آبادی یکی از دوستان صمیمی بنده بود که در فاجعه منا  از دست دادم؛ شهید رکن آبادی یک مادر قهرمان دارد که در دوران مبارزات، فرزندانش را به تظاهرات می‌فرستاد، لذا من نسبت به خاندان شهید رکن آبادی ادای احترام کنم و برای آنها احترام ویژه‌ای قائل هستم.


بیشتر بخوانید: واکنش رئیس حج و زیارت به ادعای برادر شهید غضنفر رکن آبادی


او با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در هیچ تفاهم نامه‌ای قبول نکرده در حادثه منا مقصر است، تصریح کرد: خیلی صریح و روشن در خصوص  ادعا بردار شهید رکن آبادی باید بگویم که این مطلب خلاف واقع است و اکنون من تفاهم هر سه سال بعد از حادثه منا را به همراه دارم.

نماینده پیشین، ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان کرد: از سال ۹۴ وزرات حج عربستان همیشه یک تیپی داشت که به تمامی کشور‌ها می‌داد تا همان را امضا کنند و ما بعد از حادثه‌ی منا با موافقت خود وزارت حج عربستان تفاهم نامه قبلی را کنار گذاشتیم و بر یک سلسله اصولی ایستادگی کردیم که دولت عربستان بر آن متعهد شد.

او ادامه داد: در تفاهم نامه جدید عزت، کرامت، امنیت، سلامتی، راحتی و آرامش حجاج از جمله اولین مسائلی بود که مورد توجه قرار گرفت و دولت عربستان تمام امکانات خودش را در این راستا بسیج کند.

نماینده پیشین، ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: در سال ۹۵ حج برگزار نشد، که من با تعطیلی حج به شدت مخالف بودم، زیرا هیچ دستاوردی نداشت و اولین تفاهم نامه بعد از حادثه منا سال ۹۶ امضا شد.

او در پاسخ به این سوال که تفاهم نامه‌ها قابل انتشار است یا خیر مطرح کرد: اساسا توافق نامه‌هایی که بین دو کشور امضا می‌شود باید نظر مقامات دو کشور حضور داشته باشد تا منتشر شود.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر افزود: بنده اگر خودم در سمت قبلی بودم همین امروز این تفاهم نامه‌ها را منتشر می‌کردم، ولی چون بنده مسئولیت قبلی را ندارم منتظر می‌مانیم تا رئیس سازمان حج و زیارت و نماینده، ولی فقیه فعلی در امور حج و زیارت از حج به کشور باز گردند تا در این خصوص تصمیم گیرند.

او افزود: سرپرست حجاج ایرانی می‌توانند با هماهنگی طرف مقابل این موارد را منتشر کنند، چون مطلب خاصی ندارد و عمدتا موارد اجرایی است.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه فرد در این قضایا تصمیم گیرنده نیست، بیان کرد: در خصوص مسائلی همچون حادثه منا کار گروهی تشکیل می‌شود و همه کسانی که در آن نقش داشته باشند در آن حضور پیدا می‌کنند که برای این مسئله این اتفاق افتاده است.

او با بیان اینکه غرامت و تشکیل کمیته حقیقت یاب حادثه منا یکی دیگر از مسائلی است که در این توافقنامه هست، افزود: همچنین مقرر شد دفتر نمایندگی حج و زیارت بلافاصله بعد از عقد قرارداد انجام شود و آن‌ها پذیرفتند و مجوز دادند که موارد بهداشتی رعایت شود و مشکل ویزا نیز حل شود.


بیشتر بخوانید: تفاهم‌نامه حج بین ایران و عربستان با فکر امضا شده است/ نه نظام و نه مسئولان نظام حاضر نیستند عزت‌شان را با هیچ چیزی معاوضه کنند


حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر گفت: ما معتقدیم دستی که بخواهد توافقنامه‌ای ذلت بار مبنی بر قبول تقصیر حادثه منا از سوی ایران را امضا کند باید قطع شود و به هیچ وجه هیچ موردی درباره این نکته در توافقنامه‌های مزبور نیامده است.

او با بیان اینکه سعودی‌ها می‌خواستند این حادثه را خودشان بررسی کنند، گفت: ما این خواسته را قبول نکردیم لذا در متن تفاهم نامه آمد که باید نماینده ایرانی در گروه حقیقت یاب حتما حضور داشته باشد.

نماینده پیشین، ولی فقیه در امور حج وزیارت تصریح کرد: دوربین‌های در اختیار سعودی‌ها در همان روز‌های اول فیلم‌هایی را منتشر کرد و ما توضیحات اولین کسانی که حادثه را تشریح کردند را ضبط کردیم که این مستندات حدود ۵۰ جلد خواهد شد که در آینده منتشر می‌کنیم؛ ما نمی‌گذاریم حادثه تلخ منا فراموش شود.

او ادامه داد: قطعا کلیه ابعاد را بازگو می‌کنیم و پیگیر هستیم که مقصر چه کسی بود و بررسی می‌کنیم که چرا سعودی‌ها برای نگهداری و انتقال جنازه‌ها باید انقدر ناتوان باشند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر مطرح کرد: آن‌ها عده‌ای از شهدا از جمله شهید رکن آبادی را بدون اجازه دفن کردند لذا در هیچکدام از موارد ذکر شده چنین مطلبی مبنی بر تقصیر ایران وجود ندارد.

او با اشاره بر اینکه عربستان این را نپذیرفته است که ایران نماینده‌ای در کمیته حقیقت یاب داشته باشد، گفت: ما گفتیم کمیته حقیقت یاب باید تشکیل شود، اما سعودی‌ها گفتند خودمان تشکیل می‌دهیم و قرار شد باهم مستندات را ببینیم، اما هنوز این را اعلام نکردند و نتیجه قطعی از سوی کمیته هنوز اعلام نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر تاکید کرد: هیچ کجا نیامده و سعودی‌ها هم نگفتند که ایران در حادثه منا مقصر است.

نماینده پیشین، ولی فقیه در امور حج و زیارت مطرح کرد: من در آن زمان همانجا خواهش کردم از کاروان‌ها که از ساعت ۱۰ به بعد برای رمی جمرات بروند، اما چند کاروان خودشان تخلف کردند که با همان‌ها هم که سرخود این کار را کردند برخورد کردیم و برکنار شدند.

او با اشاره بر اینکه هیچ چیزی که خدایی ناخواسته ذلت آفرین باشد برای کشور انجام نشد،گفت: ما نه این اختیار را داشتیم و نه هرگز این کار را می‌کردیم. ما هیچ وقت عزت و عظمتان را با هیچ چیز معاوضه نخواهیم کرد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با بیان اینکه تعداد مشخصی شهدای فاجعه منا نیست، چون مستند حقیقی نداریم، گفت: سعودی‌ها نه فقط به ما بلکه به کشور‌هایی که شهید دادند اجازه ندادند تا مدارک خود را ارائه کنند، اگر اجازه می‌دادند ما ارائه می‌کردیم و در این صورت تا کنون علت مشخص می‌شد.

او بیان کرد: ما از نظر فقهی هم این حادثه را بررسی کردیم که به آن قتیل الزحام می‌گوییم که اگر کسی در نماز جمعه و امثال آن فوت شد و مقصر این حادثه مشخص نبود باید دیه اش را بیت المال بدهد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر افزود: سعودی‌ها گفتند که این دیه را می‌دهیم، اما تاکنون هیچ دیه و غرامتی ندادند و علت آن این است که روابط سیاسی ما با آن‌ها قطع است. شنیدیم به برخی کشور‌هایی که با عربستان ارتباط داشتند پرداخت‌های صورت گرفته است.

او بیان کرد: متاسفانه برخی کشور‌های اسلامی هیچ واکنش جدی در قبال فاجعه منا نداشتند و می‌گویند مقدر الهی بوده است، اما ما معتقدیم سعودی‌ها مقصرند و باید پرداخت غرامت صورت گیرد.

نماینده پیشین، ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: هنوز نتوانستیم مستنداتی مبنی بر عمدی بودن حادثه بینیم و فکر می‌کنیم سوء مدیریت سبب این حادثه تلخ شده است.

وی با اشاره به شایعاتی که به دلیل عدم آگاهی در پی این حادثه منتشر شد، بیان کرد: عده‌ای بحث ورود اتومبیل شاهزاده سعودی و باز کردن درب مشخصی را مطرح می‌کنند که صحیح نیست، ما باید بر اساس مستندات و حقیقت سخن بگوییم.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر گفت: چند میلیارد تومان هزینه وکیل سعودی شد تا بتوانیم در داخل خود عربستان وکیل بگیریم و امور را پیگیری کند و هنوز این راه باز است که اگر دولت هزینه وکالت را قبول کند کار زودتر پیش می‌رود.

او بیان کرد: گواهی فوت را عربستان صادر می‌کرد و پزشکی قانونی ما هم گواهی صادر می‌کرد، اما اگر خانواده‌ای دریافت نکرده است سوابق آن موجود است و می‌توانند پیگیری کنند و اسناد می‌تواند در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

قاضی عسکر تشریح کرد: برخی حرف‌هایی که در وقوع حادثه منازده شد خیلی عجیب بود، مثلا گفتند شهید رکن آبادی را دزدیدند و بردند، برخی گفتند او زنده سوار اتومبیل شده و حتی گفتند در اسرائیل گفتند گنجی نصیب ما شده و آن رکن آبادی است، اما اسنادی که ما داشتیم نشان داد به غیر از تعدادی که داشتیم فردی زنده نبود لذا اگر اعلام شهادت کردند کار صحیحی بود.

او افزود: مصلحت نبود که ما بخواهیم چند ماه مردم را بخاطر اینکه می‌دانیم واقعیت چیست معطل کنیم و تصاویر فیلم و مصاحبه‌هایی را در این خصوص داریم و کلیه مطالب را رصد کردیم که این مستندات و پیگیری‌ها را منتشر کرده ایم.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر در پاسخ به سوال اینکه چرا حج واجب برگزار می‌شود، ولی حج عمره نه گفت: حج تمتع یک واجب شرعی و به حدی مهم است که در چند روایت آمده است حج را نمی‌شود تعطیل کرد مگر اینکه شرایط ویژه‌ای پیش بیاید که حاکم مسلمانان مانند، ولی فقیه ما حج را تعطیل اعلام کند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه عمره یک عمل مستحبی است؛ افزود: البته ۶ میلیون نفر در نوبت عمره هستند که دولت تعهد داده اعزام شوند و این‌ها ودیعه‌های خود را پس نگرفتند و اگر شرایط به همین شکل جلو برود شاید بتوان عمره را ادامه داد و افراد را راهی حج عمره کرد.

او تشریح کرد: سال ۹۵ عده‌ای گفتند ایرانی‌ها می‌خواهند حج را تعطیل و به جای آن عتبات عالیات بروند و عده‌ای از افراد خام هم آن را پذیرفتند.

نماینده پیشین، ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: درحج جای شبهه زدایی، وحدت و یک جا جمع شدن مسلمانان دنیا است.

او بیان کرد: در طول سه سال گذشته آمار حمل بار هواپیمایی وجود دارد، زائرین هم مکرر به ما گفتند به رهبری بگویید ما فرمایش شما را عمل کردیم و هیچ خریدی از حج نداشتیم.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر تصریح کرد:همیشه تصدی گری دولتی جواب نداده، ما باید بگذاریم مردم فهیم خود تشخیص داده و انتخاب کنند.

او با بیان اینکه کار‌های فرهنگی گسترده‌ای درباره حج صورت گرفته است، بیان کرد: ۱۴۰۰ اثر در این خصوص منتشر کردیم، ۱۰ جلسه فقط خود ستاد‌ها برگزار می‌کنند و در این رابطه برنامه و آموزش‌های بسیاری اجرا شده است.

نماینده پیشین، ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: من با ۳۲ کشور برای حج ملاقات داشتم و تفاهم نامه امضا کردیم که از تجربیات ما در خصوص حج استفاده کنند وحتی برای چین و عراق دوره و مراسم برگزار کردیم.

او با بیان اینکه نظام کشور برای یادگیری زبان عربی حجاج ایرانی باید برنامه ریزی کند، مطرح کرد: متأسفانه برخی از حجاج ما به زبان دوم مسلط نیستند و نظام باید کمک کند تا حجاجی که در نوبت هستند بتوانند با زبان زنده دنیا صحبت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر تشریح کرد: مراسم برائت از مشرکان  فقط یک امر سیاسی نیست؛ برائت یک امر قرآنی است و در روایات و زیارت نامه‌های ما هم آمده است؛ معنی برائت را رهبر معظم انقلاب مشخص کردند که مربوط به کفار و مشرکین است و ظلمی که امروز علیه انسان‌ها و مسلمانان انجام می‌شود.

او در پایان این برنامه گفت: از زمانی که حادثه منا اتفاق افتاده است بنده هیچ گاه پیگیری این فاجعه را ترک نکردم و هر مقداری هم که بتوانم دنبال می‌کنم  و هر چند مسئولیت مستقیم من نیست، اما کمک می‌کنم خواسته خانواده شهدای منا به نتیجه مطلوب برسد.

انتهای پیام/

توضیحات حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر در خصوص فاجعه منا

 

برچسب ها: حج و زیارت ، حج 98
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
saeid
۰۹:۵۶ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
بله رکن آبادی درست میگه
Iran (Islamic Republic of)
اکبری
۰۹:۰۸ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
پس چرا شکایت نمیکنید؟
Ireland
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
مدرک را منتشر کنید و بگید
Ireland
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
انگار نه انگار ۴۵۰ تا ایرانی را کشتند این عربستان
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۱۷ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
متن توافق امضاء شده را عربستان منتشر کند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
باید نظرات و حرفهای رکن آبادی رو هم شنید....
باید دید ایشون بر چه اساسی این حرف رو زده..
خواهشا پیگیر این قضیه باشید..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
البته رکن آبادی گفته مدرک دارم
Iran (Islamic Republic of)
لر
۰۷:۵۰ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
بیش از سه ساله از حادثه منا میگذرد امتا هنوز مقصر معلوم نشده چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
پ چرا سند رو نمی کنند
آخرین اخبار