تعداد بالای موقوفات لاهیجان بیانگر سابقه تدین و تشیع مردم منطقه است

فرماندار لاهیجان در دیدار با مدیرکل اوقاف گیلان گفت: تعداد بالای موقوفات لاهیجان بیانگر سابقه تدین و تشیع مردم منطقه است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، سید اسماعیل میرغضنفریفرماندار لاهیجان گفت: یک سوم اراضی در شهر رودبنه از طرف دو نفر وقف شده است که مردم، شهرداری و شورا در ساخت و ساز‌ها و صدور مجوز مشکل دارند و برخی از این مجوز‌های صادر شده از نظر قوانین خلاف محسوب می‌شوند که چاره‌ای نیز جز آن ندارند.

او به در پیش بودن انتخابات و جابجایی هیات امنا اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه سال، سال انتخابات است نباید موضوع هیات امنا‌ها جنبه جناحی و دسته بندی سیاسی داشته باشند و این دغدغه در شهرستان لاهیجان نسبت به جابجایی هیات امنا وجود دارد که باید سعی شود در روستا‌ها کمتر دستخوش جابجایی شوند تا شبهه‌ای در این باره وجود نداشته باشد.

فرماندار لاهیجان گفت: در سال‌های اخیر درآمد از محل نذورات مردم در بقاع افزایش پیدا کرده است و درآمد موقوفات بیش از یکصد درصد و در بخش بقاع نیز ۵۰درصد در شهرستان لاهیجان افزایش داشته است که نشانگر پایدار بودن اعتقادات مردم در این خطه است.
او تصریح کرد: زیاد بودن تعداد وقف‌های شهرستان نشانگر سابقه دیرینه تدین و تشیع در طول تاریخ در این منطقه است و عده‌ای در این خطه زحمات زیادی برای اسلام کشیده اند که وقف‌ها و بقاع موید آن است.

میر غضنفری افزود: در شهرستان لاهیجان ۱۱۰موقوفه وجود دارد که در کمتر شهرستانی این تعداد بقاع و امام زادگان دیده می‌شود و قریب ۲۰۰مسجد و ۵۷۸موقوفه در این شهرستان نشانگر دینداری و ولایت پذیری و احیای دین و سنت نبوی است.

او گفت: وجود مجموعه فضای بقاع و موقوفات علاوه برجنبه دینداری زمینه خوبی برای پذیرش توریسم در حوزه اسلام و احیای باور‌های دینی و اعتقادات اسلامی در شهرستان لاهیجان است.

در شهرستان‌های سیاهکل و لاهیجان ۱۶۹بقعه متبرکه و ۵۷۸ موقوفه وجود دارد و این دو شهرستان دارای سه هزارو ۵۰۰رقبه هستند که ادارات اوقاف این دو شهرستان با یک مدیریت اداره می‌شوند.

انتهای پیام/آ

وقفی بودن برخی اراضی لاهیجان، شهرداری‌ها در ساخت و ساز و صدور مجوز‌ها مشکل دارند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.