در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داده شد؛

سازمان میراث فرهنگی چگونه با تور‌های غیر مجاز برخورد می‌کند؟

تیموری معاون گردشگری کشور درباره چگونگی برخورد با تورهای غیرمجاز توضیحاتی ارائه داد.

ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در خصوص نحوه برخورد سازمان میراث فرهنگی با فعالیت تور‌های متخلف به خبرنگار  حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ما فرآیندی را برای نظارت و رسیدگی به شکایات داریم و چارچوب این فرآیند در آیین نامه مصوبه هیئت وزیران آمده است. این مصوبه مربوط به سال ۱۳۸۰است و براساس آن، حکم تور‌های مجازی که مرتکب تخلفی می‌شوند یا شکایتی علیه آن‌ها تعریف شده است، در کمیسیون‌هایی که در اداره‌های کل استان‌ها وجود دارند، صادر می‌شود. این حکم می‌تواند بسته به نوع جرم از تذکر شفاهی و کتبی گرفته تا تعلیق یک ماهه، ۳ماهه و در نهایت لغو مجوز را در پی داشته باشد.

به گفته تیموری عموماً شکایت‌ها از فعالیت افرادی است که در فضای مجازی گروه درست می‌کنند و تور‌هایی را راه می‌اندازند. تیموری از مردم خواست قبل از همراه شدن با تور‌های گردشگری بپرسند که آیا تور مورد نظر برای فعالیت خود مجوزی دارد یا نه؟

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: ما فهرست تور‌های مجاز را در سایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره‌های کل استان‌ها در دسترس مردم قرار دادیم. پس به راحتی می‌توان استعلام کرد که آیا تور تعریف شده مجاز است یا خیر؟

او تاکید کرد بهتر است مردم با تور‌هایی که از طرف دفاتر خدمات مسافرتی مجاز برنامه ریزی می‌شوند، همراه شوند؛ زیرا این تور‌ها تحت کنترل و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند.

تیموری تصمیم‌گیری کلی برای مدیریت فضای مجازی در کشور را گام دوم برای برخورد مناسب با تور‌های غیر مجاز دانست و گفت: سازمان‌هایی که به هر حال زمینه کنترل فعالیت در فضای مجازی را نقش دارند و مانع از ورود دستگاه‌های تخصصی می‌شوند، باید بپذیرند برای آنکه فعالیت‌هایی همچون برنامه ریزی برای تور‌های گردشگری با نظم بهتری انجام شود، بهتر است صدور مجوز فعالیت در فضای مجازی و نظارت بر فعالیت‌های الکترونیکی به دستگاه‌های تخصصی واگذار شود. ما برای رصد و پایش فعالیت‌هایی که در عرصه فضای مجازی اتفاق می‌افتد، اختیاری نداریم. در عمل نمی‌توانیم این قبیل فعالیت‌ها را کنترل کنیم و نظارتی روی آن‌ها داشته باشیم.

وی از تلاش معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای تقسیم کار تخصصی بین دستگاه‌ها خبر داد و تصریح کرد: تقسیم کار تخصصی بین دستگاه‌ها یکی از فعالیت‌هایی است که همزمان با دستگاه‌های مرتبطی چون شورای عالی فضای مجازی، مرکز توسعه تجارت الکترونیک، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر بخش‌ها پیش می‌بریم و پیگیری می‌کنیم. اگر تقسیم کار تخصصی بین دستگاه‌ها شکل بگیرد، فعالیت‌هایی که در عرصه مجازی تعریف می‌شوند با کنترل و نظارت بهتر و بیشتری شکل می‌گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به آنکه بیش از نیمی از تابستان گذشته، آمار دقیقی از گردشگری داخلی دارید، اعلام کرد: متاسفانه در حوزه گردشگری داخلی آمار‌های دقیقی نداریم؛ باید برنامه‌ای تحت عنوان حساب‌های اقماری گردشگری در کشور راه اندازی شود و به سامانه‌هایی که در بانک مرکزی و مرکز ملی آمار وجود دارند، وصل شود تا از آن طریق بتوانیم به راحتی آمار مرتبط با گردشگری داخلی را رصد کنیم. البته این کار در حال انجام است و ما حدوداً از ۹ماه پیش کار را شروع کردیم و با هماهنگی مرکز ملی آمار و بانک مرکزی فرآیند را مستقر می‌کنیم. امروز مطالعات راه اندازی حساب‌های اقماری گردشگری انجام شده و در مرحله استقرار هستیم.

انتهای پیام/

رسیدگی سازمان  میراث فرهنگی به تورهای غیرمجاز

 

برچسب ها: گردشگری ، فضای مجازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.