مدیرعامل انجمن هموفیلی ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تأمین داروی بیماران با جمع‌آوری پوکه‌های دارو/داروخانه‌ها توان پرداخت بدهی خود به شرکت‌های پخش را ندارند

قویدل گفت: شرکت‌های پخش از تحویل سهمیه دارو به دوازده استان، خودداری می‌کنند.

داروخانه‌ها توان پرداخت بدهی خود به شرکت‌های پخش را ندارنداحمد قویدل، مدیرعامل انجمن هموفیلی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشکل کمبود داروی بیماران هموفیلی، اظهار کرد: در دوماه گذشته، بزرگترین مانع دسترسی بیماران به دارو، بدهی‌های سازمان‌های بیمه‌گر به مراکز درمانی بوده است.

او ادامه داد: مراکز درمانی، مطالباتی از داروخانه‌ها و بیمه‌ها دارند؛ داروخانه‌ها نیز به دلیل مشکل نقدینگی، توان پرداخت بدهی خود به شرکت‌های پخش را ندارند.

مدیرعامل انجمن هموفیلی ایران افزود: شرکت‌های پخش، باید بین دارو و سایر کالا‌ها فرق اساسی بگذارند چرا که دارو، کالایی عادی نیست و اگر از عرضه آن خودداری شود، جان بیماران به خطر می‌افتد.

قویدل اظهار کرد: شرکت‌های پخش از تحویل سهمیه دارو به ۱۲ استان خودداری می‌کنند و در سایر استان‌های کشور نیز این چالش به صورت دوره‌ای وجود دارد.

سخنگوی انجمن هموفیلی ایران با تأکید بر اینکه چالش نقدینگی، زنجیره تأمین دارو را با مشکل مواجه کرده است، گفت: به دنبال طرح موضوع بدهی مراکز درمانی و داروخانه‌ها به شرکت‌های پخش، سازمان‌های بیمه‌گر از بیست روز پیش جهت‌گیری‌هایی داشتند و امروز مطلع شدیم که بیمه سلامت، بدهی دو ماه سال ۹۷ را پرداخت کرده است.

او ادامه داد: امیدواریم با پرداخت بدهی‌ها، کمی از مطالبات شرکت‌های پخش کم شود و بیماران برای تأمین داروی خود با مشکل مواجه نشوند.

مدیرعامل انجمن هموفیلی ایران افزود: بیماران استان‌های آذربایجان غربی، البرز، خراسان رضوی، قزوین، کردستان، کرمانشاه، همدان، گیلان و کهگلویه و بویراحمد در تأمین دارو‌های خود دچار مشکل هستند و برای ما تعجب برانگیز است که حتی داروخانه آستان قدس رضوی که از حمایت‌های مالی آستان برخوردار بوده، دارو‌های بیماران را توزیع نکرده است.

قویدل بیان کرد: امیدواریم دولت برای برون رفت بیماران از بحران دارویی تلاش کند و با پرداخت بدهی بیمه‌ها، چالش نقدینگی در زنجیره تأمین دارو را از بین ببرد.

سخنگوی انجمن هموفیلی ایران اظهار کرد: در شرایط کنونی، جمع‌آوری پوکه‌های دارو و تحویل داروی جدید با پوکه، همچنین از بین بردن انحصار در تولید و واردات می‌تواند به تأمین داروی بیماران کمک کند.

او ادامه داد: به دلیل اینکه بودجه دارو در دانشگاه‌های علوم پزشکی درمسیر‌های دیگری هزینه می‌شود، مراکز درمانی و داروخانه‌های دولتی توان پرداخت پول شرکت‌های پخش را ندارند و نمی‌توانند دارو خریداری کنند؛ بیماران با وجود آنکه دارو در کشور وجود دارد، نمی‌توانند دارو تهیه کنند و به همین دلیل جان بیماران به خطر می‌افتد.

مدیرعامل انجمن هموفیلی ایران گفت: امیدواریم پول دارو و پرداخت و دریافت آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی نشان‌دار شود که مسئولین نتوانند از بودجه دارو در حوزه‌های دیگر استفاده کنند.
بیشتر بخوانید: تولد سالیانه ۱۲۰ نوزاد مبتلا به هموفیلی در ایران/ ضعف بیمه‌ها در حمایت از بیماران مبتلا به اختلال خونی

شرکت‌های پخش به داروخانه‌های دولتی دارو نمی‌دهند

ابراهیم هاشمی، رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های پخش و مکمل‌های انسانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان درباره این موضوع که شرکت‌های پخش به داروخانه‌های دولتی دارو نمی‌دهند، اظهار کرد: داروی فاکتور ۷ بیماران هموفیلی در ایران تولید و داروی فاکتور ۸، بخشی در داخل تولید و بخشی از خارج کشور وارد می‌شود، اما مسئله شرکت‌های پخش، چالش نقدینگی است.

او ادامه داد: تأمین کننده، دارو را به شرکت‌های پخش و شرکت پخش، دارو را به داروخانه می‌دهد، اما وقتی داروخانه با هشت ماه تأخیر پول را به شرکت پخش پرداخت می‌کند، تأمین کننده دارو نیز با چالش روبرو می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های پخش و مکمل‌های انسانی افزود: برخی، شرکت‌های پخش را مقصر کمبود داروی بیماران خاص می‌دانند اما متأسفانه، پول دارو در دانشگاه‌های علوم پزشکی در مسیر‌های دیگری هزینه می‌شود و شرکت‌های پخش نیز با چالش مالی مواجه می‌شوند البته تا جایی که بتوانند از توزیع دارو دریغ نخواهند کرد.

هاشمی بیان کرد: وزارت بهداشت، مدت تأخیر در بدهی شرکت‌های پخش را چهار تا پنج ماه عنوان می‌کند، اما میانگین پرداخت دانشگاه‌های علوم پزشکی به شرکت‌های پخش بیش از هشت ماه است؛ البته برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی با چهار ماه تأخیر بدهی خود را پرداخت می‌کنند، اما دانشگاهی نیز داریم که از سال ۹۵ بدهی خود به شرکت‌های پخش را پرداخت نکرده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های پخش و مکمل‌های انسانی ادامه داد: شرکت‌های پخش، دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه‌های علوم پزشکی بدهی دارند و در مجموع، بدهی داروخانه‌های دولتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی به شرکت‌های پخش، بیش از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

او افزود: شرکت‌های پخش، به دلیل اینکه تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو دچار چالش برای تأمین داروی بیماران نشوند، مجبورند وام بگیرند و با دو تا سه ماه تأخیر، مطالبات تولیدکنندگان و واردکنندگان را پرداخت کنند و متأسفانه بدهی سنگینی به تأمین‌کنندگان دارو وجود دارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های پخش و مکمل‌های انسانی با بیان اینکه مارژین دارو‌های بیماران خاص بسیار پایین است، گفت: مارژین فاکتور ۷ و ۸ حدود چهار تا پنج درصد است و در مواردی در برخی دارو‌های خاص این مارژین به دو درصد هم می‌رسد و شرکت‌های پخش با این مارژین پایین، فقط به تأمین داروی بیماران کمک می‌کنند.

هاشمی ادامه داد: مارژین، مابه‌التفاوت قیمت خرید و فروش دارو است؛ مارژین شرکت‌های پخش در دارو‌های عادی حدود هشت درصد، برخی دارو‌ها دوازده تا چهارده درصد، دارو‌های بیماران خاص حدود چهار تا پنج درصد و در برخی دارو‌های بیماران صعب‌العلاج، دو درصد است.

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های پخش و مکمل‌های انسانی افزود: سود شرکت‌های پخش در دارو حدود نیم تا یک درصد است و وزارت بهداشت برای حل چالش مالی قول داده است که مارژین دارو افزایش پیدا کند.

او اظهار کرد: مظلوم‌ترین فرد در دانشگاه‌های علوم پزشکی، معاون غذا و داروی دانشگاه است؛ بودجه دست معاونت توسعه و پشتیبانی بوده، اما پاسخگویی کمبود دارو برعهده معاون غذا و دارو است؛ از طرفی دانشگاه‌های علوم پزشکی بودجه دارو را در مسیر دیگری هزینه می‌کنند و همین مسئله موجب بروز کمبود‌های دارویی و آسیب به زنجیره تأمین و صنعت داروسازی می‌شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Turkey
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
تا زمانی که دارو و درمان از زنجیره اقتصادی کشور خارج نشود و به چشم نیاز بیماران به آن نگاه نشود همین آش و همین کاسه هست پزشک از یک طرف بیمارستان از طرف دیگر و بیمه ها هم به نوعی باعث وخیم تر شدن اوضاع سلامت در کشور هستند چرخه تشخیص تا درمان نیاز به تحول اساسی دارد تا به قول مقام معظم رهبری بیمار به جز رنج و درد خودش دغدغه ی دیگری نداشته باشد ، آنقدر خلا و بی نظمی حاکم است که رانت های آن بخش مسکن و سایر فعالیت های اقتصادی و سیاسی در کشور را پوشش میدهد
آخرین اخبار