ارگ کریم خان شاد از شور مخاطبان کودکان جشنواره ملی تئاتر خیابانی شهروند کودک

استقبال مردم در جشنواره ملی تئاتر خیابانی شهروند کودک شیراز فوق العاده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ارگ کریم خان قلعه‌ای سترگ و به جا مانده از دوران شکوفایی و آبادانی شیراز، از دوران زندیه تا به امروز شاهد شور و هیاهوی بسیار بوده است. روزی افرادی درون قلعه با دیدن دیوار‌های سترگش احساس امنیت می‌کردند و مردمان بیرون قلعه محو عظمتش بودند. بعد از ۲۵۰ سال هنوز هم مردمانی هستند که متحیرانه به این قلعه پابرجا می‌نگردند و شیراز دوران کریم خان زند را در ذهن تداعی می‌کنند.

محوطه بیرونی قلعه سترگ کریم خان میزبان افتتاحیه نخستین جشنواره تیاتر ملی شهروند کودک شد

ارگ کریم خان که در مجموعه زندیه قرار گرفته از جلوه‌های مهم گردشگری شیراز و گویا مشوقی برای بازدید از سایر بنا‌های این مجموعه است که معمولا از مکان‌های نسبتا شلوغ شیراز محسوب می‌شود. وقتی به محوطه مجموعه زندیه، جلو ارگ کریم خان رسیدم در وهله اول از شلوغی و هیاهوی آنجا به وجد آمدم. چند عروسک‌ غول پیکر در محوطه در حال گردش بودند و گروه‌های مردمی در سن و سال‌های مختلف آنها را همراهی می‌کردند. کودکان با شور و هیجان خاصی به عروسک ها می‌نگریستند و پدر و مادرها نیز هیجان زده از شادی فرزندشان بودند. بعضی کودکی نداشتند تا از شادی او شاد شوند اما گویی در جستجوی کودک درون، لبخند برلبشان نقش می‌بست.

محوطه بیرونی قلعه سترگ کریم خان میزبان افتتاحیه نخستین جشنواره تیاتر ملی شهروند کودک شد

برخی با آگاهی از افتتاحیه جشنواره ملی تئاتر شهروند کودک به آنجا آمده بودند و برخی گردشگران مجموعه زندیه بودند که شور و هیاهوی مردمی آنها را با خود همراه کرده بودند. ناگفته نماند که برخی از گردشگران مجموعه زندیه دور از هیاهو جمع نشسته بودند و علاقه‌ای هم به این شور و هیاهو نداشتند. حتی بانویی گفت: انتظار این همه هیاهو را نداشتم. اما! آنچه جلوه گری شادی وهیاهوی جمعیت کنجکاو چنان بود که حتی بسیاری از آنها که حوصله هیاهو را نداشتند از شادی و کنجکاوی جمعیت خوشحال بودند.

مرد میانسالی که خود را به عنوان معلم بازنشسته آموزش و پرورش معرفی کرد، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز ، گفت: منزل ما در همین حوالی است و پیاده روی در این محوطه هر روز برایم آرامش بخش است، اما امروز از آن آرامش همیشگی خبری نبود، ولی من از دیدن شادی و نشاط مردم به وجد آمدم امیدوارم برنامه‌های تئاتر این جشنواره بتواند پاسخگوی نگاه‌های مشتاق این مردم باشد. فارغ از قضاوت درباره آثار جشنواره مطالب آن معلم بازنشسته برایم تامل برانگیز بود و در دنیای پر رقابت رسانه‌های مختلف به راستی چه چیزی می‌تواند ارزشمند‌تر از استقبال مردم باشد و پاسخ به این استقبال چه چیزی می‌تواند بهتر از خلق خاطره‌ای ماندگار برایشان باشد؟

بسیاری از مردمی که در آنجا حضور داشتند حتی یک بار هم تئاتر صحنه‌ای ندیده بودند، ولی برایشان جالب بود که بدانند نمایش‌های این جشنواره تئاتر خیابانی در طول این چند روز چگونه خواهد.

محوطه بیرونی قلعه سترگ کریم خان میزبان افتتاحیه نخستین جشنواره تیاتر ملی شهروند کودک شد

۱۰۷ اثر از ۲۹ استان به نخستین جشنواره ملی شهروند کودک شیراز ارسال شد

جمشید رضایی معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی شهرداری شیراز علت برپایی و نحوه برگزاری نخستین جشنواره ملی تئاتر خیابانی شهروند کودک شیراز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز ، چنین شرح داد: آموزش و ارتقا فرهنگ شهروند از مهمترین دلایل برپایی این جشنواره است و تمام نمایش‌های موضوعی با این مضمون در دو حوزه کودک و نوجوان و عروسکی دارند.

شرکت کنندگان در این جشنواره ۱۰۷ اثر را از ۲۹ استان کشور به دبیرخانه جشنواره ارائه دادند و از بین این آثار ، ۱۶ اثر از ۱۱ استان کشور دربخش رقابتی پذیرفته شد و این آثار در طی ۴ روز با اجرا در ۴ منطقه شیراز به رقابت می‌پردازند. بهرام شاه محمدلو، مریم سعادت و رضا فیاضی سه چهره نام آشنای و موفق تیاتر کودک داور این جشنواره هستند امیدواریم آغاز این جشنواره رونقی برای تئاتر و ارتقا فرهنگ شهروندی باشد.

محوطه بیرونی قلعه سترگ کریم خان میزبان افتتاحیه نخستین جشنواره تیاتر ملی شهروند کودک شد

استقبال مردمی ارزشمندترین دلگرمی هر هنرمندی است

آژومان بیژنی نصب کارگردان فسایی حاضر در جشنواره با نمایش کچول و دیو دنیای مجازی که تنها نماینده استان فارس با حضور و همکاری هنرمندان فسایی و شیرازی در این جشنواره است، که در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز ،گفت: نمایش ما مضمونی کاملا آموزشی دارد و روایتگر داستان دختری نگران است که می‌خواهد دوستانش را که سرگرم دنیای مجازی هستند با بازی‌های محلی آشنا کند.

این هنرمند فسایی عناوینی چون نویسندگی برگزیده جشنواره تیاتر بین المللی دانشجویی و فجر را دارد و کارگردان و بازیگر موفقی است. تلاش و تمرین را شرط اصلی برای موفقیت یک اثر نمایشی می‌داند البته معتقد است باید بستر مناسب برای تلاش و تمرین محیا باشد و کار‌های هنر نیاز به حمایت دارند.

محوطه بیرونی قلعه سترگ کریم خان میزبان افتتاحیه نخستین جشنواره تیاتر ملی شهروند کودک شد

او که از استقبال مردم از نخستین جشنواره تیاتر کودک شهروند شیراز به وجد آمده بود، گفت: هر هنرمندی که در عرصه تئاتر خیابانی فعالیت می‌کند این امید را دارد که بتواند در ترویج هنر تیاتر گام بردارد.

جشنواره تئاتر کودک شهروند شیراز که از شب ۲۲ مرداد آغاز شد به مدت ۴ شب ادامه دارد. این جشنواره گامی برای کسب عنوان شهر دوستدار کودک برای شیراز است. مسئولان شهر فرهنگ و ادب در جستجوی راهکاری هستند که تبدیل به الگویی پایدار شود و شیراز تبدیل به حریمی امن برای آینده سازان این مرزو بوم کنند. مطمئنا مردم هم بادیدن راهکار‌های ارزشمند برای رسیدن به این هدف از همراهی دریغ نخواهند کرد.

انتهای پیام/چ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار