شبکه‌های اجتماعی، تهدیدی برای سلامت روان / فضای مجازی اختلالات خوردن را به جان نوجوانان می‌اندازد

علاقه به فضای مجازی علاوه بر اینکه آگاهی افراد را افزایش می‌دهد، می‌تواند به سلامت جسمانی و روانی آنها هم آسیب وارد کند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه با بازار داغ فضا‌ی مجازی و شبکه‌های اجتماعی افراد به ویژه کودکان و نوجوانان هر روز ساعت‌ها از وقت خودشان را در این بستر سپری می‌کنند، فضا‌ی مجازی مانند شمشیری دو لبه است که علاوه بر اینکه اثر‌هایی مثبت بر سلامت جسمانی و روانی افراد دارند، می‌تواند آسیب‌هایی را هم به جسم و روان اشخاص وارد کند.

به همین منظور در این گزارش قصد داریم که به عادات غذایی نادرست و آسیب‌های روانی که بر اثر رونق شبکه‌های اجتماعی در بین افراد رواج پیدا کرده است، نگاهی بیندازیم.

ورزش، گمشده کودکان امروزی

نرگس جوزدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک درباره اثر‌های منفی فضای مجازی بر جسم کودکان و نوجوانان اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی اغلب کودکان و نوجوانان را از فعالیت‌های ورزشی باز می‌دارد به طوری که آنها تمایلی به بازی‌های گروهی از خود نشان نمی‌دهند، از سوی دیگر افراد هنگامی‌که صفحات مجازی را دنبال می‌کنند، اغلب بیشتر تنقلات می‌خورند که این موضوع چاقی آنها را به همراه دارد.


بیشتر بخوانید: فضای مجازی یکی از علل تغییر عادت غذایی


شبکه‌های اجتماعی، تهدید کننده سلامت روان افراد/ وقتی فضای مجازی اختلالات خوردن را به جان نوجوانان می‌اندازد

او بیان کرد: فضا‌های مجازی اغلب فست فود‌ها و غذا‌های ساندویچی را نمایش می‌دهند، بنابراین افراد تمایل پیدا می‌کنند که از این مواد غذایی در رژیم روزانه خود بیشتر استفاده کنند. همچنین شبکه‌های اجتماعی افراد را با اختلالات خواب مواجه می‌کند به گونه‌ای که بیشتر اشخاص تا پاسی از شب این صفحات مجازی را دنبال می‌کنند، بنابراین صبح‌ها اغلب خسته هستند و در طول روز برای جبران این خستگی به مصرف قندها، کربوهیدرات‌ها و شیرینی‌ها روی می‌آوردند؛ این مواد غذایی انرژی افراد را برای مدتی کوتاه افزایش می‌دهد، اشخاصی که بیشتر از مواد قندی و کربوهیدرات‌ها استفاده می‌کنند هم از سایر گروه‌های غذایی محروم می‌شوند.

شبکه‌های اجتماعی، تهدید کننده سلامت روان افراد/ وقتی فضای مجازی اختلالات خوردن را به جان نوجوانان می‌اندازد

اختلالات خوردن، مشکل نوجوانان امروزی

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: نوجوانانی که در گروه سنی ۱۱ تا ۱۹ سال قرار دارند اغلب صفحات مجازی و شبکه‌های اجتماعی هنرمندان، بازیگران و فوتبالیست‌ها را دنبال می‌کنند و از آنجایی که سوپراستار‌ها اغلب اندامی موزون دارند، برای اینکه خودشان را شبیه آنان کنند، از مصرف مواد غذایی امتناع می‌کنند که به این اختلال Anorexia nervosa می‌گویند.

این نوجوانان اغلب دچار کمبود ریز مغذی‌هایی مانند آهن و کلسیم در بدنشان می‌شوند، اختلالات خوردن همچنین می‌تواند به شکل Bulimia nervosa بروز پیدا کند، در این اختلال فرد مواد غذایی گوناگون را مصرف می‌کند، اما برای اینکه به اضافه وزن و چاقی دچار نشود، به استفراغ عمدی اقدام می‌کند.

شبکه‌های اجتماعی، تهدید کننده سلامت روان افراد/ وقتی فضای مجازی اختلالات خوردن را به جان نوجوانان می‌اندازد

جوزدانی تاکید کرد: متاسفانه امروزه برخی افراد در فضای مجازی صفحاتی را دنبال می‌کنند که این صفحات معتبر نبوده و استناد علمی ندارد، بنابراین عمل به دستورات این صفحات می‌تواند سلامتی آنها را به خطر بیندازد، برای مثال مبتلایان به کم کاری تیروئید باید در مصرف آب کرفس احتیاط کنند، زیرا زیاده روی در استفاده از آب کرفس می‌تواند جذب دارو‌های تیروئیدی را مختل کند همچنین افرادی که دچار مشکلات هورمونی هستند هم نباید روغن کنجد را بیش از حد مصرف کنند.

 وقتی فضای مجازی بهداشت روان افراد را هدف قرار می‌دهد

در ادامه محمدرضا خدایی، روانپزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه توانبخشی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک درباره تاثیر‌های منفی شبکه‌های اجتماعی در بهداشت و سلامت روان افراد اظهار کرد: فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی یک بستر است که اگر به درستی از آن استفاده نشود، می‌تواند سلامت و بهداشت روان افراد را به خطر بیندازد و اختلالات روانی مانند استرس را برای اشخاص ایجاد کند.

او بیان کرد: استفاده بهینه، کنترل‌شده و هدفمند از فضای مجازی می‌تواند سلامت جسمانی و روانی افراد را ارتقاء دهد، ولی اگر محتوای شبکه‌های اجتماعی متناسب با سن مخاطب نباشد یا اینکه افراد از فضای مجازی به شکل افراط گونه استفاده به طوری که آنها به این شبکه‌ها وابستگی روانی پیدا کنند در این صورت شبکه‌های اجتماعی بر بهداشت و سلامت روان افراد اثر منفی می‌گذارد که این اثر می‌تواند به شکل رفتار‌های پرخاشگرانه، بیماری‌های روان‌تنی، اضطراب، افسردگی، تحریک پذیری، زودرنجی، اختلال در خواب و اشتها و اُفت عملکرد تحصیلی و فردی بروز پیدا کند.


بیشتر بخوانید: افسردگی بارزترین آسیب فضای مجازی


شبکه‌های اجتماعی، تهدید کننده سلامت روان افراد/ وقتی فضای مجازی اختلالات خوردن را به جان نوجوانان می‌اندازد

عضو هیئت علمی دانشگاه توانبخشی زمان استفاده از فضای مجازی را بر حسب اینکه عملکرد روزانه فرد مختل نشود، متفاوت دانست و افزود: افراد به ویژه کودکان و نوجوانان باید به گونه‌ای از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند که سایر عملکرد روزانه آن‌ها تحت تاثیر این شبکه‌ها قرار نگیرد.

خدایی یادآوری کرد: والدین نباید کودکان و نوجوانان را از حضور در شبکه‌های اجتماعی به طور کامل منع کنند، همچنین نباید این افراد با آزادی کامل در فضای مجازی حضور داشته باشند. پیشنهاد می‌شود که والدین بر محتوای صفحات مجازی که کودکان و نوجوانان دنبال می‌کنند نظارت غیرمستقیم داشته باشند و زمان استفاده آنها از فضای مجازی را به درستی مدیریت کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.