دانستنی‌های حقوقی؛

جریمه سنگین در انتظار مالکی که شارژ خود را پرداخت نمی‌کند

بر اساس قانون اگر یکی از مالکان ساختمان، بخش مشاع را به صورت غیرقانونی به تصرف خود در بیاورد و شارژش را به موقع پرداخت نکند، باید جریمه سنگینی بپردازد.

جریمه سنگین در انتظار مالکی که شارژ خود را پرداخت نمی‌کندبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، دعوا و اختلاف نظر میان مالکان یک ساختمان مشکلات عدیده بسیاری را به وجود می‌آورد.

یکی از پرتکرارترین مشکلات میان مالکان یک ساختمان، پرداخت نکردن حق شارژ به موقع از سوی یکی از مالکان است که گاهی این مشکل به احضار پلیس و شکایت ختم می‌شود.

مهدی عزیززاده وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با  خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به راهکار مقابله با پرداخت نکردن شارژ از سوی یکی از مالکان، بیان کرد: بر اساس ماده ۱۰ مکرر قانون تملک آپارتمان‌ها، می‌توان این موضوع را پیگیری کرد.


بیشتر بخوانید: الزام وکلا به بارگذاری پروانه وکالت در سامانه کسب و کار


او ادامه داد: بر اساس این ماده در صورت امتناع یکی از مالکان از پرداخت سهم خود و هزینه‌های مشترک (شارژ ساختمان) هیئت مدیره می‌تواند با صدور اظهارنامه مقابل مالک متخلف بایستد.

عزیززاده درباره چگونگی دریافت اظهارنامه، بیان کرد: هیئت مدیره ساختمان می‌تواند اظهارنامه را از دفاتر خدمات قضایی دریافت کند و با دریافت این اظهارنامه به تشخیص خود امکانات مشاع مانند شوفاژ، آب گرم، برق، گاز و غیره مالک متخلف را قطع کند.

جریمه و یک سال حبس برای مالکان متخلف

این وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: در صورتی که پس از صدور اجراییه و قطع شدن خدمات مشاع، مالک متخلف باز هم شارژ خود را پرداخت نکرد، هیئت مدیره ساختمان می‌تواند به مراجع قضایی شکایت کند و در این صورت دادگاه موظف است بدهکار را تا ۲ برابر مبلغ بدهی، جریمه کند.

او درباره تصرف یکی از مالکان ساختمان در مشاعات، افزود: اگر یکی از مالکان ساختمان به صورت غیرقانونی بخش مشاع ساختمان را به تصرف خود در بیاورد، هیئت مدیره ساختمان می‌تواند بر اساس قانون با او برخورد کند.

عزیززاده تصریح کرد: برخورد با مالک متخلف از طریق قانونی به دو صورت حقوقی و کیفری انجام می‌شود؛ اگر هیئت مدیره بخواهد از طریق حقوقی پیش برود، باید دادخواست خلع ید مشاعی را از دادگاه دریافت کند.

این وکیل پایه یک دادگستری درباره برخورد با مالک متخلف به صورت کیفری، بیان کرد: اگر هیئت مدیره ساختمان بخواهد تصرف غیرقانونی را از طریق کیفری پیگیری کند، می‌تواند طرح دعوای تصرف عدوانی را به دادگاه کیفری ببرد که در این صورت دادگاه می‌تواند تا یک سال حبس را علیه مالک متخلف صادر کند.

انتهای پیام/

راهکار مقابله با پرداخت نکردن شارژ ساختمان از سوی یکی از مالکان چیست؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار