نشریه انگلیسی از آزادی نفتکش ایرانی گریس-۱ خبر داد

یک نشریه انگلیسی اعلام کرد نفتکش غول‌پیکر ایرانی که چند هفته پیش به صورت غیرقانونی در منطقه تحت حاکمیت انگلیس توقیف شد امروز پنج‌شنبه آزاد می‌شود.

نشریه سان از آرادی نفتکش ایرانی گریس ۱ خبر دادبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه انگلیسی «سان» اعلام کرد نفتکش غول‌‎پیکر گریس-۱ حامل نفت ایران که ۵ هفته پیش به صورت غیرقانونی در منطقه جبل‌الطارق توقیف شده بود امروز-پنج‌شنبه- آزاد خواهد شد.

منطقه جبل‌الطارق تحت حاکمیت انگلیس قرار دارد و به گفته جوزف بورل، وزیر خارجه اسپانیا، نیروی دریایی انگلیس به درخواست آمریکا این نفت‌کش حامل نفت ایران را توقیف کرده است. (اینجا)

قرار است امروز دادگاه جبل طارق برای تصمیم‌گیری در مورد وضعیت این نفتکش تشکیل جلسه دهد. به نوشته سان، فابیان پیکاردو، وزیر ارشد منطقه جبل طارق دیگر از دادگاه نخواهد خواست که حکم بازداشت کشتی تمدید شود.

سان به نقل از منابع نزدیک به پیکاردو نوشته  وی اکنون قانع شده است که این کشتی به سوریه نمی‌رود. این نشریه همچنین مدعی شده است که کاپیتان کشتی به مقام‌های محلی تعهد مکتوب داده است.

یک منبع نزدیک به پیکاردو به سان گفته است: «اگر به این نتیجه برسیم که این کشتی تحریم‌های رژیم سوریه را نقض نکرده، در آن صورت دیگر دلیلی برای نگه داشتن گریس ۱ در جبل طارق وجود ندارد. الان در چنین وضعیتی هستیم، به همین خاطر می‌توانید انتظار داشته باشید که این کشتی فردا به راهش ادامه دهد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی دولت محلی جبل‌الطارق روز سه‌شنبه اعلام کرد مهلت قانونی فرمان توقیف نفتکش گریس-۱ شنبه‌شب آینده به پایان می‌رسد.

همزمان برخی از رسانه‌ها مدعی آزادی قریب‌الوقوع این نفتکش ایرانی شدند. با این حال رویترز به نقل از یک منبع دولتی جبل‌الطارق خبر آزادی نفت‌کش ایرانی تا عصر روز سه‌شنبه را تکذیب کرد.

مقامات جبل‌الطارق با تأکید بر تلاش برای کاهش تنش با ایران اعلام کردند در پی حل مشکلات حقوقی نفتکش توقیف‌شده حامل نفت ایران در این منطقه هستند.

از سویی دیگر دوشنبه‌شب وب‌سایت تَنکِر تِرَکِرز در پیامی توییتری گزارش داد نفت‌کش غول‌پیکر گریس - ۱ که حامل ۲ میلیون بشکه نفت ایران است پس از ۵ هفته توقیف در جبل‌الطارق، برای اولین بار با ارسال پیامی، مراکش را به عنوان مقصد بعدی خود اعلام کرد. (اینجا)

۱۳ تیرماه مقامات منطقه جبل‌الطارق که تحت حاکمیت انگلیس قرار دارد، در اقدامی که از سوی مقامات کشورمان راهزنی دریایی خوانده شد، نفتکش گریس ۱ را که حامل محموله نفتی ایران بود، به بهانه نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه در نزدیکی آب‌های این منطقه توقیف کرد.

ایران بار‌ها ادعا‌های مطرح شده از سوی مقامات انگلیس و جبل‌الطارق را رد و اعلام کرد این نفتکش از نظر فنی امکان پهلو گرفتن در بندری که انگلیس به آن اشاره می‌کند، نداشته است.

همچنین نفتکش استنا ایمپرو انگلیس ۲۸ تیرماه پس از نقض قوانین بین‌المللی دریایی و ورود به آب‌های کشورمان با اقدام مقتدرانه نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنگه هرمز متوقف و با ۲۳ خدمه به سواحل بندر عباس منتقل شد. مالک این کشتی یک شرکت سوئدی است و در روز توقیف تحت پرچم انگلیس حرکت می‌کرد. این کشتی متخلف انگلیسی همچنان در سواحل بندرعباس تحت بازداشت قرار دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: انگلیس ، سوریه ، قیمت نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار